اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

85 واحد مسکونی بهشهر در تهدید ۲ رودخانه

خبرگزاری فارس: وضعیت نامطلوب دو رودخانه « بُرزو» و « بُز پل» در بهشهر، 85 واحد مسکونی همجوار خود را تهدید می‌کند.

85 واحد مسکونی بهشهر در تهدید ۲ رودخانه
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، شنبه شب نشست مشترک شوراهای ستاد بحران بهشهر، شورای اسلامی و شهردار بهشهر با مسئولان برنامه و بودجه و مدیریت بحران استانداری مازندران در فرمانداری این شهرستان برگزار شد تا درباره وضعیت نابسامان رودخانه‌های بُرزو و  بُزپل تصمیم‌گیری شود.
در این نشست که با حضور هادی خنجری مدیرکل مدیریت بحران و محمود احمدی مدیر کل برنامه و بودجه استانداری مازندران تشکیل شد، مدیر امور منابع آب بهشهر، نکا و گلوگاه، گفت: در موضوع رودخانه‌های اصلی شرق استان، فقط رودخانه نکا مدّ نظر است که آن هم در موضوع‌هایی مانند بحث حریم و سازه‌های هیدرولیکی هنوز با مشاور حرف داریم و دیدگاه‌های ما را نتوانسته به نحو شایسته‌ای انجام دهد.
محسن گیلانی لاریمی با بیان اینکه رودخانه‌های برزو و بز پل از جمله رودخانه‌های فصلی و وحشی استان به شمار می‌روند، تصریح کرد: مسائل مربوط به منابع آبی در بالادست و پایین دست به عهده شرکت آب منطقه‌ای و در داخل شهر به عهده شهرداری است بنابراین آب منطقه‌ای درباره مشکلات دو رودخانه مذکور چندان دخالتی ندارد.
در ادامه رستمعلی عادل یکی از اعضای شورای اسلامی بهشهر گفت: سه ماه قبل، از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان وضعیت پل برزو را دیدند، مکاتباتی هم داشتیم و اعلام کردیم که سرمایه‌گذاری چند میلیاردی در توان شهرداری و اعضای شورای شهر نیست.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر نیز ابراز داشت: اختصاص اعتبارات بر اساس اهمیت موضوع است و اهمیت را هم به سدّ گلورد دادند، طی یکی دو سال گذشته حدود 400 میلیون تومان اعتبار در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی پایین دست سدّ گلورد انجام شد.
محمد حبیبی تصریح کرد: برای رودخانه بُرزو پیشنهاد مطالعات اولیه با 20 میلیون تومان مطرح شد که در این مطالعات باید پنج بند رسوب‌گیر احداث شود که هر کدام از بندها حدود 30 میلیون تومان هزینه دارد.
حسین ملتی دیگر عضو شورای اسلامی بهشهر در ادامه سخنان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: مدیرکل منابع طبیعی به ما پاسخ داد که پول نداریم و این مبلغ در اختیار شهرستان است و چون به حساب مطالعه‌کنندگان طرح واریز نشد بنابراین کاری هم انجام نمی‌شود.
وی با انتقاد از این موضع‌گیری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، خاطرنشان کرد: خجالت‌آور است که با چنین پاسخ‌هایی از سوی مدیران مواجه می‌شویم و حالا به جای 20 میلیون تومان باید فقط میلیاردها تومان هزینه مطالعه و بیش از 15 میلیارد تومان هم هزینه کلی پرداخت کنند.
در ادامه شهردار بهشهر در پاسخ به سؤال مدیرکل برنامه و بودجه استانداری مازندران مبنی بر اینکه آیا در دو رودخانه مذکور، طرح جامع و تفصیلی داشتید یا خیر، ابراز داشت: شهرداری بهشهر در سال 1312 تاسیس شده و مرحله نخست طرح تفصیلی را هم گذراندیم.
قاسم جعفری تصریح کرد: قریب به اتفاق خانه‌های مسکونی کنار رودخانه برزو قدمتی بیش از 30 سال دارند به ‌طوری که هم‌اکنون حدود 70 خانوار در کناره‌های این رود و 15 خانوار در کناره‌های بُز پل با تهدید ریزش و رانش مواجه هستند و این تهدید آنقدر زیاد است که قبل از هر اقدامی باید ساکنان واحدهای در معرض خطر و آسیب‌دیده را به جای دیگری منتقل کنیم که این موضوع هم یکی از دغدغه‌های ما است.
فرماندار بهشهر هم در جمع‌بندی نهایی جلسه متذکر شد: آنچه مسلم است این است که خانوارهای زیادی در معرض خطرات مالی و جانی هستند و هرچه زودتر باید جلوی این معضل را گرفت.
محمدرضا البرزی با اشاره به وجود چهار رودخانه در این شهرستان، اذعان داشت: به جای اینکه رودخانه‌ها زیبایی خاصی به شهر بدهند و همچون یک نوار سبز محلّ تفرج و تفریح ساکنان باشند به مصیبت و گرفتاری برای شهروندان تبدیل شدند و آرامش مدیران را بر هم زدند.
به گزارش فارس، استان مازندران دارای 60 رودخانه اصلی و یک‌ هزار و 900 سرشاخه است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول