اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد

طراحی شناسنامه سلامت قلب برای کودکان خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بررسی فاکتورهای خطر قلبی در مدارس شهر بیرجند در هر سه مقطع از آذرماه 90 اجرایی شده که امید است با انجام این طرح شناسنامه سلامت قلب برای کودکان نیز طراحی شود و در اختیار آنها قرار گیرد.

طراحی شناسنامه سلامت قلب برای کودکان خراسان‌جنوبی
طوبی کاظمی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در بیرجند، به گوشه‌ای از اقدامات صورت گرفته در مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در چند سال اخیر اشاره کرد.
 
*فارس: گوشه‌ای از فعالیت‌های مرکز تحقیقات قلب و عروق را بیان کنید؟
کاظمی: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی شده در این مرکز پس از آغاز به کار در استان انجام طرح‌های تحقیقاتی بنیادی به منظور تعیین وضعیت بیماری‌های قلبی عروقی از نظر شیوع سکته‌های قلبی و مغزی و علل مرگ‌و‌میر در شهر بیرجند بود که این طرح در  بیرجند عملیاتی شد.
براساس نتایج این طرح برنامه‌های غربالگری در راستای بررسی فاکتورهای خطر قلبی را در استان پیاده کردیم.
 
*فارس: طرح غربالگری در چه سطحی از استان انجام شد؟
کاظمی: در این تحقیق و کار میدانی وضعیت فاکتورهای خطر قلبی در مددجویان کمیته امداد در سال‌های 86 و 87 مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین این کار در مورد پرسنل بیمارستان‌های ولی عصر(عج) و امام رضا(ع) بیرجند، کارکنان آموزش و پرورش بیرجند، فرمانداری بیرجند، صدا و سیمای بیرجند، اداره‌کل جهادکشاورزی، اداره‌کل دامپزشکی و شرکت آب و فاضلاب شهری در سال‌های بعد به انجام رسید تا بتوانیم به صورت کامل‌تر این کار تحقیقاتی را انجام دهیم.
هم‌چنین طرح غربالگری قلب سالم در میان کارکنان کارخانه کویرتایر بیرجند نیز انجام شده است تا بدین طریق در سطوح مختلف مشاغل فاکتورهای افزایش خطر قلبی مورد بررسی قرار گیرد.
 
*فارس: تا چه میزان آموزش مردم می‌تواند در کاهش بیماری‌های قلبی موثر باشد؟
کاظمی: با توجه به اهمیت نقش آموزش در کاهش فاکتورهای خطر در بیماری‌های قلبی علاوه بر انجام غربالگری و درمان افراد در طرح‌های فوق برنامه‌های آموزشی در راستای اطلاع‌رسانی به عموم مردم به طور منظم در صدای خراسان‌جنوبی و به طور پراکنده در سیمای استان برگزار شده است تا سطح آگاهی مردم نسبت به فاکتورهای خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کند.
 
*فارس: چه برنامه‌های آموزشی تاکنون در مرکز تحقیقات قلب استان انجام شده است؟
کاظمی: برگزاری 25 کارگاه آموزشی برای مردم و کارکنان ادارات و برگزاری 15 کارگاه آموزشی برای پرسنل دانشگاه‌های پزشکی و پیراپزشکی استان تنها گوشه‌ای از برنامه‌های آموزشی این مرکز بوده است، هم‌چنین برنامه‌های آموزشی عمومی نیز در سطح استان انجام شده است.
 
*فارس: تاکنون چند طرح تحقیقاتی در این مرکز انجام شده است؟
کاظمی: تاکنون بیش از 21 طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده است که از این تعداد 11 طرح تاکنون خاتمه یافته و 10 طرح تحقیقاتی نیز در حال اجرا در این مرکز است.
 
 *فارس: این مرکز تاکنون چه افتخارات علمی را کسب کرده است؟
کاظمی: از جمله افتخارات علمی کسب شده چاپ چهار مقاله علمی به زبان انگلیسی بوده که دو مقاله در مجلات معتبر خارجی به چاپ رسیده است، هم‌چنین تعداد چهار مقاله به زبان فارسی نیز در مجلات علمی پژوهشی معتبر کشور چاپ شده است.
همچنین انجام 12 پایان‌نامه دانشجویی رشته پزشکی، همکاری در اجرا و برگزاری سه همایش کشوری و استانی، ارائه مقالات متعدد در همایش‌های داخلی و خارجی و اجرای مسابقه نوروزی سال90 با عنوان هفت سین پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه است.
 
*فارس: مهم‌ترین کارهای پژوهشی که تاکنون در این مرکز انجام شده است، چیست؟
کاظمی: از مهم‌ترین کارهای پژوهشی صورت گرفته در این مرکز می‌توان به تهیه شناسنامه سلامت قلب و عروق و انجام طرح غربالگری فاکتورهای خطر در کارکنان دولت اشاره کرد که این طرح هم‌چنان در حال انجام است.
 
*فارس: چه طرح تحقیقاتی در حوزه زنان در این مجموعه صورت گرفته است؟
کاظمی: بررسی فاکتورهای خطر قلبی در زنان غیرشاغل بیرجند با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی از دیگر اقدامات پژوهشی است که در کارنامه این مرکز در استان ثبت شده است.
 
*فارس: آیا چاپ کتاب نیز در کارنامه این مرکز ثبت شده است؟
کاظمی: یکی از اقدامات این مرکز علمی طراحی مجموعه کتاب‌های آموزشی در راستای آشنایی کودکان با موارد مراقبت از سلامتی است که نخستین کتاب آن در استان در حال چاپ است.
هم‌چنین برنامه استراتژیک پنج ساله مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با همکاری معاونت بهداشتی این دانشگاه تدوین شده است.
علاوه بر موارد مذکور کار طراحی سایت مرکز تحقیقات قلب و عروق با مطالب آموزشی متنوع برای استفاده عموم مردم به آدرس (www.bums.ac.ir/heart) نیز عملیاتی شده است.
 
* چه توصیه‌ای برای سلامت قلب به مردم دارید؟
کاظمی: عموم مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی باید علاوه بر ترک دخانیات، بهبود وضعیت تغذیه‌ای و قرار دادن ورزش در برنامه روزانه طی سال برای انجام آزمایشات فشار‌خون و سایر فاکتورهای خطرزا به مراکز پزشکی مراجعه کنند.
انتهای پیام/ح10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول