اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان اصفهان در حال ساخت است؛

ساخت مستندی از جشنواره فیلم کودک از منظر کودکان

خبرگزاری فارس: مستندساز اصفهانی گفت: مستندی از بیست ‌و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در حال ساخت است که واقعیت‌های جشنواره را از منظر کودکان نشان می‌دهد.

ساخت مستندی از جشنواره فیلم کودک از منظر کودکان
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیست ‌و پنجمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان از 23 تا 27 آبان ماه سال جاری در استان اصفهان برگزار شد که در آن هنرمندان مختلف از سراسر کشور و برخی از کشورهای خارجی شرکت داشتند.
در این چهار روز که استان اصفهان میزبان جشنواره فیلم کودک بود هر قشری از مردم این استان و دیگر استان‌ها در کنار یکدیگر و دست به دست هم این جشنواره را در سطح بسیار خوبی برگزار کردند.
به غیر از خبرنگاران رسانه‌های مختلف از اصفهان و سایر استان‌ها که گزارش لحظه به لحظه این جشنواره و شور و اشتیاق مردم را می‌دادند، عده‌ای هم پشت صحنه‌ها و تلاش عوامل را تصویربرداری تا در روز اختتامیه به نمایش بگذارند اما در این میان کسانی همچون مهدی سرتاک مستندساز اصفهانی هم بود که از این لحظه‌ها و این شوق و اشتیاق‌ها تصاویر متفاوت‌تری را بگیرد که نظر وی را در این زمینه در گفت‌وگویی در زیر پیاده می‌کنیم.

* فارس: شما به عنوان یک مستندساز در حال تهیه چه مستندی از جشنواره فیلم کودک هستید و این مستند چه ویژگی و تفاوتی نسبت به دیگر مستندهایی که در بیست‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان تهیه شده است، دارد؟
با یک کار متفاوت و یک نگاه متفاوت‌تر در حال ساخت مستندی از جشنواره کودک هستم که در طول برگزاری جشنواره تصویربرداری آن از کودکان و حواشی جشنواره به شکل رئال و دوربین سردست انجام گرفته است و این کار به صورت گزارشی نیست بلکه یک کار تخصصی و با نگاهی مربوط به دیدگاه کودکان نسبت به جشنواره فیلم کودک است که شاید کمتر کسی به آن پرداخته باشد.
به دنبال سفارش بنیاد سینمایی فارابی درصدد ساخت مستندی که سوژه اصلی آن خود کودکان باشند و بدون بازیگر، تصاویری از کودکان تهیه کرده که نقش اصلی این مستند را همین کودکان در جشنواره بازی کرده که نتیجه همراهی چند روزه ما با داوران کودک، بازیگران مطرح کودک و صحبت با آنها و به ویژه تصویربرداری از حواشی و استفاده از نقطه نظرات تخصصی کودکان بوده است.
همچنین علاوه بر آن مصاحبه‌هایی با میرعلایی، شمقدری، علی معلم و سجادپور و منتقدان انجام داده تا ببینم منتقدان و اهل فکر درباره جشنواره فیلم کودک چه گفته و در جمع‌بندی خروجی این مستند چراغ راهی برای جشنواره فیلم کودک در دوره‌های بعدی باشد، چرا که این مستند در بین هنرمندان و عوامل اجرایی توزیع می‌شود تا با مشکلاتی که این دوره از جشنواره داشته آشنا شده و سعی در رفع آن داشته باشند.

*فارس: چه نکاتی را در ساخت این مستند مد نظر داشته و دارید تا بتوان بیشترین بهره را دیگران از آن ببرند و در اصل قرار است این مستند کجا ارائه شود؟
با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کودک مختص به کودکان است و باید به آن توجه داشت در طول جشنواره فیلم کودک چه در این دوره و چه در دوره‌های گذشته به نکته‌ای که کمتر توجه می‌شود، کودکان هستند که این جشنواره به نام آنها برگزار می‌شود و این خلایی است که در مدیریت فرهنگی و سینمایی کشور ما وجود دارد و به طبع زمانی که به کودکان و نوجوانان توجه نداشته باشیم نمی‌توانیم تولیداتی که موثر باشد را برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم.
با این مستند واقعیت‌ها را به شکل واقعی نشان داده و از دریچه‌ای که بیشترین تأثیر را داشته باشد در بین هنرمندان توزیع تا تلنگری برای بهتر برگزاری آن باشد.

* فارس: شما به عنوان یک هنرمند و مستندساز چه لزومی می‌بینید که برای کودکان و نوجوانان فیلم‌های مختص به آنها تولید شود؟
اگر به دنبال اینکه در آینده کشوری موثر و سازنده داشته باشیم باید سینمای کودک را علاوه بر اینکه جنبه سرگرم‌کننده داشته باشد جنبه آموزشی و فرهنگی هم شامل شود و نسل جوان بتوانند با آن رابطه‌ برقرار کنند و در واقع صدا و سیما نقش تربیتی بر کودکان و جوانان ما باشد نه کشورهای غربی.
همچنین اگر با دقت به اطرافمان نگاه کنیم، می‌بینیم که بیشترین مشکلاتی که در جوامع امروزی به وجود می‌آید از جمله دزدی، مشکلات اخلاقی و غیره، تنها از طریق سینما و تولیدات کودک است که جامعه بیمه می‌شود و این نکته‌ای است که مسئولین باید به آن توجه داشته باشند.

* فارس: ساخت فیلم کودک در کشورهای دیگر چگونه است؟
در کشوری مانند آمریکا به عنوان یک کشور نفوذی در منطقه، دارای است دیوهای قوی انیمیشن‌سازی است که در آن فیلم‌هایی برای کودکان تولید می‌شود و بر روی سرمایه‌گذاری بسیاری کرده، همچنین صهیونیست‌ها که هالیوود متعلق به آنهاست استودیوهایی دارند که سینمای کودک را بر مبنای فکری خودشان تربیت می‌کنند، البته ما که به عنوان کشوری که پایتخت و مبدأ اسلامی است نباید از سینمای کودک خود غافل بوده و چنانچه به دنبال تبلیغ اسلام هستیم باید سینمای کودک خود را تقویت و در این راستا پیش ببریم و برنامه‌هایی را تولید کنیم که این مقوله فرهنگی حذف نشود.

* فارس: با توجه به اینکه شما نیز از جمله افرادی بودید که در بیشترین لحظات بیست ‌و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور داشتید، چه مشکلاتی را در این دوره از جشنواره شاهد آن بودید که باید در دوره‌های آتی این موارد برطرف شود؟
چنانچه خانواده‌ها در مدارس یا از طریق تبلیغ خانه به خانه قبل از جشنواره فیلم کودک با برنامه‌های جشنواره آگاه شوند و اطلاع‌رسانی به نحوی باشد که خانواده‌ها برای تماشای فیلم‌ها برنامه‌ریزی کنند.
در جشنواره فیلم کودک تنها مدارس و مربیان مسئول معرفی جشنواره به کودکان نیستند و خانواده‌ها نیز باید در معرفی و شناساندن آن بچه‌ها تلاش کنند.
انتهای پیام/غ10  
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول