اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کتابخانه دهخدا در گفت‌و‌گو با فارس تشریح کرد

فعالیت‌های کتابخانه دهخدا شهر ری

خبرگزاری فارس: مسئول کتابخانه دهخدا شهرری برگزاری جشن کتاب، کلاس‌های آموزشی را از مهم‌ترین فعالیت‌های این کتابخانه عنوان کرد.

فعالیت‌های کتابخانه دهخدا شهر ری
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، کتاب بهترین همراه و کامل‌ترین ابزار فرهنگی برای رشد هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که این مسئله در جوامع مختلف به‌عنوان یک اولویت مهم برای توسعه و تکامل فرهنگی جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد و فرهنگ‌سازی مناسب و مداوم سبب شده که مطالعه و استقبال از کتاب نیز برای شهروندان جوامع توسعه یافته نهادینه شود، در این میان تجهیز و توسعه کتابخانه‌های محلی که به منزله گنجینه‌هایی در دل محله‌ها هستند، می‌تواند به‌عنوان یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی مورد توجه مسئولان باشد.
محله علایین یکی از محله‌های پرجمعیت ری است که تنها کتابخانه این محله توانسته با فعالیت‌های فرهنگی خود اهالی این منطقه را زیر پوشش خود قرار دهد.
کتابخانه عمومی علامه دهخدا در سال 1385 با زیربنایی در حدود 460 مترمربع زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی است و گروه‌های سنی مختلف به فراخور نیازشان می‌توانند از این کتابخانه استفاده کنند.
در کتابخانه دهخدا یک هزار و 400 نسخه کتاب، ویژه کودکان و نوجوانان وجود دارد که مسئولان همچنان در اندیشه غنی‌تر کردن این بخش هستند، در بخش بزرگسالان نیز کتاب‌هایی در زمینه فلسفه، روان‌شناسی، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و ... فراهم شده که علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند از این استفاده کنند.
کتابخانه دهخدا در حال حاضر یک هزار و 400 عضو فعال دارد که در ایام هفته از ساعت 7:30 تا 19 از امکانات کتابخانه استفاده می‌کنند و در زمان کنکور، ساعت کار کتابخانه افزایش پیدا می‌کند.
مسئول کتابخانه دهخدا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به استقبال شهروندان از این مرکز فرهنگی اظهار داشت: سرانه مطالعه در این منطقه بسیار کم است و آن طور که باید از کتابخانه استقبال نمی‌کنند.
وی افزود: این در حالی است که شهریه کتابخانه بسیار مناسب است اما شهروندان این فرصت را به خود نمی‌دهند تا از کتاب‌هایی که در این کتابخانه موجود است استفاده کنند.
حمید رحمتی به همکاری و تعامل صورت گرفته بین این کتابخانه و سرای محله علایین اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما و مسئولان سرای محله علایین تشویق دانش‌آموزان برای استفاده از کتابخانه است که هنوز مدارس در این زمینه همکاری نداشته‌اند، مدیران مدارس می‌توانند با ترتیب دادن بازدید از کتابخانه دانش‌آموزان را با فضای کتابخانه‌ها آشنا کنند تا دانش‌آموزان علاقمند به عضویت در کتابخانه شوند.
وی در ادامه به جانمایی نامناسب کتابخانه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر کتابخانه در جای مناسبی قرار نگرفته است و به دلیل کمبود فضا، نمی‌تواند جوابگوی نیاز اهالی باشد.
رحمتی ادامه داد: یکی از بخش‌های مورد علاقه دانش‌آموزان در کتابخانه ما بخش نشریات است و ما این امکان را به دانش‌آموزان و دانشجویان داده‌ایم تا از مقالاتی که در این بخش گردآوری شده است برای تحقیقات علمی خود استفاده کنند.
مسئول کتابخانه دهخدا یادآور شد: "طرح کتاب من" یکی دیگر از تمهیداتی است که کتابخانه برای اعضای فعال خود در نظر گرفته است و اعضا می‌توانند کتاب‌های موردنیازشان را که در مخزن وجود ندارد به ما اعلام کنند ما از طریق اینترنت این کتاب‌ها را خریداری کرده و در اختیار اعضا قرار می‌دهیم و اعضای کتابخانه بعد از مطالعه کتاب آنها را به کتابخانه تحویل می‌دهند.
رحمتی در ادامه به نحوه غنی‌سازی کتابخانه اشاره کرد و گفت: ما کتاب‌هاب موردنیاز را از نمایشگاه‌های کتاب و یا از طریق کتاب‌های اهدایی به کتابخانه و همچنین از کتاب‌هایی که از طرف کتابخانه‌های عمومی کشور به کتابخانه ارسال می‌شود تهیه می‌کنیم.
مسئول کتابخانه دهخدا عنوان کرد: با توجه به اینکه این کتابخانه یک کتابخانه عمومی است بیشترین کتابی که اعضا به امانت می‌برند کتاب‌هایی با موضوعات ادبی و دینی و علوم کاربردی است که شامل پزشکی، تربیت کودک، سفره آرایی و آشپزی می‌شود.
رحمتی درباره برگزاری جشن در هفته کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: ما هر سال در هفته کتاب، فعال‌ترین، مسن‌ترین و خردسال‌ترین عضو کتابخانه را معرفی و از آنها تجلیل می‌کنیم و علاوه بر آن به‌صورت تلفنی کتاب‌هایی که در اختیار دارند به مدت 14 روز دیگر تمدید می‌کنیم.
مسئول کتابخانه در ادامه صحبت‌هایش اشاره‌ای به مسابقه فرهنگی که به‌صورت آنلاین از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود، می‌کند، یادآور شد: اعضای کتابخانه‌های عمومی می‌توانند به سایت www.BOOK.ir مراجعه کنند و در این مسابقه فرهنگی شرکت کنند و به برندگان نیز جوایزی اهدا می‌شود.

برگزاری کلاس‌های آموزشی در کتابخانه
مسئول کتابخانه دهخدا در ادامه اشاره‌ای به برپایی کلاس‌های آموزشی در این کتابخانه کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل کمبود فضای کافی و نبود استقبال از سوی شهروندان ما موفق به برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوعات متنوع نشده‌ایم، اما با همکاری سرای محله علایین قرار است در این زمینه تحولاتی را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که قرار است به‌زودی در کتابخانه صورت بگیرد برپایی شعبه دوم سرای محله است که قرار است در داخل کتابخانه فعالیت فرهنگی خود را انجام دهد،ادامه داد: بیشتر اهالی که در اطراف کتابخانه مستقر هستند به خاطر بعد مسافت نمی‌توانند از امکانات آموزشی سرای محله استفاده کنند به همین دلیل در حال حاضر در این مرکز کلاس‌های نقاشی و خوشنویسی تشکیل می‌شود و علاقه‌مندان به رشته‌های هنری می‌توانند در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند.

درخواست مدیر کتابخانه از مسئولان
حمید رحمتی همچنین اشاره‌ای به نقش مسئولان در افزایش سرانه مطالعه کرد و افزود: مسئولان باید بیشتر به امور فرهنگی توجه داشته باشند و در این راه لازم است تمام نهادها و ارگان‌ها به‌ویژه رسانه که خود به تنهایی می‌تواند نقش بسزایی در این راه داشته باشد دست به دست هم دهند و درباره کتاب و کتابخوانی تبلیغات گسترده‌ای داشته باشند و این برنامه نباید به صورت مقطعی مورد توجه قرار گیرد بلکه باید یکی از اهداف بلندمدت مسئولان باشد.
وی افزود: باید با برنامه منسجم و تبلیغات گسترده کاری کنیم که استفاده از کتابخانه برای شهروندان به‌صورت یک نیاز احساس شود تا از این طریق سرانه مطالعه در جامعه ما افزایش یابد.
رحمتی در پایان با اشاره به نقش پررنگ آموزش و پرورش تصریح کرد: کودکان ما در آینده مملکت ما را می‌سازند و ما برای آشنا کردن آنها با فرهنگ مطالعه باید قدم‌های محکمی برداریم و نخستین مکانی که می‌تواند در این راه کمک بسزایی داشته باشد آموزش و پرورش است که می‌تواند این انگیزه را در کودکان به‌وجود آورد که به کتابخانه‌ها مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان کتابخانه تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند که با مراکز آموزشی ارتباط برقرار کنند اما برای به ثمر رساندن این هدف باید هر دو مرکز با هم در ارتباط باشند اگر نه این کار بیهوده خواهد بود.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول