اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خبر داد-1:

وجود 2000 موقوفه در استان قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم از وجود دو هزار موقوفه در استان قم خبر داد.

وجود 2000 موقوفه در استان قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام شوزب شیری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری یکم تا هفتم بهمن به نام هفته وقف، گفت: اینکه این هفته به نام هفته وقف نام‌گذاری شده، نشان‌دهنده عمق سنت حسنه وقف در آئین و تفکر مردم این سرزمین است.
وی ادامه داد: وقف از حقایق امضایی شرع اسلام است، به این معنا که این سنت حسنه در ادیان گذشته نیز وجود داشته و اسلام آن را تائید کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: از روزی که حضرت آدم ابوالبشر پا به این کره خاکی گذاشت، وقف، احسان و نیکوکاری از سنت‌های حسنه بوده است.
وی عنوان داشت: این سنت نیکوکارانه یکی از مهم‌ترین مضامینی بوده که انبیا مردم را به آن دعوت می‌کردند، چراکه مطابق با فطرت بشر است.
شیری گفت: در اسلام نیز تاکیدات بسیاری بر این موضوع شده و پیامبر اکرم(ص) نخستین کسی بودند که در اسلام این سنت حسنه را به پا داشت.
وی ادامه داد: در شهر قم نیز که از شهرهای مذهبی جهان اسلام است، موضوع وقف جایگاه ویژه‌ای داشته و سابقه وقف به هزار سال می‌رسد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: یکی از قدیمی‌ترین واقفان شهر قم، احمد بن اسحاق اشعری است که از علمای جلیل‌ القدر بوده و اکنون در سر پل ذهاب مدفون است.
وی افزود: چهار تن از صحابه امام حسن عسکری(ع) که در آرامستان شیخان دفن شده‌اند نیز از متولیان و مروجان سنت حسنه وقف در سال‌های گذشته شهر قم بوده‌اند.
شیری ابراز داشت: اداره اوقاف استان قم قریب به دو هزار موقوفه دارد که این تعداد از موقوفات دارای 14 هزار رقبه هستند.
وی با بیان اینکه 97 درصد از واقفان در قید حیات نیستند، گفت: از میان واقفان، حدود 100 واقف، خانم هستند و بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند.  
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ابراز کرد: درآمد حاصل از موقوفات در نیم سال نخست امسال 14 میلیارد و 700 میلیون ریال بوده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال این رقم به حدود 30 میلیارد ریال برسد.
وی با اشاره به نقش نیات وقف در اثربخشی این سنت، عنوان داشت: در قم به عنوان مرکز تشیع جهان اسلام، بیشترین نیات وقف مربوط به مقوله نشر معارف و احکام الهی است و نیت‌هایی مانند احداث مسجد، فعالیت‌های قرآنی و مخارج مربوط به دارو و درمان در درجه بعد قرار دارند.
شیری در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته وقف، گفت: در نخستین روز این برنامه‌ که با عنوان وقف و کارکردهای اقتصادی نام‌گذاری شده است، افتتاح پروژه‌های عمرانی و تشکیل جلسات شورای اداری با حضور مسئولان استانی را در دستور کار داریم.
وی افزود: روز دوم که به وقف، سنت نبوی و سیره علوی نامگذاری شده و مصادف با رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است، برنامه زیارت حضرت رسول(ص) در تمام بقاع متبرکه و حرکت کاروان‌های مذهبی از حرم تا حرم در نظر گرفته شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم از برگزاری محافل انس با قرآن کریم و تجلیل از واقفان و خادمان قرآنی در سومین روز این هفته خبر داد و اظهار داشت: در این روز که با عنوان وقف، قرآن و بیداری اسلامی نام‌گذاری شده است به تبیین نقش قرآن در بیداری اسلامی با حضور طلاب جامعة المصطفی العالمیه در یکی از امامزاده‌های قم پرداخته می‌شود.
وی ابراز کرد: چهارمین روز هفته وقف، روز وقف، امامزادگان و قطب فرهنگی نامگذاری شده  و در این روز مراسم عزاداری و همایش خیرین، واقفین و خادمین آستان امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.
شیری گفت: در پنجمین روز این هفته که مصادف با آغاز ماه ربیع‌الاول است، مراسم غبارروبی، عطر افشانی و باز کردن پارچه‌های مشکی از بقاع متبرکه و برگزاری همایش بزرگ وقف، احسان ماندگار با حضور اصناف مختلف استان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به بازدید نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه از اداره اوقاف قم، ادامه داد: روز پنجشنبه 29 دی ماه، حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه با مراجع عظام تقلید دیدار خواهد کرد.
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان قم، با اشاره به آخرین روز هفته وقف که با عنوان وقف، عدالت اجتماعی و حکومت مهدوی نام گذاری شده خاطرنشان کرد: برگزاری دعای ندبه و سخنرانی مدیرکل و روسای ادارات اوقاف در نماز جمعه شهرهای استان قم و... از دیگر برنامه‌های این روز است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول