اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس و پژوهشگر عرصه سفال:

باید به هر اثر هنری یک کد جهانی اختصاص داده شود

خبرگزاری فارس: یک کارشناس و پژوهشگر عرصه سفال گفت: باید تمهیداتی برای ثبت ایده‎های نوین هنرمندان در نظر گرفته شود و هر اثر هنری که در کشور خلق می‎شود دارای یک کد جهانی باشد.

باید به هر اثر هنری یک کد جهانی اختصاص داده شود
شاهین مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: سفال در اقصی نقاط دنیا جریان دارد و دارای سبک‎های منحصر به فردی است و در ایران نیز سبک زرین‌فام از نمونه سبک‌هایی است که به اوج خود رسیده و توسط هنرمندان دنبال می‎شود.
وی افزود: اوج هنر سفال در ایران به دوره صفویه و سلجوقیه باز می‎گردد و هنرمندان نیز از این سبک و الگو استفاده می‎کنند و با تلفیق سبک‎های مدرن و سنتی سعی در خلق آثار جدید دارند که این امر بسیار قابل تحسین است.
کارشناس و پژوهشگر عرصه سفال با بیان اینکه دغدغه هنرمندان سفال فروش آثار هنری خویش است، ادامه داد: ورک‌شاپ‎ها و نمایشگاه‎ها می‎توانند در روند تولید، توسعه و حتی فروش آثار هنری سهم بسزایی داشته باشند و همچنین عامل انتقال تجربه هنرمندان به نسل‎های بعدی باشند.
وی بیان داشت: هنرمند باید خالی از دغدغه‎های فکری باشد تا بتوانند پیشرفت کنند و کارهای نو و خلاقانه ارائه دهند، زیرا اندیشه‎های نوین تنها در یک روح آرام خلق می‎شود و در حال حاضر مشکلی که با حل شدن آن هنرمندان به ذهن خلاق دست پیدا می‎کنند فروش آثار هنری و داشتن کارگاه است.
مولایی در ادامه تصریح کرد: هنرمندان باید با خلق آثار هنری با سنت خو پیوند برقرار کنند و در عین حال مخاطب را نیز با خود همراه کنند تا با تولیدات با کیفیت خود رقبای خارجی را از میدان خارج کنند و برای رسیدن به این اهداف لازم است که به سلیقه مخاطب احترام گذاشته شود و با نوآوری در سبک‎های سنتی تولیدات جدید را به ارمغان آورند.
وی با تأکید بر اینکه در ایران باید ایده‎ها به ثبت برسند، گفت: در جوامع غربی ایده‎ها به ثبت می‌رسند، به نوعی که تکرار در آثار هنری معنایی ندارد و هنرمندان با درک این امر به خلق آثار جدید دست می‎زند اما این امر مهم و حیاتی خیلی کم و به ندرت در ایران صورت می‎گیرد.
پژوهشگر عرصه سفال اضافه کرد: هنرمندان باید کیفیت و استاندار آثار خود را به استانداردهای جهانی برسانند تا بتوانند محصولات با استاندار را روانه بازار‎های جهانی بکنند و در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی با بیان اینکه برای هر هنرمند و اثرش باید یک کد جهانی در نظر گرفته شود، ادامه داد: حمایت مسئولان و دولت در تولید آثار شاخص و بروز استعدادهای نهفته در هنر سفال نقش موثری دارد زیرا تنها مسئولان هستند که با حمایت‎های خود می‎توانند زمینه تولیدات غنی با استاندارهای روز دنیا را به وجود آورند.
انتهای پیام/خ20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول