اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:

سالانه تنها 10 ثانیه به مطالعه اختیاری کتاب افزوده می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: هر سال تنها 10 ثانیه به مطالعه اختیاری کتاب افزوده می‌شود.

سالانه تنها 10 ثانیه به مطالعه اختیاری کتاب افزوده می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، محمداسماعیل امامزاده پیش از ظهر امروز در جلسه انجمن خیرین کتابخانه عمومی شهرستان چالوس بیان داشت: سال 52 که سرانه مطالعه دو دقیقه بود با اهتمام جدی که پس از انقلاب صورت گرفت امسال رسید به 15 دقیقه و هر سال تنها 10 ثانیه به مطالعه اختیاری کتاب افزوده می‌شود، این سرانه در استان یک دقیقه نسبت به متوسط کشوری بیشتر است.
وی از کتاب به‌عنوان ارزشمندترین، مقدس‌ترین و فرهنگی‌ترین عنصر نیاز جامعه یاد کرد و اظهار داشت: مهم این است که فرزندانمان تبلور سرمایه‌های فکری، فرهنگی و ارزش‌های انسانی ما باشند و بدون تردید نقش کتاب در تربیت فرزندانمان انکارناپذیر است.
امامزاده ادامه داد: حتی سال‌هاست که دنیای غرب که فرهنگش مبتنی بر آموزه‌های آسمانی نیست به این نتیجه رسید که حتی برای تربیت صحیح فرزندانشان باید به عنصر کتاب به‌عنوان میراث بزرگان، متفکران و اندیشمندان معاصر و گذشته‌شان توجه کند و در فرایند تعلیم و تربیت به کتاب نقش دهند.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که تقدس کتاب با تاسی از قرآن مجید است و وقتی صحبت از کتاب به میان می‌آید به عنوان عنصر هدایت‌گر منظور این است که فرد تحت تعلیم، راه به سوی خداوند بپیماید، در فرهنگ و دین خودمان معجزه پیامبرمان کتاب است و قطعا باید بیش از دنیای غرب بدان توجه کنیم.
امامزاده تصریح کرد: وقتی مکتب کتاب درمانی در روانشناسی عمومی بیش از پنج دهه در مجامع آکادمیک غرب به عنوان رشته‌ای تا حد پی اچ دی ارایه می‌شود آنهایی که خیلی به عنصر کتاب معتقد نیستند در این زمینه پیشرفت می‌کنند و ما که نسبت به وضعیت کنونی آنها سال‌های سال فاصله داریم باید چاره‌ای اندیشید.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران بیان داشت: در شاخص‌های مختلف تخصصی کتاب، ما بین 56 کشور مطرح جهان 41 هستیم و اگر قرار است تا 14 سال آینده قدرت اول منطقه شویم وضعیت فعلی نیازمند تحول شگرفی است که با روندی که پیشه کردیم به‌جای 14 سال 140سال آینده هم به نقطه هدف نمی‌رسیم.
وی اذعان داشت: وقتی در حوزه مطالعه عقب هستیم و سرانه مطالعه 10 ثانیه افزایش می‌یابد باید راهکار اساسی ارایه کرد.
وی با بیان اینکه مازندران به لحاظ وجود کتاب در کتابخانه‌ها بین 31 استان رتبه بهتر از 21 ندارد، گفت: در سرانه فضای کتابخانه‌ای هم رتبه 29 هستیم. از نظر امانت رتبه ما در کشور پنجم است و نشان می‌دهد مردم مازندران نسبت به بسیاری از استان‌ها به مطالعه علاقه دارند.
امامزاده در ادامه به بیان آمار مطالعه در چالوس پرداخت و گفت: چالوس از بین نوزده شهرستان رتبه هفتم اعضا را دارد، همچنین از نظر فضا در رتبه نهم قرار دارد یعنی یک‌هزار و 774متر مربع کلاس در چالوس فضای کتابخانه‌ای داریم و نسبت به جمعیت اکنون که متوسط سرانه برای هر صد نفر ایرانی تقریبا سه متر مربع فضای کتابخانه‌ای است در چالوس به یک متر و 10 سانت تقلیل پیدا می‌کند یعنی سطح سرانه در چالوس از یک دوم هم کمتر است.
وی بیان داشت: از نظر منابع و تعداد کتاب موجود رتبه شهرستان یازدهم و از نظر اعضا رتبه چهارم است و می‌رساند که جوانان چالوس نسبت به شهرستان‌های دیگر استقبال بیشتری دارند.
امامزاده یادآور شد: از نظر شاخص امانت، رتبه چالوس در استان دوم است و از نظر مراجعان رتبه چهارم را دارد، اگر مقداری به ایجاد فضای کتابخانه‌ای و تقویت منابع توجه شود قطعا استقبال جوانان بیشتر خواهد شد.
وی افزود: برای رفع مشکلات موجود با توجه به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی غیردولتی است این مهم با تلاش و توان مردم حل‌شدنی است.
این مسئول با اشاره به اینکه معضل فضای آموزشی کشور را مردم حل کردند، گفت: آموزش آکادمیک به شکل مطلوب فرهنگ‌ساز نیست و آموزش تکلیفی و اجباری دارد اما در کتابخانه فرهنگ اختیاری است، کتاب باید مورد اقبال خود مردم باشد وگرنه به زور نمی‌شود کسی را کتابخوان کرد.
وی اظهار داشت: باید بستر فراهم شود و بعد تشویق کرد، دولت آنچه در بضاعت داشت آورد به صحنه اما این پاسخگو نیست. اگر بخواهیم روی نسل خود تاثیر بگذاریم باید به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته باشیم.
امامزاده در پایان گفت: با وجود اینکه سال قبل اداره کل برتر کشور شدیم از 27 به رتبه 28 تقلیل پیدا کردیم و امسال به 29 رسیده‌ایم ما از نظر ارزشیابی نهاد کتابخانه عمومی در جلب اعتبارات دولتی رتبه داریم اما سایر استان‌ها در بخش خیران خوب عمل می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه اعتبار قطره‌چکان دولتی راهگشا نیست از فرماندار، انجمن کتابخانه و رئیس کتابخانه عمومی چالوس که سه سال پیاپی مقام برتر استانی را کسب کردند، تقدیر کرد.
انتهای پیام/‌ش10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول