اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کرمان

کنفرانس ملی بهره‌برداری از آب دریا آغاز شد

خبرگزاری فارس: نخستین کنفرانس ملی بهره‌برداری از آب دریا در سالن همایش‌های مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی ماهان کرمان آغاز شد.

کنفرانس ملی بهره‌برداری از آب دریا آغاز شد
 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، صبح امروز نخستین کنفرانس ملی بهره‌برداری از آب دریا در سالن همایش‌های مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی ماهان کرمان آغاز شد. 
دبیر برگزاری نخستین کنفرانس ملی بهره‌برداری از آب دریا هدف از برگزاری این برنامه را استفاده بهینه از ظرفیت دریا‌ها و دریاچه‌های کشور و مشارکت، هم‌اندیشی و هم‌افزایی استادان و محققان دانست.
بهرام بختیاری اظهار داشت: محورهای مورد بحث در این همایش شامل شیرین‌سازی و تصفیه آب دریا، انتقال آب شیرین شده دریا به مناطق خشک، کشت دریایی، بیوتکنولوژی دریایی، آلودگی آب دریا، مدل‌های بهره‌برداری بهینه از آب دریا، استفاده از انرژی‌های مختلف دریا، اهمیت کمی و کیفی آب دریا در صنایع شیلات‌، اتصال راه‌های آبی، گردشگری ساحلی، هواشناسی دریایی و سونامی و سازه‌های مقاوم دریایی است.
وی افزود: از میان 138 مقاله واصله به دبیرخانه همایش و با توجه به ارزیابی کمیته داوران، 97 مقاله برای ارائه در کنفرانس مورد پذیرش قرار گرفت.
بختیاری عنوان کرد: هم‌اکنون استفاده از آب دریا در علوم مختلف مورد تأکید بسیاری از پژوهشگران و دانشمندان در سطح دنیا قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: از جمله فناوری ‌نانو در بخش‌های مختلف صنایع دریایی کاربردهای ارزنده‌ای داشته و می‌تواند صنایع دریایی کشور را با تحول زیادی روبه‌رو کند.
وی افزود: همچنین زیست‌شناسان دریایی و جلبک‌شناسان در کشورهای مختلف‌ در کنار تحقیقات زیستی خود در باره جلبک‌ها‌ به دنبال کشف خواص مفید و روش‌های استفاده اقتصادی از آنها هستند.
بختیاری بیان‌ کرد: با بهره‌گیری از آب‌های دریا به عنوان یک منبع طبیعی دائمی و پایان‌ناپذیر می‌توان سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی را افزایش داد.
وی اذعان کرد: با استفاده از فناوری‌های نوین اسمز معکوس و روش حرارتی می‌توان برای شیرین کردن آب دریا بهره برد.
دبیر نخستین کنفرانس ملی بهره‌برداری از آب دریا گفت: استفاده از انرژی دریایی و اقیانوسی به عنوان یکی از انواع انرژی‌های تجدید‌پذیر نیز در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.
بختیاری بیان داشت: اما باید گفت که ظرفیت‌های استفاده از آب دریا بسیار زیاد بوده و نیاز به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در این زمینه در کشور‌ بیش از پیش احساس می‌شود.
وی افزود: از سوی دیگر در برخی نواحی خشک و نیمه خشک کشور کمبود منابع آب شیرین زیرزمینی و سطحی و بروز خشکسالی‌ها با تداوم طولانی موجب شده تا تأمین آب شرب و غیر ‌شرب شهرها، منطق ساحلی و جزایر کشور با چالش مواجه شود.
بختیاری افزود: این در حالیست که در کشور ما‌ با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و دسترسی شمال و جنوب کشور به منابع آب دریاچه و دریاها، کمتر توجه و تحقیقات مدونی در زمینه بهره‌برداری از ظرفیت دریا صورت گرفته و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در مورد آن لازم است، محققان و مراکز تحقیقاتی توجه ویژه‌ای به راهبردهای بهره‌برداری از آب دریا کنند.  
وی افزود: ایرانیان جزو نخستین تمدن‌هایی بودند که با استفاده از ساخت و سازهای تأسیسات آبی، تأمین و توزیع این منبع عظیم را از محل رودخانه‌ها و دریاها بنا نهادند.
بختیاری بیان کرد: به عنوان مثال سیستم آبرسانی موجود در تپه سیلک کاشان با 5 هزار و 500 سال قدمت و مجموعه توزیع آب در چغازنبیل خوزستان با 5 هزار سال قدمت و تکنولوژی استفاده از قنات‌ها گویای این مطلب هستند‌ و در کتب تاریخی نیز تمدن ایرانی، تمدن آبی نامیده شده است.
وی عنوان کرد: اقیانوس‌ها و دریاها حدود 95 درصد انرژی ورودی به سطح زمین را در خود جذب می‌کنند و این انرژی ‌ذخیره شده در آب موجب فرآیندهای حیاتی و محوری برای موجودات زنده می‌شود.
بختیاری تصریح‌ کرد: یکی از ویژگی‌های مهم دریا این است که جو زمین را برای ادامه حیات معتدل و مناسب می‌سازد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر میلیاردها موجودات زنده دریایی که از دریا تغذیه می‌کنند، بیش از نیمی از جمعیت بشری به دریا وابسته‌اند و با این همه استخراج منابع دریایی، باز هم از مقدار اندکی از ظرفیت‌های دریا بهره‌برداری شده است.
‌بختیاری افزود: با این رویکرد همایش‌های مرتبط با مباحث دریا و اقیانوس می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین جلسات بحث و تبادل نظر محققان و مسئولان حوزه دریایی کشور باشد که در آن بتوان چالش‏ها و موفقیت‏های حاصله را به معرض بحث گذاشت.
به گزارش فارس، نخستین کنفرانس ملی بهره‌برداری از آب دریا توسط مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی ماهان و با مشارکت دانشگاه شهید باهنر کرمان طی روزهای 13 و 14 دی ماه جاری برگزار می‌شود.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول