اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار بیرجند:

قوانین ناکارآمد مبارزه با قاچاق قدمت 78 ساله دارد

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند قوانین مبارزه با قاچاق در کشور را ناکارآمد و ضعیف توصیف کرد و گفت: این قوانین مربوط به 78 سال پیش است و امید است با ابلاغ قوانین جدید گام جدی در این زمینه برداشته شود.

قوانین ناکارآمد مبارزه با قاچاق قدمت 78 ساله دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند سید محمدزمان ابطحی ظهر امروز در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان بیرجند قاچاق کالا را به عنوان پدیده‌ای مخرب بر اقتصاد، تولید و فرهنگ کشور عنوان کرد و اظهار داشت: این پدیده علاوه بر کاهش تولید داخلی سبب افزایش بیکاری و مشکلات ناشی از آن می‌شود.
وی ادامه داد: با قاچاق کالا زمینه اشتغال افراد و نیز تولیدات ملی و داخلی کاهش یافته و در نتیجه منجر به کاهش درآمد سرانه و گسترش بیش از پیش فقر در جامعه می‌شود پس بنابراین شیوع قاچاق از مشخصه‌های بنیادی فساد در اقتصاد است.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند افزود: طی سال‌های گذشته برنامه‌های فرهنگی برای مقابله با قاچاق کالا و عدم استفاده از کالاهای قاچاق در جامعه اجرا نشده و بخشی از مردم به قاچاق از جنبه و نگاه ضدارزشی نمی‌نگرند.
ابطحی ادامه داد: در این شرایط بازار مناسبی برای کالاهای قاچاق شکل می‌گیرد و به سبب آن مبارزه انتظامی و امنیتی با قاچاق سخت‌تر شده و سیاست‌های در نظر گرفته شده نیز کارآیی ندارد.
وی به سخنان رهبری در مورد مبارزه با قاچاق اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر انقلاب قاچاق کالا را به عنوان پدیده‌ای زشت و معضل بزرگ یاد کرده‌اند چرا که قاچاق کالا برای کشور خطر امنیتی و اقتصادی در پی دارد.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند به تاریخچه تصویب قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: این قوانین در سال 1312 در کشور به تصویب رسیده است و در حال حاضر نیز براساس این قانون با قاچاق کالا در کشور مبارزه می‌شود.
ابطحی ادامه داد: با نگاهی به عوامل موثر بر ناکارآمدی مقابله با قاچاق کالا ضعف قوانین و ناکارآمدی آن را می‌توان یکی از موضوعات مهم به شمار آورد هرچند مجموعه عوامل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم در این ناکارآمدی نقش دارند.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 81 فرمان ارزشمند و بی‌نظیری را پیرامون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر کردند که در این فرمان بحث تبلیغات هوشمندانه و اطلاع‌رسانی را یکی از محورهای مبارزه با قاچاق دانستند.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند ادامه داد: یکی دیگر از محورهای فرمان رهبری بحث مبارزه موثر قبل از مبادی تا سطح عرضه است که این فرمان یکی از موثرترین راهکارها در مبارزه نرم‌افزاری است.
 
*باید با برخورد قاطعانه با قاچاقچیان ریسک قاچاق را بالا برد
ابطحی تصریح کرد: برخورد با قاچاقچیان حرفه‌ای و سازمان‌یافته باید برخوردی عبرت‌آموز باشد تا ریسک قاچاق بالا برود چرا که با قوانین موجود ریسک قاچاق بالا نیست و این قانون مربوط به 78 سال پیش است و با نیازها و موقعیت اقتصادی کشورهای هم‌جوار ما در شرایط فعلی هم‌خوانی ندارد.
وی اظهار داشت: امید است با ابلاغ قانون جدید که توسط دولت تهیه و به تصویب مجلس رسیده است شاهد کاهش جرایم سازمان‌یافته مرتبط با قاچاق کالا و ارز باشیم.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار بیرجند ادامه داد: قاچاق یک جنگ اقتصادی است و تسخیر بازار کشور ما توسط سایر کشورها هدف این جنگ است و این یک معضل چند وجهی است که علاوه بر تاثیر مستقیم در اقتصاد بر حوزه‌های اجتماعی، اخلاقی و امنیتی نیز تاثیرات بدی دارد.
انتهای پیام /ی10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول