اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان:

مهدهای کودک گیلان ارزشیابی می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان گفت: اجرای طرح پایش و ارزشیابی مهدهای کودک گیلان در دست اقدام است.

مهدهای کودک گیلان ارزشیابی می‌شوند
فرحناز نوبخت‌راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اهمیت فعالیت‌های معاونت امور اجتماعی بهزیستی گیلان اظهار داشت: جامعه اسلامی که در دوره انتقال جمعیتی و فرآیندهایی مانند صنعتی شدن، شهرنشینی، مهاجرت انبوه به کلانشهرها، پدیده حاشیه‌نشینی و مواجهه با پدیده‌هایی نظیر اینترنت و ماهواره را تجربه می‌کند، به طور طبیعی با آسیب‌های فراوان و متنوعی نیز مواجه است.
وی، پدیده کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، معضل طلاق، گسترش خشونت‌های خانگی و کودک آزاری، همسر آزاری و... را از جمله آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.
این مسئول، افزود: برای کنترل و کاهش آسیب‌ها اقدام به اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی مانند ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست از طریق تاسیس خانه‌های شبانه‌روزی، راه‌اندازی مرکز کودکان خیابانی، خانه سلامت دختران فراری، مرکز بازپروری زنان ویژه، مراکز کاهش طلاق، مراکز اورژانس اجتماعی با خط تلفن 123 و تیم سیار خدمات اجتماعی، تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار، مهدهای کودک در روستاها و... کرده‌ایم که با مشارکت فعال شهروندان و خیران می‌توان در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی جامعه به اهداف مطلوب دست یافت.
وی‌، با اشاره به اهم فعالیت‌های دفتر زنان و خانواده عنوان داشت: پرداخت کمک هزینه و مستمر به خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان زیرپوشش و نیازمند، طرح بهبود سلامت زنان و کودکان، حمایت از خانوارهای دارای فرزندان دوقلو، بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایر، راه‌اندازی و نظارت بر کلینیک‌های مددکاری و خیریه‌ها، نظارت بر مجتمع‌های بهزیستی، اجرای بازتوانی زنان سرپرست خانوار و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله فعالیت‌های دفتر زنان و خانواده است.
نوبخت‌راد، ساماندهی کودکان خیابانی و دختران فراری و در معرض آسیب و زنان و دختران آسیب دیده، ایجاد مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق در هفت شهرستان رشت، لاهیجان، فومن، انزلی، تالش، آستانه‌اشرفیه و صومعه‌سرا برای ایجاد تفاهم و سازش بین زوجین متقاضی طلاق را از جمله فعالیت‌های دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی گیلان عنوان کرد.
وی، انجام مداخلات فوری و تخصصی در مواردی نظیر کودک آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری و غیره از طریق خط تلفن اورژانس 123 در شش شهرستان و تیم سیار خدمات اجتماعی خودروهای 123 مستقر در پنج شهرستان و شهرهای همجوار به صورت هفتگی نیز از دیگر فعالیت‌های این دفتر برشمرد.
این مسئول، با تصریح بر اینکه رسیدگی به امور کودکان و نوجوانان نیز را از دیگر فعالیت‌های معاونت امور اجتماعی بهزیستی است، اذعان داشت: تعیین نرخ شهریه مهدهای کودک با همکاری سازمان بازرگانی، طرح نظارت بر مهدهای کودک با همکاری اداره تعزیرات، طرح ارزشیابی و پایش مهدهای کودک و نیز طرح تامین یک وعده غذای گرم در روستا مهدها و مهدهای حاشیه شهر از جمله طرح‌های در دست اقدام این دفتر است.
وی با اشاره به برخی از طرح‌های اجرا شده دفتر امور کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های تامین بخشی از شهریه کودکان، توسعه و تجهیز روستا مهدها و نیز راه‌اندازی مهدهای کودک در مناطق حاشیه شهر به عنوان اهم فعالیت‌های دفتر امور کودکان و نوجوانان است.
نوبخت‌راد، نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست در خانه‌های کودکان و نوجوانان با مجوز قضایی را از دیگر فعالیت‌های دفتر امور اجتماعی دانست و اذعان داشت: دفتر شبه خانواده یکی دیگر از دفاتر معاونت بهزیستی گیلان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
وی، راه‌اندازی خانه‌های کودکان و نوجوانان توسط افراد خیر، اجرای طرح بیمه آتیه فرزندان مقیم مراکز، تشکیل و نظارت بر گروه‌های همیار فرزندان ترخیصی برای اشتغال و بازتوانی، تامین هزینه ازدواج، ترخیص، ودیعه مسکن و تحصیل را از جمله فعالیت‌های این دفتر عنوان کرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان بیان داشت: خدمات ارائه شده در این بخش در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه بازپروری زنان ویژه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول