اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/سوگواره 72 راوی پیش به سوی جهانی شدن/

فضای تعزیه در کشور مناسب نیست

خبرگزاری فارس: یک هنرمند تعزیه با تاکید بر حمایت بیشتر دستگاه‌های متولی از هنر تعزیه گفت: فضای تعزیه در کشور مناسب نیست.

فضای تعزیه در کشور مناسب نیست
محمد سعیدی صبح امروز در حاشیه سوگواره ملی 72 راوی آسمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با تقدیر از اقدام خوب حوزه هنری در زمینه برپایی باشکوه این سوگواره اظهار داشت: همان‌طور که مدیر حوزه هنری استان وعده دادند این سوگواره سال‌های آینده باشکوه‌تر برگزار می‌شود.
وی با اشاره به بخش تعزیه این سوگواره تاکید کرد: علاقمندان و پویندگان تعزیه بسیارند، اما نباید توقع داشته باشیم بدون حمایت از آنها به کار ادامه بدهند.
این هنرمند تعزیه اضافه کرد: هر ناحیه از کشور آداب و رسوم خاص خود را دارد و در همین راستا ممکن است مقداری از همین آداب بومی هر منطقه وارد تعزیه شود که هیچ اشکالی ندارد و حتی شاید در یک استان تعزیه تفاوت‌هایی داشته باشد که برخلاف برخی اظهار نظرها سبب تقویت می‌شود.
سعیدی گفت: اشکالی که این روزها بر مراسمات تعزیه وارد است این بوده که تعزیه را به سالن نمایش برده‌اند در صورتی که فضای تعزیه چیز دیگری است.
وی ابراز داشت: گاها افرادی با بد اجرا کردن یک تعزیه نیز بیننده را آزار می‌دهند و این شرایط می‌تواند در لباس، دکور و موسیقی نیز باشد که باید همگی سبب جذب مخاطب شود.
این هنرمند تعزیه بیرجند با بیان اینکه تعزیه خواندن یک هنر است، تصریح کرد: اگر بناست شاگردان خوبی تربیت شوند باید حمایت کنیم که در حوزه هنری این اتفاق افتاده است.
سعیدی با بیان اینکه تعزیه به شکل‌های مختلف در تاریخ ایران قبل از اسلام و پس از اسلام مشاهده می‌شود، متذکر شد: در تاریخ پیش از اسلام سوگواره‌هایی هم‌چون "سوگ سیاوش"، در تاریخ بعد از اسلام در قرن چهارم هجری در تاریخ بیهقی به طور نمونه شاهد به کار گرفتن واژه تعزیه هستیم و در قرن هشتم نیز حافظ در ابیاتش به تعزیه اشاره می‌کند.
وی در پایان اذعان داشت: همه این‌ها یک پیام دارد، اینکه تعزیه قدمت بالا و جایگاه ارزنده‌ای دارد.
انتهای پیام/ن20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول