اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر:

علت شکست‌های جبهه حق بی‌توجهی به رهنمودهای رهبر بوده است

خبرگزاری فارس: دبیر شورای هیئت‌هی مذهبی استان بوشهر گفت: علت تمامی شکست‌های گروه حق در طول تاریخ، بی‌توجهی به رهنمودهای رهبری دینی و ولی امر بوده است.

علت شکست‌های جبهه حق بی‌توجهی به رهنمودهای رهبر بوده است
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حامد فکوری صبح امروز در جلسه با مسئولان و اعضا کانون فرهنگی و تبلیغی جماران اظهار داشت: امامت، تداوم نبوت و پیامبری است و خود به وسیله (ولایت فقیه) تداوم می‌یابد که در واقع اولی‌الامر متشکل از دو دسته است.
دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر در ادامه افزود: یک دسته، کسانی هستند که رسول اکرم (ص) شخصا آنها را به امامت تعیین و نصب فرموده است و آنها مطابق نصّ، (ائمه اثنیعشر) هستند و نخستین آنها امام علی(ع) و دوازدهمین ایشان امام مهدی سلام الله علیهم اجمعین است که اولوالامر منصوص نیز گفته می‌شود.
فکوری گفت: دسته دوم، اولوالامر منتخب هستند، فقیهان جامع الشرایطی که در غیبت امام دوازدهم حضرت مهدی (عج)، هدایت و پیشوایی امت را عهده دارند و مسئول تاسیس دولت و تشکیل حکومت هستند و عنوان خاص ولایت امری آنان (ولایت فقیه) است.
مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیای استان بوشهر در ادامه بیان کرد: تمام زندگی‌های اجتماعی از نوعی رهبری برخوردارند، که یک نوع زندگی اجتماعی است و فردی از آنها جمعیتشان را به عهده دارد و در طول تاریخ زندگی اجتماعی بشر در اشکال مختلف آن از خانواده و قبیله و عشیره و قوم تا زندگی اجتماعی متمدن امروزی، فردی به‌عنوان رئیس و ... زمام امور جامعه را بدست می‌گرفته است و رهبری از اولیات زندگی جمعی است.
وی گفت: اعضای جامعه (صنعتگران، کارگران، پیشه وران، نیروهای مسلح، کشاورزان و ...) هر کدام رسالت خاصی را بدوش دارند، هر کدام به منزله دست و پا و چشم و گوش یک جامعه هستند، هیچکدام بدون هماهنگی و ارتباط و انسجام با سایرین نمی‌توانند وظیفه خود را انجام دهند، برای اینکه همگی یک هدف مشترک را دنبال کنند نیازمند رهبری هدایتگر و فرمانده‌ای تصمیم گیرنده است، امام به منزله همان مغز پیکر جامعه است که هماهنگ کننده اعضای جامعه می‌باشد.
فکوری با بیان این مطلب که جامعه بدون رهبر قادر به ادامه حیات نیست، اظهار داشت: بنابراین شکی نیست که جامعه نیازمند رهبر است و جامعه بی رهبر هیچ مفهومی ندارد، زیرا دیگر آن جامعه‌ای که هدف مشترکی را دنبال کند وجود ندارد، بلکه سرگشتگانی هستند که هر کس باید جان خویش را به دست بگیرد تا از تعرض در امان بماند.
مسئول هیئت مذهبی محبان اهلبیت (ع) شهرستان بوشهر در ادامه افزود: اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که رهبری در تشیع فراتر از مدیریت و فرماندهی است؛ بلکه مفهوم بلند آن از مرزهای تدبیر جامعه عبور می‌کند و رهبری قلوب و هدایتگری اندیشه را نیز شامل می‌شود، که انسان را از مرز خاک تا خدا هدایت کند و پیشوایی عملی و مقتدایی اسوه برای انسان‌ها شود.
فکوری گفت: شکی نیست که رهبری نقش بسیار تعیین کننده‌ای در بیداری، عزت، عظمت، پیشرفت و یا عقب ماندگی، ذلت و حقارت جامعه دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: رهبری جامعه، فرهنگ و اقتصاد و سیاست یک ملت را می‌سازد و شخصیت و هویت یک امت را شکل می‌دهد و رهبری است که ارزش‌های انسانی و الهی را احیا می‌کند و شجاعت و شهامت به مردمش می‌بخشد.
 دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر در ادامه بیان کرد: رهبر، کسی است که تمام زمام قافله امت را به دست گرفته و پیشاپیش حرکت می‌کند، هر کجا خواست می‌رود و در هر کجا تصمیم گرفت فرود می‌آید و اینجاست که اسلام برای رهبری این همه عظمت قائل شده است و آن را اکمال دین و اتمام نعمت می‌داند.
فکوری در ادامه افزود: امام باقر (ع) فرمودند اسلام بر پنج چیز استوار گشته: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و هیچ کدام به اندازه ولایت مورد تاکید قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: نه تنها ولایت مهم‌ترین رکن اسلام است بلکه روح اسلام ولایت است، اعمال و عبادات با میزان رهبری عادل ارزش پیدا می‌کند.
مسئول هیئت مذهبی محبان‌اهلبیت (ع) شهرستان بوشهر گفت: هدف و انگیزش انبیا توحید خالص و نفی هرچیزی که سد راه خدا و مانع رسیدن به مردم به شناخت صحیح و پرستش خالصانه شود، است.
فکوری با بیان این مطلب که یکی از وظایف ما در مقابل دشمنان نظام بیداری، دینداری و ولایتمداری دانست و در ادامه اظهار داشت: اما در ایران اسلامی که معتقد به رهبری الهی است، دیدیم که مردم چگونه طواغیب و بتها را شکستند و عطر آزادگی را در سرتاسر دنیا منتشر کردند و در مقابل با استکبار و کفر جهانی ایستادند و لرزه بر اندام ستمگران دنیا انداختند و هزاران افتخار برای بشریت آفریدند، اینها همه فقط در سایه رهبری عدل و الهی بدست آمد.
وی در ادامه افزود: پر واضح است که نمرود و فرعون و ابوسفیان و معاویه و یزید و ... نه تنها انسان را به سوی آن هدف بزرگ رهنما نیستند، بلکه سدی هستند که راه مستقیم الهی را سد می‌کنند و این امام عادل است که چون بستر رودخانه‌ای از او و بسوی او کشیده شده است و انسان‌ها را چون آب روان به مرجع خویش جاری می‌کند.
مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر در ادامه بیان کرد: وقتی بستر جامعه‌ای به سوی خداوند در حرکت بود، شنا کردن در جهت عکس بی دوام و ناپایدار است و وقتی زمام امور در دست کسی باشد که به سوی هدف الهی هدایت می‌کند، گناه فردی و جزئی مانع از رسیدن به منزل نیست، و عاصی سرانجام خود را تسلیم جریان حق می‌کند.
فکوری گفت: امام رضا (ع) فلسفه توحید و رابطه آن با امامت را با بهترین بیان به نمایش می‌گذارد؛  وقتی حضرت سلام الله علیه از مدینه به سوی ایران مجبور به مهاجرت شدند، در نیشابور از طرف هواداران اهل بیت مراسم استقبال با شکوهی ترتیب داده شد، محدثین و نویسندگان به پیشوازش آمدند تا سخن نغزی را از فرزند رسول خدا (ص) به ثبت برسانند.
وی در ادامه افزود: وقتی حضرت وارد شهر شدند و درخواست مردم را برای شنیدن سخنی به یادگار از حضرت شنیدند، سر از کجاوه بیرون آوردند و دل‌ها به تپیدن آمد که پیشوای هشتم شیعیان چه ارمغان الهی از سرزمین رسول خدا (ص) و وحی برایشان هدیه آورده است؟ سکوت بر همه جا سایه افکنده بود نفس‌ها در سینه حبس شده بود.
دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر در ادامه بیان کرد: در این هنگام حضرت فرومودند: از پدرم شنیدم که می فرمود از پدرم جعفر صادق(ع) شنیدم که می فرمود... از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود از جبرئیل شنیدم که از خداوند شنیدم که می فرمودند (لا اله الا الله) دژ من است، هر کس در این دژ وارد شود از عذاب من محفوظ می‌ماند.
فکوری در ادامه افزود: همه از این سخن ناتازه به تعجب آمده بودند، کلامی که هیچ تازگی برای آنها نداشت؛ حضرت سرفرود آورد و بعد از درنگی کوتاه سربرآوردند و فرمودند؛ آری خداوند توحید را دژ امت نامیده است ولی هر دژی بدون دژبان حفظ نمی‌شود و قلعه بدون نگهبان زود فتح می‌شود، نگهبان است که بر صلابت و استواری آن می‌افزاید؛ و الا برج‌های سر به فلک کشیده و دیوارهای قوی بی دفاع، زود مسخر دشمن می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: و چه خطرناکتر که دژبان با دشمن همدست باشد یا برای نگهداری دژ انگیزه ای نداشته باشد یا خودپرستی‌ها از رسالت پاسداریش به خود نگهداری وادارش کرده باشد.
این فعال فرهنگی و اجتماعی در ادامه اظهار داشت: آری توحید قلعه محکم الهی است و امامت دژبانی و پاسداری از آن است و نه دژ بی نگهبان توان استقامت را دارد و نه نگهبان بی‌سنگر و بی‌دژ تحمل دفع حملات دشمن را دارد، و این دو مکمل و متمم یکدیگرند.
مدیر امور مساجد و تشکل های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر در ادامه بیان کرد: امامان بزرگوار شیعه، خود امور سیاسی و مذهبی شیعیان را بعهده می‌گرفتند و در مقابل حکومت‌های غاصب، حکومت موازی تشکیل می‌دادند و به رتق و فتق امور شیعیان می‌پرداختند.
فکوری گفت: به شیعیان خود اجازه پرداخت مالیات به حکومت‌ها را نمی‌دادند و به همین لحاظ خمس و زکات را در جمیع کسبه‌ها تعمیم بخشیدند تا امور شیعیان را حل و فصل کنند و به شیعیان اجازه جنگیدن در رکاب حکومت‌های غاصب را نمی‌دادند و شرط جواز جهاد را رهبری عادل قرار دادند.
وی در ادامه یکی از راه‌های مقابله با امواج فتنه را اطاعت و پیروی از امام و رهبری دینی دانست و گفت: اطاعت از رهبری تنها رمز موفقیت جامعه اسلامی ست و علت تمامی شکست‌های گروه حق در طول تاریخ، بی توجهی به رهنمودهای رهبری دینی و ولی امر بوده است.
دبیر شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر به حکومت واحد جهانی آخرین امام (ع) اشاره و اظهار داشت: شیعیان منتظر دعوت او برای قیام به عدالت و به اهتزاز در آوردن پرچم اسلام و اجرای قوانین اسلام ناب محمدی در سرتاسر جهان هستند و انتظار قیامتش را از بهترین عبادت می‌دانند و این انتظار شیعه را در سخت‌ترین لحظات تاریخش و فشارهای طاقت فرسای حکومت های ظالم با نشاط و امیدوار به آینده حفظ کرده است.
وی افزود: خداوند آفرینش هستی را بر مبنای حکمت بالغه خویش بنا نهاده است و اسلام جهان را بی حساب و کتاب و بی‌هدف ارزیابی نمی‌کند، بلکه خلفت جهان را هدف دار می‌داند و هرج و مرج تاریخ و نامشخص بودن آنرا بر خلاف هدفداری جهان قلمداد می‌کند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول