اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده پارلمان افغانستان عنوان کرد

دانشگاه‌های ایران فرصت طلایی برای دانشجویان افغانستان

خبرگزاری فارس: نماینده پارلمان افغانستان فراهم شدن تحصیلات دانشگاهی در مراکز علمی ایران برای مهاجران افغانستان را فرصتی طلایی برای آنها دانست.

دانشگاه‌های ایران فرصت طلایی برای دانشجویان افغانستان
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان غلامحسین ناصری شنبه شب در نخستین همایش دانشجویان، طلاب و فرهنگیان افغانستان ساکن کاشان و شهرهای مجاور در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان اظهار داشت: مهاجران باید از همکاری و تعامل مراکز علمی ایران که بسترهای لازم را برای ادامه تحصیلات بخش عظیمی از مهاجران افغانستان در ایران فراهم کرده‌اند باید نهایت استفاده را ببرند.
وی عنوان کرد: بسترهای تحصیل و امنیت در جمهوری اسلامی فراهم است و این فرصت خوبی است تا جوانان افغانستان از آن برای آبادانی کشور خود استفاده کنند.
نماینده پارلمان افغانستان در ادامه به سیر تحولات 10 سال گذشته در کشور افغانستان پرداخت و خاطر نشان کرد: افرادی که مرارت‌ها و سختی‌های ملت مسلمان افغانستان را ندیده‌اند نمی‌دانند چه بهای سنگینی برای به دست آوردن عزت و شرف ملت مظلوم مسلمان افغانستان داده شده ‌است.  
به گفته وی ما امروز روی سفره خون حداقل یک میلیون شهید افغانستان نشسته‌ایم و در قبال خون آنان مسئولیت سنگینی را بر عهده داریم.
ناصری تصریح کرد: میراث سه دهه جنگ شیعه و سنی و تجاوز بیگانگان علیه ملت افغانستان، فروپاشی نظام دو قطبی جهان و یک قطبی شدن جهان بود و 16 کشور آسیای میانه از سلطه کمونیست آزاد شدند.
وی قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان را قانونی مترقی خواند و آن را منطبق با معیارهای قوانین اسلامی و جهانی ذکر کرد و گفت: با استفاده از این قانون باید برای پیشرفت کشور استفاده کرد.
 نماینده پارلمان افغانستان اضافه کرد: زمینه‌های تحولات فرهنگی در افغانستان در سایه بکارگیری قانون اساسی وجود دارد و امروز نظام سیاسی افغانستان با تمام چالش‌های پیش رو بسترهای لازم را برای تحولات عظیم فرهنگی و هنری در اختیار دارد.
ناصری گفت: ویرانه‌های به جا مانده از تجاوزات متعدد دشمن میراثی است که امروز به ما رسیده و ساختن این ویرانه تنها با بازوی توانمند دانشجوی مهاجر افغانستان امکان‌پذیر است.
وی از دانشجویان مهاجر افغانستان به عنوان ذخائر این کشور نام برد و بیان داشت: معادن و منابع تنها ذخائر یک کشور محسوب نمی‌شوند و دانشجویان جزء سرمایه‌های ماندگار کشور هستند.
به گفته وی اگر امروز جمهوری اسلامی تبدیل به یکی از کشورهای توانمند و مطرح جهان شده به دلیل تلاش نهادهای متولی علمی و فرهنگی این کشور است و دانشجویان مهاجر افغانستان نیز باید از این فرصت طلایی در جمهوری اسلامی نهایت استفاده را داشته باشند.   
ناصری در ادامه دانشجو بودن 10 میلیون نفر از جمعیت افغانستان را نشان دهنده ظرفیت بالای علمی این کشور ذکر و عنوان کرد: شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری سال گذشته افغانستان 75 هزار و 140 نفر بود که از این تعداد 75 هزار نفر در مقاطع بالا و متوسطه پذیرش شدند.
وی آزادی بیان را بعد از قانون اساسی یکی از شاخص‌های افغانستان برشمرد و ابراز داشت: در افغانستان 33 شبکه تلویزیونی آزاد و 133 روزنامه به چاپ می‌رسد که  رویکرد، نسل جدید افغانستان به فرهنگ فوق‌العاده کم‌نظیر است.
نخستین همایش دانشجویان، طلاب و فرهنگیان افغانستان ساکن کاشان و شهرهای مجاور با عنوان افغانستان شاهراه تمدن با حضور 600 نفر از مهاجران افغانستان و مقامات سفارت این کشور در جمهوری اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.
حدود 100 نفر از مهاجران کشور افغانستان در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و دیگر رشته‌های دانشگاهی در شهرستان کاشان مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام/ن۱۰/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول