اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی همدان:

برخی پژوهش‌‌ها تنها موجب ارتقای خود پژوهشگران می‌شود

خبرگزاری فارس: پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پژوهش‌های کنونی موجب ارتقای خود پژوهشگران می‌شود و در راستای حل مشکلات جامعه نیست.

برخی پژوهش‌‌ها تنها موجب ارتقای خود پژوهشگران می‌شود
مجید معتمدزاده طرقبه در حاشیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی همدان در  گفت‌و گو با خبرنگار فارس در همدان، اظهار کرد: پژوهش‌هایی که بنده انجام داده‌ام در خارج از محیط دانشگاه و با صنعت انجام شده است که یکی با بانک کشاورزی و دیگری با شرکت ایران خودرو انجام شده است.
وی با بیان اینکه مشاور ارگونومی شرکت ایران خودرو است، افزود: زمینه ارگونومی تخصصی حدود 10 ساله دارم که با شرکت ایران خودرو کار می‌کنم و همکاری من در قالب قرارداد تحقیقاتی است که با دانشگاه صورت گرفته و خدماتی که از دانشگاه به آن صنعت داده می‌شود.
پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه طرح‌های تحقیقاتی و مقالاتی که انجام می‌شود، برخی فاخر و برخی تکراری و تاریخ مصرف گذشته است، افزود: در مشاهده کتابچه و مقالاتی که عملکرد یک ساله است، مقالات برجسته‌ای در آن چاپ شده است و اگر دانشگاه نیز کارهای برجسته را مورد تشویق و عنایت قرار دهد، می‌تواند موثر باشد.
وی بیان داشت: معیار امتیازها و انتخاب تحقیقات به‌گونه‌ای است که گاهی فرقی بین مقالات برتر و سطح پائین‌تر گذاشته نمی‌شود که باید در این زمینه دقت بیشتری به کار گرفته شود.
معتمدزاده ادامه داد: هر سال اعتبار پژوهشی مناسبی داریم اما پژوهش‌ها کمتر از بودجه‌ای است که اختصاص می‌یابد که موجب جذب کامل اعتبارات نمی‌شود به طوری که پول داریم و دنبال کسی هستیم که در دانشگاه طرح اجرا کند.
وی با بیان اینکه باید انگیزه بیشتری در افراد ایجاد کنیم، افزود: همین تجلیلی که از پژوهشگران صورت می گیرد، خوب است اما باید همواره مستمر ادامه یابد و حمایت های مختلفی از پژوهشگران صورت گیرد.
پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پژوهش‌ها در بخش بالینی به نسبت تعداد چه در دانشگاه و چه کشور ضعف دارد،افزود: با توجه به اینکه در بخش بالینی بیشتر درگیر درمان هستند و در تقسیم زمان بین پژوهش و درمان ،درمان وقت بیشتری را گرفته، تحقیقات کمتری صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: اگر تلاش کنیم که شاخص‌های بهداشتی بالا برود و مردم سلامت بیشتری داشته باشند، همکاران ما فارغ از درمان شده و در پژوهش شرکت می‌کنند.
معتمدزاده به فرق ایران با کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: آنها وقت کمتری به درمان اختصاص می‌دهند و بیشتر تلاش برای پیشگیری از درمان است در حالی‌که تلاش ما برای درمان مستقیم مردم است و بخشی از متخصصین ما وقت خود را صرف درمان می‌کنند که اگر پیشگیرانه با حوزه سلامت برخورد کنیم به تدریج وقت برای پژوهش نیز بیشتر می‌شود.
وی یادآورشد: بودجه هر چه قدر هست همان هم جذب نمی‌شود در واقع در کنار اینکه اعتبارات افزایش می‌یابد باید پژوهش‌ها هدفمند شود چرا که پژوهش‌های کنونی تنها موجب ارتقا و امتیازگیری پژوهشگران می‌شود.
این استاد دانشگاه یکی از مشکلات را عدم  بکارگیری پژوهش‌ها در راستای حل مشکلات جامعه دانست و افزود: پژوهش‌هایی که انجام می‌شود فقط مشکل پژوهشگر را حل می‌کند و تنها پژوهشگر ارتقا یافته و تشویق می‌شود اما تأکید مسئولان هم اکنون بر این است که اگر کتاب یا مقاله‌ای ایجاد می‌شود باید در راستای حل نیازهای جامعه باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بین بخشی از تحقیقات و مشکلاتی که بیرون از چارچوب دانشگاه وجود دارد، فاصله افتاده است، گفت: در این زمینه می‌توان به رشته شیمی که در کشور دارای رکورد هستیم اشاره کرد به طوری که شیمی در صنعت و رفع نیازهای جامعه تحولی ایجاد نکرده است یعنی مقالات چه چاپ شود و چه نشود فرقی در جامعه ایجاد نمی‌کند.
معتمدزاده در پایان با اشاره به پژوهش‌های دانشجویی نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر دانشجویان به ویژه ارشد و دکترا به تحقیق و پژوهش علاقه‌مند شده‌اند و در این زمینه فعالیت‌هایی دارند که اگر با این روند پیش روند متفاوت از نسل قدیم پرورش می یابند.
انتهای پیام/ح10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول