اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح مدیریت مصرف برق صورت گرفت

آشنایی 40 هزار دانش‌آموز همدانی با روش‌های صرفه‌جویی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل توزیع نیروی برق همدان گفت: با اجرای طرح مدیریت مصرف برق، 700 مدرسه ابتدایی و راهنمایی در همدان زیر پوشش قرار گرفتند و 40 هزار دانش آموز با روش‌های صرفه‌جویی آشنا شدند.

آشنایی 40 هزار دانش‌آموز همدانی با روش‌های صرفه‌جویی
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حاجی‌رضا تیموری بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نهمین دوره طرح مدیریت مصرف برق ویژه مدارس استان همدان اظهار کرد: در تابستان امسال با همراهی و مشارکت مردم اقداماتی از جمله فعالیت‌های مدیریت مصرف، مدیریت بر بار کشاورزی، جمع‌آوری برق‌های غیرمجاز، اطلاع‌رسانی و اقدامات فرهنگی صورت گرفت.
وی با اشاره به اطلاع‌رسانی و جلب مشارکت مشترکان صنعتی و صاحبان چاه‌های آب کشاورزی و تهیه و تولید مستندات، گزارش‌های خبری، برگزاری مسابقه و پخش انیمیشن از طریق صدا و سیما و همکاری رسانه‌ها اجرای طرح مدیریت مصرف برق در مدارس با همت سازمان آموزش و پرورش را مؤثر دانست.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان افزود: با تست لوازم اندازه‌گیری و اقدامات در راستای کاهش تلفات شبکه‌های برق موفق شدیم 66 مگاوات از پیک بار استان را کاهش دهیم و اگر بر مصرف انرژی مدیریت نشود و الگوی نامناسب مصرف انرژی در کشور ادامه داشته باشد در پایان چشم‌انداز 20 ساله  نه تنها صادرکننده انرژی نمی‌شویم بلکه تمام تولید کشور به مصرف داخلی می رسد و واردکننده می‌شویم.
وی ادامه داد: برای جبران رشد هشت درصدی مصرف کشور نیاز است سالانه 5 هزار و 100 مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شود و برای احداث نیروگاه، خطوط و پست‌های انتقال و فوق توزیع سالانه به 7 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم.
تیموری به تعداد مدارس مجری طرح اشاره و تصریح کرد: با اجرای این طرح حدود 700 مدرسه ابتدایی و راهنمایی زیر پوشش قرار گرفته‌اند و حدود 40 هزار دانش آموز با روش‌های صرفه‌جویی آشنا شده اند.
وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها باید رصد شود و اثرات آن مورد بازبینی قرار گیرد، اضافه کرد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جهاد اقتصادی هنرمندانه و یک اقدام شجاعانه بود که توسط دولت خدمتگزار اجرایی شد که اجرای این قانون آثاری مثبت و منافعی برای مصرف کنندگان، جامعه و صنعت برق به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ادامه داد: در طی یک سال که از اجرای این قانون می‌گذرد مصرف‌کنندگان بر مصرف انرژی کنترل بیشتری داشته و بدون آنکه خدشه‌ای به کسب و کار و خدمات رفاهی آنان وارد شود با مدیریت درستی که داشته‌اند انرژی برق را بهینه مصرف کرده‌اند و در مجموع بیش از 10 درصد نسبت به انرژی مصرفی سال گذشته کمتر مصرف کرده‌اند.
وی به اثرات مثبت کاهش مصرف برق نیز اشاره کرد و افزود: 10 درصد صرفه‌جویی در کشور معادل 20 میلیارد کیلووات ساعت است که 500 لیتر سوخت به ارزش 3 هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده است، اثر مثبت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد کاهش تلفات انرژی در شبکه‌های برق است که این مهم نیز به دلیل کاهش مصرف و کاهش جریان خطوط اتفاق افتاده و در برنامه پنج ساله اقتصادی است که سالانه یک درصد این کاهش ادامه داشته باشد.
تیموری اظهار کرد: در این مدت تلفات انرژی در شبکه‌های کشور 1.5درصد کاهش یافته است که معادل 2 میلیارد لیتر سوخت است که ارزش آن یک هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده است.
وی افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور را یکی دیگر از آثار مثبت این قانون دانست و ابراز کرد: در سال جاری راندمان نیروگاه‌ها یک درصد افزایش یافته و کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی فایده بعدی اجرای قانون است.
وی افزود: توسعه ظرفیت‌های تجدیدپذیر و تولید همزمان برق و حرارت در دست اقدام است که در این زمینه سرمایه‌گذاران زیادی به شرکت مراجعه خواهان آن هستند تا برق را در محل تولید و به مصرف صنایع برسانند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان تأکید کرد: با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کم کردن پیک بار شبکه، افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات انرژی در شبکه در یک سال هدفمندی یارانه‌ها در کشور 10 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه در اجرای این قانون چالش اساسی برای وزارت نیرو و شرکت‌های برق کمبود نقدینگی است، اظهار داشت: چون بهای انرژی مصرفی توسط برخی از مشترکان پرداخت نشده است همین امر موجب شده تا اهداف اجرای قانون هم 100 درصد محقق نشود.
تیموری در پایان گفت: شرکت برق با درآمدهای حاصل از فروش انرژی و فروش انشعاب خدمات دهی خود را انجام می دهد و هر چه منابع مالی بیشتر تامین شود قدرت نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های موجود افزایش پیدا می‌کند و از دستگاه‌های دیجیتالی هوشمند و تکنولوژی‌های جدید بیشتر استفاده می‌شود با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته راندمان خدمات و ضریب قابلیت اطمینان شبکه‌ها افزایش می‌یابد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول