اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان مرکزی

835 روستا دارای طرح هادی مصوب هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: 835 روستا از روستاهای استان هم اکنون دارای طرح هادی مصوب هستند.

835 روستا دارای طرح هادی مصوب هستند
محمدرضا رضافرح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: براساس سرشماری سال 85 بالغ بر یک هزار و 73 روستا وجود دارد که از این تعداد 315 روستای بالای 100 خانوار، 544 روستای بالای 50 خانوار و 835 روستا بالای 20 خانوار و مابقی زیر 20 خانوار هستند.
وی تصریح کرد: طرح ‌هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی ‌روستایی را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی‌ را از مزایای اجرای طرح هادی روستایی برشمرد.
رضافرح خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر فاز اول طرح هادی روستایی در 100 روستای استان با اعتباری بالغ بر73 هزار و 149 میلیون ریال در دست انجام است که عدم تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز از دلایل اجرایی نشدن طرح هادی در مابقی روستاهای واجد شرایط به شمار می‌رود.
به گفته وی حدود 40 هزار خانوار روستایی از مزایای مختلف این طرح‌ بهره‌مند هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون وضعیت مقاوم‌سازی واحدهای روستایی بیان کرد: از مجموع روستاهای استان در 888 روستا طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی به اجرا درآمده و حدود 83 درصد روستاهای استان مقاوم‌سازی شده‌اند.
رضافرح با اشاره به طرح بهسازی مسکن روستایی نیز اظهار کرد: طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 1374 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شده است.
وی ادامه داد: این مهم توأم با ارایه تسهیلات و زیرساخت‌ها، قابلیت آن را می‌یافت که به ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم‌انداز روستا، مقاوم‌سازی مسکن و در نتیجه بهسازی زندگی روستایی منجر شود، هر چند با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی روبه‌رو بود، ولی به منظور تسریع در روند اجرای بهسازی مسکن روستایی و نیل به اهداف این طرح  و با عنایت به کسب تجارب ارزنده و شناسایی نقاط ضعف و کمبود سال‌های گذشته، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال 1384 در هیئت  دولت مطرح شد و به تصویب رسید.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی بیان کرد: براساس این طرح مقرر شد نسبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی کم‌دوام و بی‌دوام در روستاهای کل کشور اقدام و سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی ساخته شود و طی دو برنامه پنج ساله تعداد 2 میلیون واحد مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شود.
رضافرح تصریح کرد: از این تعداد سهمیه استان مرکزی از سال 1384 تا سال 1389 حدود  31 هزار واحد روستایی بوده که با عملیاتی شدن اعتبارات سال 90  طی یک ماه گذشته، تعداد 4 هزار و 18 واحد نیز به سهمیه استان مرکزی اضافه شده و تاکنون تعداد 29 هزار و 700 نفر با بانک‌های عامل عقد قرارداد کرده و از این تعداد  23 هزار واحد مسکونی روستایی به مرحله اتمام عملیات اجرایی مأخذ پایان کار رسیده‌اند.
انتهای پیام/ج10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول