اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری:

40 درصد جمعیت تا سال 94 تحت آموزش پیشگیری اعتیاد قرار می‌گیرند

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: براساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد اولیه مقرر شده است از سال 90 تا آخر برنامه پنجم توسعه در سال 94، 40 درصد جمعیت تحت پوشش طرح استاندارد پیشگیری از اعتیاد قرار گیرد.

40 درصد جمعیت تا سال 94 تحت آموزش پیشگیری اعتیاد قرار می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حمید صرامی در حاشیه برگزاری نخستین همایش سلامت محیط کار و جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر میزان حمایت‌های مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان اصفهان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین رویکردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر بحث پیشگیری اولیه از اعتیاد است به این معنا که میزان استفاده از مواد مخدر را کاهش دهد.

وی افزود: براساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد اولیه مقرر شده است از سال 90 تا آخر برنامه پنجم توسعه در سال 94، 40 درصد جمعیت را تحت پوشش طرح استاندارد پیشگیری قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: از استان‌ها خواسته شده است که برنامه استانی و سند راهبردی خود را در این راستا ارائه و براساس آن پیش روند.

وی اضافه کرد: براساس این سند ما باید به طور سالانه 133 میلیارد تومان در عرصه پیشگیری هزینه کنیم و این در حالی است که بودجه مصوب کمتر از این اعتبار است.

صرامی با بیان اینکه بودجه پیشگیری اکنون 13 میلیارد است، ادامه داد: این بودجه باید 10 برابر شود تا بتوان اقدامات پیشگیرانه را به نحو تأثیرگذارتر انجام داد.

وی به نقش پررنگ بهزیستی در پیشگیری اشاره کرد و گفت: از این بودجه سازمان بهزیستی سهم بیشتری در این سند جامع کاربردی دارد و باید در محیط‌های کاری، کارخانجات، ادارات، سازمان‌ها و نهادهای نظامی اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ردیف اعتباری در راستای مبارزه با مواد مخدر در سالم‌سازی محیط‌ها تخصیص یافته است که سازمان بهزیستی موظف است اقدامات پیشگیری را در سطح استان‌ها تعمیم دهد.

وی با تاکید به نقش سازمان بهزیستی در اقدامات پیشگیرانه به ردیف بودجه سازمان‌های مرتبط با پیشگیری در کمیته فرهنگی استان اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: اداره‌کل آموزش و پرورش مبلغ 100 میلیون تومان، اداره‌کل بهزیستی استان 85 میلیون تومان و برای دانشگاه‌ها 34 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار اختصاص یافته است.

صرامی ‌هم‌چنین از اختصاص ردیف بودجه‌ای از شاخص فرهنگی استان به مبلغ 8 میلیارد و 800 میلیون تومان در عرصه پیشگیری از اعتیاد استان خبر داد و افزود: این اعتبار در راستای مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر است که انتظار می‌رود مسئولان استان برای پیشگیری از اعتیاد این اعتبار را در راستای ارتقاء به سایر شهرستان‌های استان با اختصاص بودجه یاری کنند.

وی با تاکید به اینکه با اعتبار سالانه اقدامات پیشگیرانه سرعت بیشتری می‌گیرد، بیان داشت: سرمایه‌گذاری بیشتر این ستاد در مدارس و دانشگاه‌ها است و باید در دبیرستان‌های استان به ویژه در آگاه‌سازی خانواده‌ها هم از سوی آموزش و پرورش و هم از استانداری اقدامات پیشگیرانه تقویت شود.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر بر تسریع استان در برش‌های استانی تاکید کرد و افزود: تا کنون در استان اقدامات خوبی انجام شده و انتظار داریم در استان این طرح تصویب و بودجه آن مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه برای عملیاتی شدن نقشه راه اقدامات مضاعفی می‌طلبد، ادامه داد: فقط 15 درصد دانش‌آموزان تحت آموزش مواد مخدر هستند و این در حالی است که سن استفاده مواد مخدر در حال کاهش است.

صرامی استان اصفهان را از استان‌های برتر در امر پیشگیری دانست و اظهار داشت: سطح اقدامات پیشگیرانه در مدارس افزایش و نیز آموزش خانواده بیشتر صورت گیرد.

وی هم‌چنین در مورد اولویت استان‌های کشور در امر اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد گفت: هیچ یک از استان‌ها بر استان دیگری اولویت ندارد و اعتیاد همانند یک سونامی همه استان‌ها را تهدید می‌کند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه مقوله سوء مصرف مواد در عرصه جهانی به مخدرها و محرک‌ها ختم نمی‌شود، تصریح کرد: آنچه ما مشاهده‌ می‌کنیم نکات سویی است که از سایت‌های متفاوت و ماهوارها مبنی بر داروهایی که اعتیادآور نیست تبلیغ می‌شود.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های فرهنگی و نیز آگاه‌سازی در امر شناخت عوارض داروهایی هم‌چون ترامادول افزود: هنوز حجم اطلاعات در این زمینه بسیار ضعیف است.

صرامی هم‌چنین از شروع اقدامات و فعالیت وزارت بهداشت و جلوگیری از تجویز این داروها بدون نسخه پزشک خبر داد و تصریح کرد: در این راستا تا کنون چندین بخش نامه جدی ارائه شده است، اما نشت چنین داروهایی هنوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جوانان از عوارض این مواد نقش تعیین کننده دارد، ادامه داد: باید به این نکته هم توجه کرد که حتی بسیاری از پزشکان به آگاهی و آموزش در این راستا نیازمند هستند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول