اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مدیر پروژه نیروگاه جندر در گفتگو با فارس:

مهندسان ایرانی قصد داشتند با راه‌اندازی نیروگاه جندر به مردم سوریه خدمت کنند

خبرگزاری فارس: مهندس فرزین باقری گفت: مهندسان ربوده شده متخصص نصب تجهیزات بودند که ربایش آنها کاملاً آن بخش را مختل کرده و کارشان متوقف شده، آنها قصد داشتند با راه اندازی نیروگاه جندر به مردم سوریه خدمت کنند.

مهندسان ایرانی قصد داشتند با راه‌اندازی نیروگاه جندر به مردم سوریه خدمت کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، در حالی که بیش از 3 هفته از ربوده‌شدن مهندسان ایرانی شاغل در نیروگاه برق جندر سوریه می‌گذرد، تلاش‌ها برای آزادی این افراد از سوی مقامات رسمی ایران و سوریه در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه و برخی مقامات سوری از جمله وزیر امورخارجه این کشور در آخرین اظهارات خود اعلام کرده اند که مهندسان ایرانی در وضعیت مناسبی هستند و بزودی آزاد خواهند شد.

در همین راستا، "مهندس فرزین باقری" مدیر پروژه سیکل ترکیبی جندر سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق به تشریح آخرین وضعیت مهندسان ربوده ‌شده و نوع فعالیت آنها در این نیروگاه پرداخت.

مشرح گفت‌وگو با رئیس نیروگاه جندر سوریه به شرح زیر است:

فارس: لطفا درباره نوع فعالیت مهندسان ربوده شده کمی توضیح دهید؟

باقری: همکاران ما آقای مهندس صحنه با شرکت احداث و توسعه نیروگاه های ایران شرکت مپنا همکاری داشتند و مسئول ایمنی کارگاه جندر بودند. آقای مهندس بویری سرپرست کارگاه شرکت پارسیان نیرو بودند که شرکت به صورت EPc ، نصب پست نیروگاه جندر را به عهده داشت و پنج نفر دیگر با شرکت پارسیان پست کار می‌کردند که زیر مجموعه نفرات آقای بویری بودند و با این مجموعه فعالیت می کردند.
 
فارس: از چه زمانی این اشخاص در این نیروگاه فعالیت می کردند؟

باقری: این دومین پروژه‌ای است که شرکت مپنا بعد از انجام پروژه تشرین در سوریه ساخت آن را برعهده گرفته است. آقای صحنه از 4 سال قبل در سوریه هستند و به طور مستقیم از اردیبهشت سال گذشته در نیروگاه جندر فعالیت می کردند. آقای بویری نیز نزدیک به 7 سال است در سوریه همکاری می کنند و به طور مستقیم با پروژه ما دو سال است که همکاری دارند.
 
فارس: آیا ربوده‌شدن این اشخاص باعث به تاخیر افتادن کار نیروگاه شده است؟

باقری:
دقیقاً. از 29 آذر که این اتفاق افتاد پروژه کاملاً متوقف شد، بویژه بخش پستمان که شرکت پارسیان در آن فعالیت می کرد. این 5 نفر، افرادی بودند که واقعا متخصص بودند. بطور کلی متخصص نصب تجهیزات بودند که ربوده شدن آنها کاملا آن بخش را مختل کرده و کارشان متوقف شده است.
در بخش خود ما نیز، در حال حاضر با نبود آقای صحنه باعث توقف فعالیت شده است. همچنین ضمن اینکه یک مسئله روحی روانی درکل مجموعه بوجود آمده و باعث ایجاد مشکلاتی برای تمامی پرسنل شده است. در میان پرسنل احساس ناامنی وجود دارد ضمن اینکه نبود آقای صحنه که 4 سال فعالیت می کرده، کلاً سیستم روحی روانی ما رو بهم ریخته و پر کردن خلا وی بسیار سخت است و با نبودن ایشان تا به حال نتوانستیم کارگاه را فعال کنیم.
 
فارس: آیا در این رابطه با مقامات مسئول جهت انجام پیگیری‌های لازم اقدام شده است؟

باقری: پیگیری در رابطه با آزادسازی افراد را دفتر دمشق ما انجام می دهد و خودمان از طریق مدیر پروژه کار فرما پیگیر قضیه هستیم. همچنین از طرف آقای "هشام" معاون وزیر و نیز سفارت ایران و همچنین شخص وزیر، پیگیر این قضایا هستیم.
 
فارس: هدف از تاسیس نیروگاه جندر چه بوده است؟

باقری: کلا نیروگاه های برق سوریه کمبود برق دارد. البته در دمشق کمتر ولی در استان های اطراف این مسئله بیشتر است. استان حمص همواره کمبود و قطعی برق داشته و شرکت های زیادی در صنعت برق سوریه حضور داشتند مانند زیمنس وتکا و شرکت های یونانی. 
وقتی ما کار را آغاز کردیم، باور زیادی نداشتند که شرکت مپنا بتواند این کار را انجام دهد و به گفته خودشان ما جزو نادر شرکت هایی بودیم که توانستیم در سر وقت کار را تحویل دهیم و واحد هایمان را در مدار آورده و راه اندازی کنیم. به همین دلیل از نیروگاه تشرین آغاز کردیم. از آنجا که شرکت مپنا در آنجا سابقه خوبی را از خودش به جای گذاشته بود، به همین دلیل نیروگاه دوم جندر را هم به ما دادند و حتی قبل از پایان این نیروگاه ،نیروگاه سومی هم در دست پیمان داشتیم که این حادثه اتفاق افتاد.
 
فارس: هدف از ربایش این افراد چه بوده است؟

باقری: متاسفانه ما کاملا آدم های فنی هستیم و روی آن واقعا تمرکز نمی کردیم. ما قضیه را کاملا فنی می بینیم و اینکه این اشخاص این کار را کردند برای ما واقعا جای سوال است! ما در 30 کیلومتری شهر حمص هستیم و بعد از وقوع این حادثه تمامی پرسنل را منتقل کردیم و به داخل نیروگاه آوردیم و باز هم کارمان را ادامه داده ایم.
هدف شرکت مپنا این بوده که واقعا در زمینه برق کمک بکند و به مردم سوریه خدمتی بکنیم و از لحاظ برقی مشکلات را به حداقل برسانیم.
در رابطه با هدف ربایش باید بگویم که کاملاً سیاسی است. ما در این رابطه نمی توانیم پاسخگو باشیم و به خاطر ربوده شدن این اشخاص ما کاملا ضربه خوردیم.
اگر فکر می کردیم ممکن است همچین اتفاقی بیافتد، دوستان ما در شهر حمص تردد نمی کردند؛ چون ما 3 سال است در واقع در این منطقه مشغول کار هستیم. کاملا فکر می کردیم شناخته شده ایم. همه می دانستند ما در سیستم برق داریم فعالیت می کنیم و اگر می دانستیم که قرار است همچنین اتفاقی برای همکارانمان بیافتد، واقعا آنها را در همچنین مخمصه ای نمی انداختیم.

فارس: چه اقداماتی برای ایجاد امنیت کارکان انجام داده‌اید؟

باقری:
بعد از این اتفاق همکارانمان را آوردیم به نیروگاه و در محوطه هستیم. زمانی که این هیجان به سیستم ما وارد شد، یک مقدار کنترل از دستمان خارج شد که آن دو دوست ما هم در روز روشن برای پیگیری قضیه رفتند و آنها هم ربوده شدند.
 
فارس: چه اطلاعاتی از وضعیت افراد ربوده شده دارید؟

باقری: ما اخبار آنها را فقط از اینترنت دنبال کردیم و شنیدیم که آقایان سالم هستند و امیدواریم هر چه زودتر به کانون گرم خانوادشان برگردند.

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول