اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی اصفهان:

بودجه سنواتی وزارت بهداشت طبق واقعیت‌های نظام سلامت تعیین شود

خبرگزاری فارس: معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی اصفهان گفت: بودجه سنواتی وزارت بهداشت براساس واقعیت‌های نظام سلامت و با رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه باید تعیین شود.

بودجه سنواتی وزارت بهداشت طبق واقعیت‌های نظام سلامت تعیین شود
مسعود جوانبخت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در زمینه اقتصاد سلامت و بازتوزیع منابع مالی از هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: برای یکپارچگی نظارت و ارزشیابی سلامت لازم است تا برخی اختیارات نظارتی در عرصه بهداشت و درمان تجمیع و اصلاح شود زیرا در حال حاضر پراکندگی‌های موجود در شرح وظایف وزارت بهداشت و وزارت رفاه وجود دارد که نسبت به رفع آنها باید کوشا بود.
وی به تأمین پوشش کامل و اجباری بیمه پایه سلامت برای آحاد جامعه تا پایان برنامه اشاره کرد و بیان داشت: در واقع برای ارتقا کارآیی و اثربخشی به کارگیری منابع بیمه سلامت، لازم است وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خط‌ مشی‌های کلی نظام ارجاع را تا پایان سال اول برنامه به شورای عالی بیمه خدمات درمانی ارائه کند.
 معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام‌پزشکی اصفهان گفت: تمام سازمان‌های بیمه‌گر لازم است براساس سیاست‌های ابلاغی شورا که مبتنی بر خط‌ مشی‌های کلی فوق است اقدام به خرید خدمت از تیم‌های سلامت در قالب نظام ارجاع کنند.
وی افزود: زمانی که ما به مردم یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم، خانواده‌ای که سال‌ها است با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می‌کند و تنگناهای بسیاری در زندگی خود داشته و دارد، امکان دارد دوراندیشی کافی نسبت به آینده سلامت خود و خانواده‌اش نداشته باشد و در نتیجه پولی را که می‌گیرد، صرف هزینه‌هایی ‌کند که از عهده آنها برنمی‌آمده و بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده‌ شود که به نفع مردم بوده و یک نوع کنترل بر هزینه کردن این یارانه‌ها همواره وجود داشته باشد.
جوانبخت گفت: کارشناسان معتقدند که در تمامی کشورها وقتی یارانه‌ها را حذف می‌کنند، ذخایر ناشی از منابع آن صرف رفاه اجتماعی و سلامت مردم می‌شود که با توجه به اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف به حداقل می‌رسد که در این حالت قیمت‌ها به حالت واقعی نزدیک می‌شود و درآمد حاصله نیز بین دهک‌های پایین جامعه توزیع  می‌شود تا شکاف طبقاتی کم شود.
وی ادامه داد: اختصاص پاداش‌های مناسب تشویقی به تولیدکنندگان غذای سالم برای پیشگیری از بروز بیماری در جامعه، از محل منابع مالی حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اختصاص سهمی از منابع مالی حاصل از اجرای این قانون به تحقیقات برای تعیین ساختار مناسب ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تهیه بسته‌های خدمات بهداشتی و درمانی و قیمت تمام شده واقعی خدمات بهداشتی و درمانی از جمله راهکارهای پیشنهادی بازتوزیع منابع مالی از هدفمند کردن یارانه‌ها است.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: برای اختصاص بخشی از درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت پرداخت مستقیم به مؤسسات تشخیصی و درمانی به ویژه با اولویت‌گذاری برای جبران خدمات پزشکان عمومی و ماماها و سایر صاحبان حرف پزشکی که در مطب و درمانگاه‌های کوچک به ارائه خدمات می‌پردازند، با توجه به گستردگی قابل توجه مطب‌ها و درمانگاه‌های کوچک و حجم قابل توجه ارائه خدمات توسط واحدهای مزبور، ساز و کارهایی باید طراحی شود.
وی از طراحی تعرفه مناسب برای مطب‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی به نحو مقتضی به طوری که گردش اقتصادی آنها دچار آسیب نشود و در نظر گرفتن طراحی تعرفه‌های مربوط به مراکز و مؤسسات بهداشتی، تشخیصی، درمانی و دارویی در بخش غیردولتی پارامترهای مربوط به سود سرمایه و استهلاک خبر داد و اضافه کرد: در تعیین هزینه‌های تمام شده برای هر تخت بیمارستانی در سال جدید باید مواردی همچون اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تورم سالانه و سود سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد تا به یک قیمت واقعی به ازای هر تخت یا روز دست پیدا کنیم.
جوانبخت گفت: سازمان بیمه باید غیر از حق بیمه که باید به صورت درصدی از حقوق باشد، با استفاده از مالیات برای سلامت و سایر عوارض تقویت بشود که این امر می‌تواند با افزایش مالیاتی که از فروش سیگار داخلی و خارجی و نوشابه‌های غیر الکلی داخلی و به ویژه خارجی به نظام سلامت اختصاص می‌یابد سهم بیشتر به بیمه‌ها تعلق گیرد تا بیمه‌ها توانمندتر شده و خدمات خود را از نظر کمی و کیفی گسترش دهند.
وی خواستار نگاه جدید به ساختار وظایف و عملکرد بیمه‌ها شد و افزود: بیمه‌ها به جز نقش وکالت مالی، باید نقش وکالت اطلاعاتی به منظور کم کردن فاصله آگاهی ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات سلامت را ایفا کنند و از طرف دیگر به دلیل اینکه سازمان بیمه خریدار خدمات سلامت است، به طور معمول نقش نظارتی کیفیت خدمات را بر عهده دارد.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشکی کشور تصریح کرد: سازمان بیمه می‏تواند از طریق اعمال مسیر ارائه خدمت، به نوعی روی عرضه و تقاضا از طریق الزامی کردن مسیرهای (گایدلاین های) درمانی اعمال مدیریت کند تا جلوی اسراف و هدر رفت منابع را بگیرد و از این طریق با ممانعت از خدمات غیرضروری سبب کاهش هزینه‌های غیرضروری بخش سلامت بشوند.
وی گفت: واقعی کردن سهم سلامت، تثبیت جایگاه هزینه‌های سلامت با نگاه واقعی در سبد هزینه خانوارها، تأکید بر مدیریت بهینه منابع و اصلاح الگوی مصرف در حوزه سلامت، تأکید بر گسترش بیمه‌ها و تعمیق پوشش بیمه‌ها، در سایه باز توزیع منابع ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، استقرار بیمه همگانی و در نهایت پرهیز از اقدامات شتاب‌زده در اثنای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه سلامت از مهم‌ترین اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است.
جوانبخت اضافه کرد: اینکه چقدر از موارد ذکر شده رعایت می‌شود تا تولید‌کنندگان خدمات سلامت را به ورشکستگی و مردم را به زیر خط فقر نکشاند، سؤالی است که کارشناسان اقتصاد درمان و متولیان بهداشت و درمان کشور پاسخ می‌دهند.
انتهای پیام/خ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول