اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از اجرای ماده 123 قانون برنامه 5 ساله رخ داد

کاهش 80 درصدی درآمد شهرداری باقرشهر

خبرگزاری فارس: پس از اجرای ماده 123 قانون برنامه پنج ساله کشور در باقرشهر، درآمد شهرداری این شهر 80 درصد کاهش یافت.

کاهش 80 درصدی درآمد شهرداری باقرشهر
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، شهرداری‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی و اساسی یک شهر محسوب می‌شوند. وظایف این نهاد خودگردان در شهرها بسیار گسترده شده به طوری که این نهاد تلاشگر حتی وظیفه احداث ساختمان‌های ادارات خدمات رسان، کمک به انجمن‌های مردمی و تیم‌های ورزشی و ... و یا اشتغال‌زایی را نیز بر عهده گرفته است.
درآمد شهرداری‌ها در شهرهای مختلف تابع شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر هر شهر است و شرایط جغرافیایی و اقلیمی شهرها نیز در منابع درآمدی آنها موثر است.
شهردار باقرشهر در این ارتباط در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: باقرشهر به عنوان یکی از شهرهای حاشیه کلان‌شهر تهران در جنوبی‌ترین نقطه تهران واقع شده و در مجاورت شرکت پالایش نفت شهید تندگویان و سازمان بهشت زهرا (س) و ... است که پذیرای مشکلات و معضلات بسیاری از کلان شهر تهران نیز شده است.
جمشید سعادتمند افزود: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی شهری و محدودیت از نظر توسعه شهر، درآمدهای ناشی از ساخت و ساز در این شهر کسر ناچیزی از درآمدهای آن را شامل می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته مهم‌ترین درآمد این شهرداری بر اساس قانون تجمیع عوارض، اخذ عوارض یک درصد فروش کالا و خدمات از واحدهای تولیدی و خدماتی مستقر در حریم این شهرداری بود و همچنین اخذ عوارض آلایندگی شرکت‌های آلاینده مستقر در باقرشهر نظیر شرکت پالایش نفت شهید تندگویان و شرکت نفت بهران و ... بود.
سعادتمند اظهار داشت: از زمان اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، یعنی از نیمه دوم سال 1387 و بر اساس بند (الف) تبصره (1) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده اخذ عوارض موصوف بیشترین سهم را از درآمد شهرداری باقرشهر داشته، به گونه‌ای که در سال 1389 معادل 80 درصد از کل درآمد وصولی شهرداری را شامل شده است. 
شهردار باقرشهر تاکید کرد: در حال حاضر بر اساس ماده (123) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقرر شد که عوارض‌های بند (الف) و تبصره (1) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص جمعیت بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان توزیع شود.
این در حالی است که واحدهای مستقر در حریم شهرداری باقرشهر خاصه شرکت پالایش نفت شهید تندگویان که بر اساس قانون موصوف آلاینده نیز است، کلیه عارضه‌های ناشی از فعالیت این واحدها و سایر شرکت‌های مشابه مستقر در حریم این شهرداری به شهر و شهروندان باقرشهر تحمیل می‌شود. عارضه‌هایی نظیر آلودگی‌های زیست محیطی آب، هوا و خاک و ... و ایجاد ترافیک و ... که موجب بروز بیماری‌های تنفسی برای شهروندان شده است.
شهردار باقرشهر در ادامه بیان داشت: اینک با توجه به مفاد ماده 123 قانون فوق الذکر و با توجه به شاخص جمعیت باقرشهر در مقایسه با جمعیت شهرستان عملا عوارض‌های وصولی از شرکت‌های مستقر در حریم این شهر به سایر شهرها و دهیاری‌ها تقسیم می‌شود. بدون توجه به عارضه‌های حضور آنها در حریم شهر باقرشهر،این مسئله با روح عدالت محور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سیاست دولت خدمتگزار منافات دارد.
وی در ادامه یادآور شد: درآمد این شهرداری در 9 ماه گذشته از سال 90 در مقایسه با سال 89 از محل عوارض‌های بند (الف) و تبصره (1) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده حدودا 11 درصد بوده و با این روند نزولی درآمد شهرداری، تبعات این کاهش  همان‌طور که قبلا ذکر شد تمام حوزه‌های شهری از قبیل عمرانی، خدمات شهری و امور جاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  
سعادتمند گفت: ما معتقدیم در واقع اگر آلودگی‌ها و عارضه‌های پالایشگاه‌ها و وجود شرکت‌های تولیدی برای مردم باقرشهر است پس باید عوارض آن نیز متوجه این مردم شود. چطور ممکن است عارضه‌ها و آلودگی‌های پالایشگاه‌ها برای مردم این منطقه باشد اما عوارض آن برای سایر قسمت‌های شهرستان صرف شود آن هم بر اساس شاخص جمعیت که باقرشهر در این زمینه بسیار متضرر خواهد شد و با اجرای این قانون ما به عنوان مدیران شهری چه جوابی را باید به آیندگان دهیم.
شهردار باقرشهر در پایان با بیان اینکه این به منزله ضایع کردن حق مردم و آیندگان است، تصریح کرد: بنابراین از کسانی که در سازمان مالیاتی وزارت کشور این مسائل را رصد می‌کنند، خواهشمندیم که برای گرفتن حق مردم کم درآمد و زحمتکش باقرشهر دست یاری به سوی ما دراز کنند تا باقرشهر را از خطر پرت شدن در دره نابودی نجات دهیم. باز لازم می‌دانم از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی خواهش کنم تا برای رفع این مشکل تدبیری بیندیشند.
انتهای پیام/م10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول