اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند:

ساختمان جدید دانشکده هنر بیرجند احداث می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند گفت: یکی از پروژه‌های عمرانی در سطح دانشگاه بیرجند احداث ساختمان جدید دانشکده هنر در پردیس دانشگاه بیرجند است.

ساختمان جدید دانشکده هنر بیرجند احداث می‌شود
محمدحسین قریشی امروز در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان اینکه یکی از پروژه‌های عمرانی در سطح دانشگاه بیرجند احداث ساختمان جدید دانشکده هنر در پردیس دانشگاه بیرجند است، اظهار داشت: احداث ساختمان جدید دانشکده هنر دانشگاه بیرجند از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری مجوز اخذ کرده است.
وی زیربنای این دانشکده را 6 هزار و 400 مترمربع عنوان کرد و گفت: قرار است این دانشکده با معماری اسلامی در پردیس شوکت‌آباد دانشگاه بیرجند احداث شود.
 
*فارس: چند دانشجو در حال حاضر در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند؟
قریشی: در حال حاضر 520 دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.
دانشجویان این دانشکده هم اکنون در سه رشته تحصیلی مختلف در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
رشته‌های کارشناسی فرش، باستان‌شناسی و صنایع‌دستی از جمله رشته‌های فعال در این دانشکده است و قرار است در سال‌های آتی رشته‌های جدید و در مقاطع بالاتر در این دانشکده فعال شود.
 
*فارس: مختصری از تاریخچه این دانشکده را ذکر کنید؟
قریشی: زمان تاسیس دانشکده هنر دانشگاه بیرجند از سال 81 بوده و این دانشکده تنها با رشته باستان‌شناسی در مقطع کاردانی آغاز به کار کرده است و در سال‌های بعد ما شاهد جذب دانشجو و افزایش رشته‌های کارشناسی و کاردانی در این دانشکده بودیم.
 
*فارس: در حال حاضر دانشجو در مقطع کاردانی رشته باستان‌شناسی جذب می‌شود؟
قریشی: مقطع کاردانی باستان‌شناسی هم اکنون در این دانشکده تدریس نمی‌شود و این در حالی است که با توجه به سیاست‌های جدید وزارت علوم احیای این رشته در مقطع کاردانی در دستور کار قرار دارد.
 
*فارس: چه رشته‌های جدیدی قرار است در این دانشکده راه‌اندازی شود؟
قریشی: قرار است دو رشته جدید در این مجموعه از سال تحصیلی آینده راه‌اندازی شود که این کار در مراحل نهایی است و به احتمال زیاد از سال آینده دو رشته کارگردانی تلویزیون و هنر اسلامی در مقطع کارشناسی در این دانشکده دانشجو بپذیرد.
ما تلاش زیادی برای راه‌اندازی این دو رشته انجام دادیم که کارگردانی تلویزیون یکی از رشته‌های در دست پیگیری برای راه‌اندازی در سال آینده است که در این راستا یک تفاهمنامه با دانشکده صدا و سیما برای همکاری امضا کردیم.
 
*فارس: چند عضو هیئت علمی در این دانشکده فعالیت می‌کنند؟
قریشی:‌ در حال حاضر 10 عضو هیئت علمی در این دانشکده فعالیت می‌کنند همچنین مراحل جذب پنج عضو دیگر نیز در دست پیگیری است تا با موافقت مراجع ذی‌صلاح تعداد اعضای هیئت علمی این مجموعه به 15 نفر برسد.
 
*فارس: چه فعالیت‌هایی تاکنون در راستای گسترش هنر اسلامی صورت گرفته است؟
قریشی: فعالیت‌های زیادی در راستای گسترش هنر اسلامی در این مجموعه شکل گرفته است که یکی از این اقدامات این بود که در آبان‌ماه سال‌جاری این دانشکده میزبان برگزاری یک همایش در سطح ملی با نام همایش هنر اسلامی بود.
معرفی هنر اسلامی که بیشتر در مساجد و مکان‌های مذهبی ایران دیده می‌شود یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش بود تا دانشجویان جوان امروز ما به عمق ایمان و اعتقاد هنرمندان گذشته ما آشنا شوند.
برگزاری همایش هنر اسلامی برکات زیادی را برای این مجموعه در پی داشته است که یکی از این برکات تصویب مفاد قطع‌نامه‌هایی است که منجر به تصویب انتشار مجله علمی پژوهشی مطالعات فرهنگ و هنر اسلامی در استان شد.
 
*فارس: چه اقداماتی برای راه‌اندازی رشته هنر اسلامی صورت گرفته است؟
قریشی: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دستور کار داریم تلاش برای راه‌اندازی رشته هنر اسلامی و رشته نقاشی در سال تحصیلی آینده برای این مجموعه است.
همچنین مسئولان باید برای گسترش رشته‌های هنر در بین جوانان تلاش بیشتری کنند و‌ باید با سوق‌ دادن جوانان به سمت رشته‌های هنری زمینه توسعه و پیشرفت در این رشته‌ها فراهم آید چرا که ایران در زمینه هنر قدمت زیادی دارد.
 
*فارس: چه برنامه‌ای برای توسعه رشته باستان‌شناسی در این مجموعه وجود دارد؟
قریشی: با توجه به وجود تمدن چند هزار ساله در کشور ایران نیاز است که این رشته توسعه بیشتری در سطح دانشکده‌های هنر داشته باشد چرا که گذشتگان ما در منطقه خاورمیانه از خود آثار مهمی را به جای گذاشته‌اند که لازم است مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد.
در حال حاضر نیاز است که دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته مورد حمایت بیشتری قرار گیرند و باید این رشته را در گرایش باستان‌شناسی اسلامی توسعه دهیم.
 
*فارس: انتشار مجله تخصصی این دانشکده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
قریشی: انتشار مجله علمی پژوهشی مطالعات فرهنگ و هنر اسلامی در دانشکده هنر دانشگاه بیرجند تصویب شده است و طی چند ماه آینده منتشر می‌شود که انتشار این مجله تخصصی در دانشکده هنر می‌تواند سبب معرفی توان علمی این مجموعه در سطح کشور باشد.
 
*فارس: نمونه‌های اصلی هنر اسلامی در چه مکان‌هایی قابل رویت است؟
قریشی: شناخت هنر اسلامی که در بین هنرمندان کهن کشور ما وجود داشته و تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است یکی از انگیزه‌های افراد برای ورود به رشته‌های هنر است چرا که ما شاهد خلق شاهکارهای هنری در مکان‌های مذهبی مانند حرم امام رضا (ع) در مشهد یا حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم هستیم.
آثار خلق شده در این اماکن بیانگر این است که هنرمندانی با ایمان و عاشق اهل بیت با نهایت ایمان خود دست به خلق این آثار زده‌اند و بهترین آثار خود را نیز در این اماکن مذهبی به یادگار گذاشته‌اند.
انتهای پیام/ح10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول