اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

نقش انکارناپذیر مطالعه در نهضت تولید علم

خبرگزاری فارس: با وجود پیشرفت‌های گسترده بشر در زمینه راهکارهای اطلاع‌رسانی، هنوز هم جایگاه کتاب به عنوان یک منبع ارزشمند و قابل اعتماد برای پژوهشگران و جویندگان علم و دانش مطرح بوده و نمی‌شود به هیچ وجه تاثیر شگرف مطالعه را در تولید علم نادیده گرفت.

نقش انکارناپذیر مطالعه در نهضت تولید علم
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در واقع اهمیت بررسی جایگاه مطالعه از آنجا ناشی می‌شود که همواره طی قرن‌های متمادی کتاب به منزله گنجینه عظیم دانش بشری و به عنوان یک منبع معتبر و قابل استفاده، مورد توجه انسان تشنه آموختن قرار داشته است.
تا 100 سال گذشته مطالعه و علاقه‌مندی و عادت به آن بیشتر جنبه تفنن و سرگرمی داشت و تنها اهل ادب و تحقیق و پژوهش خود را محتاج به مطالعه مرتب و مداوم کتب مختلف می‌دانستند، اما با تحول عظیمی که در سوادآموزی و بالا رفتن سطح آگاهی‌های مردم و به تبع آن در امر پیشرفت علم و صنعت در کشورهای مختلف جهان ایجاد شد، وضعیت مطالعه هم در جامعه دچار تغییر شده و از حالت انفرادی خارج و به مسئله عمومی و پایه‌ای از تحصیل و تربیت تبدیل شد.
در حقیقت طی یکی دو دهه اخیر با وجود پیشرفت‌های گسترده بشر در زمینه راهکارهای اطلاع‌رسانی و گسترش حضور پررنگ رسانه‌ها، هنوز هم جایگاه کتاب به عنوان یک منبع ارزشمند و قابل اعتماد برای پژوهشگران و جویندگان علم و دانش مطرح بوده و نمی‌شود به هیچ وجه تاثیر شگرف مطالعه را در تولید علم نادیده گرفت.
امروزه کمتر محققی را می‌شود یافت که با وجود استفاده نامحدود از اینترنت و فضاهای سایبری، به مطالعه کتب آموزشی نپردازد. ناگفته پیداست که کتاب به عنوان اصلی‌ترین مرجع تحقیق و پژوهش در طول سالیان متمادی در بین دانش‌پژوهان مطرح بوده و هنوز هم علی‌رغم گسترش راه‌های انتقال اطلاعات ، کارکردهای منحصر به فرد خودش را حفظ نموده است.
گزارش فارس حاکی‌ است؛ با توجه به این نکته اساسی که در عصر حاضر ارتقای سطح علمی در جوامع بشری امری غیر قابل انکار به حساب می‌آید، ایجاد زمینه‎های تبادل علمی با سایر پژوهشگران و تولیدکنندگان علم و دانش به منظور بهره‎برداری از دستاوردهای علمی آنها یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای رسیدن به جنبش نرم‎افزاری و تولید اندیشه است.
در همین راستا شاهد آن هستیم که پس از دوران شکوفایی تمدن اسلامی، جوامع غربی با دستیابی به منبع عظیم علمی مسلمانان که در قالب کتب مختلف در اختیار آنها قرار گرفته بود، متاسفانه به راحتی گوی سبقت را از ما ربوده و با مطالعه درست و به‌کارگیری دستاوردهای علمی مسلمانان راه‌های پیشرفت را کشف کردند به گونه‌ای که پس از دستیابی غرب به منبع عظیم علمی مسلمانان، شاهد بالا رفتن سرعت پیشرفت‌های علمی در غرب بودیم.
اما این راه راهی است که ما هم با تکیه بر پشتوانه چندین هزار ساله علمی خود باید در آن گام برداریم.
آنچه مسلم است امروز برای تحقق شعار نهضت تولید علم و حرکت به سمت جنبش نرم‌افزاری، باید با هدف و برنامه‌ای تبیین شده هسته‌های اولیه علمی را شکل داد و برنامه‌های پژوهشی را بر مبنای مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های کاربردی ساماندهی نمود.
در این میان نقش مطالعه در تشکیل هسته‌های علمی نقشی کلیدی و بی‌بدیل است، بدون تردید مطالعه هدفمند می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری داده و راه‌های رسیدن به آینده درخشان را برای ما ترسیم نماید.
پژوهشگران و دانش‌پژوهان باید در راستای تولید علم این نکته مهم را همواره مدنظر خود قرار دهند که با مطالعه دستاوردهای علمی پیشینیان و همچنین مطالعه کتب دانشمندان غربی، زمینه گسترش تولیدات علمی را روزبه‌روز بیشتر فراهم نمایند.
نکته قابل تامل در زمینه مطالعه کتب علمی دانشمندان غربی این است که باید تلاش کرد یافته‌های علمی دانشمندان غربی حتما مورد بازبینی قرار گرفته و بومی‌سازی بشود و تنها از این طریق است که یافته‌های علمی دانشمندان دیگر می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری نماید.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول