اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به سفارش شبکه 3

مستند لک‌لک‌ها در زنجان تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: یک هنرمند زنجانی گفت: فیلم مستند لک‌لک‌ها به سفارش شبکه 3 در زنجان تولید شده است.

مستند لک‌لک‌ها در زنجان تولید می‌شود
محمود نظر‌علیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: از سال گذشته مراحل ساخت فیلم مستند لک‌لک ها در زنجان آغاز شده است. 
وی با بیان اینکه این فیلم به سفارش شبکه 3 سیما تهیه شده است، افزود: این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی نظرعلیان، باهمکاری زین‌العابدین نصیری و تدوین علی سعیدی برای این شبکه آماده شده است. 
این هنرمند زنجانی خاطرنشان کرد: ساخت مستند لک‌لک‌ها برای نخستین بار در کشور تهیه شده و در مورد داستان زندگی لک‌لک‌ها است. 
وی با اشاره به اینکه در این فیلم به زندگی لک‌لک‌های حاشیه رود قزل‌اوزن پرداخته شده است، یادآور شد: زندگی این پرندگان از کوه‌های کردستان آغاز شده و تا آذربایجان شرقی ادامه می‌یابد. 
نظرعلیان با بیان اینکه ارتباط خوب انسان‌ها موجب شده است تا پرندگان در آنجا ماندگار شوند، افزود: اهالی محلی دیدگاه مثبتی به این لک‌لک‌ها داشته و قداست خاصی برای آنان قائل هستند. 
وی قلعه روستای شکوهی چی را محل زندگی لک‌لک‌ها عنوان کرد و افزود: 80 سال است که این پرندگان در این مکان آشیانه سازی کرده و در آنجا ماندگار شده‌اند. 
این هنرمند زنجانی آب فراوان به دلیل قرار گرفتن رودخانه دائمی قزل‌اوزن، تامین مواد غذایی و رابطه خوب انسان‌ها با این پرندگان را از دلایل ماندگاری این پرنده‌ها عنوان کرد و بیان داشت: لانه سازی پرندگان در قلعه نیز صورت گرفته است. 
وی با بیان اینکه برای نخستین بار موقعیت و پدیده طبیعی در قالب این مستند از استان زنجان معرفی می‌شود، خاطرنشان کرد: تپه رسی سید علی عباسی مجاور روستای تخلیه شده شکر بلاغی محل اسکان این مسافران در شکاف‌ها و یال‌های آن است که فضایی زیبا را در آن منطقه به وجود آورده است. 
نظرعلیان خاطرنشان کرد: این پرندگان هر ساله با سرد شدن هوا به مناطق گرمسیر کوچ می‌کنند، اما با گرم شدن هوا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به استان زنجان می‌آیند. 
وی علت نامگذاری این حیوانات را به حاجی لک‌لک کوچ آنها به مناطق دور دست و احتمال گذشتن در حین سفر از مکه مکرمه عنوان کرد و افزود: اهالی منطقه وجود این پرندگان را خیر و برکت برای زندگی خود می‌دانند. 
این هنرمند زنجانی بر ضرورت آشنایی مردم با چنین فضاهای بکری در استان تاکید کرد و گفت: فضاهای بسیار بکر و دست نخورده‌ای در استان وجود دارد که ضروری است کشف و به مردم ارائه شود. 
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول