اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار گیلان:

رشد باسوادی کشور نشانه شکست دشمن است

خبرگزاری فارس: معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار گیلان گفت: شاخص رشد باسوادی در کشور نشان‌دهنده شکست دشمن در زمینه فرهنگی است.

رشد باسوادی کشور نشانه شکست دشمن است
به خبرگزاری فارس از رشت، غلامعلی رضوانی  عصر امروز در جمع خادمان نهضت سوادآموزی گیلان با اشاره به شاخص رشد علمی کشور در دنیا اظهار داشت: شاخص رشد علمی ایران در جهان بیش از 15 برابر است که نشان دهنده شکست دشمن در زمینه فرهنگی است.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در راستای به صفر رساندن بی‌سوادی در جامعه تا پایان برنامه پنجم برنامه‌های جامعی را اجرا می‌کند، افزود: هفته سواد آموزی پاسداشت موفقیت‌های آموزش و پرورش در راستای دستیابی افراد به علم دانش بوده است.
معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار گیلان با اشاره به اجرای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در مسیر تحقق برنامه‌ها و دستورالعمل‌های به صفر رسانی بی‌سوادی تا پایان برنامه پنجم ابراز داشت: فصل جدیدی از تلاش و کوشش سازنده و اعمال تغییرات بنیادی در برنامه‌ها و روش‌ها و فعالیت‌های سوادآموزی در حال انجام شدن است.
وی با اشاره به فرا رسیدن انتخابات مجلس نهم در کشور تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای درصد مشارکت مردم گیلان و ایران در انتخابات بیش از انتخابات دوره هشتم است.
رضوانی اذعان داشت: حضور زنان در این انتخابات نیز از جایگاه خوبی برخوردار است زیرا فرصت خوبی برای مدارج عالی و نقش‌آفرینی زنان در رشد و توسعه کشور فراهم شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه سوادآموزی پس از انقلاب با ویژگی‌های متفاوت‌تری دنبال شده است، اظهار داشت: در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور شاهد برگزاری جشن بی‌سوادی بوده‌ایم.
ایوب نجف‌زاده با بیان اینکه مسئولیت ما در جامعه اسلامی در این راستا بسیار سنگین‌تر از گذشته است، افزود: یکی از آرزوهای ما این است که به جایی برسیم حتی یک بی‌سواد نیز در کشور وجود نداشته باشد.
وی با بیان اینکه امروز نهضت به دنبال برنامه‌هایی است که این هدف را تحقق بخشد، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این هدف باید دست به دست هم دهیم و یاری خداوند را طلب کنیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: به منظور تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی وزارت آموزش و پرورش با محور سازمان نهضت سوادآموزی مأموریت دارد با اصلاح روش‌ها و ساختار و بسیج عمومی و بهره‌برداری مطلوب از تمام امکانات، منابع، فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در درون و بیرون وزارت آموزش و پرورش، برنامه پنج‌ساله سوادآموزی را برای به صفر رساندن بی‌سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال در طول برنامه پنجم توسعه کشور اجرا کند.
محمد امیری به ارتقای سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامی در بین سوادآموزان اشاره کرد و گفت: این سازمان برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی و تحکیم سواد پایه کوشش می‌کند.
وی با بیان اینکه دوره تحکیم سواد به منظور تحقق اهدافی مانند پیشگیری از بازگشت به بی‌سوادی، ایجاد ارتباط بین سوادآموزی و آموزش مهارت‌های زندگی، زمینه یادگیری مادام‌العمر است، اذعان داشت: طول مدت این دوره 5 ماه است.
این مسئول، برخی از اهداف دوره سوادآموزی را برشمرد و افزود: کسب مهارت خواندن و نوشتن، درک و فهم متون ساده فارسی، انجام محاسبات ریاضی در حد چهار عمل اصلی و آشنایی با قرآن و کسب مهارت‌های اولیه روخوانی از جمله اهداف سوادآموزی است.
وی، شناسایی دقیق اسمی بی‌سوادان مناطق روستایی استان در دو هزار و 637 روستا، برنامه‌ریزی عملیاتی برای جذب و آموزش بی‌سوادان شناسایی شده مناطق روستایی و واگذاری 60 درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به تشکل‌های غیر دولتی و مردم نهاد را از جمله دستاوردهای سوادآموزی در گیلان دانست.
امیری تصریح کرد: مساعدت به نظام آموزش رسمی (آموزش ابتدایی) به منظور ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری از طریق شناسایی و جذب کودکان لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل در مناطق محروم به تعداد بالغ بر 100 هزار نفر در یک دوره 10 ساله از سال 66 تا 76 از دیگر افتخارات و موفقیت‌های سواد آموزی در گیلان است.
وی، غنی‌سازی محیط زندگی کم‌سوادان و بی‌سوادان با مواد خواندنی ساده مکتوب در حوزه‌های دینی، بهداشتی و اجتماعی و چاپ تعداد 10 عنوان کتاب ساده در 27 هزار و 500  جلد را از دیگر دستاوردهای سوادآموزی در گیلان بیان کرد.
این مسئول، خاطر نشان کرد: از سال 58 تاکنون تعداد یک میلیون و 292 هزار و 684 نفر سوادآموز و نوسواد بزرگسال در دوره‌های مختلف سوادآموزی پایه (مقدماتی، تکمیلی، پایانی و پنجم بزرگسال) و فعالیت‌های پس از سواد شامل گروه‌های پیگیر، برنامه خدمات مکاتبه‌ای و آموزش رسانه‌ای و تعداد 103 هزار و 841 نفر از کودکان لازم‌التعلیم زیرپوشش خدمات آموزشی نهضت قرار گرفته است.
انتهای پیام/ص10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول