اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه:

انقلاب اسلامی نقش بارزی در پیشرفت سواد مردم داشت

خبرگزاری فارس: معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: انقلاب اسلامی نقش بارزی در پیشرفت و ارتقای سطح سواد در بین مردم داشته است.

انقلاب اسلامی نقش بارزی در پیشرفت سواد مردم داشت
یدالله جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: از سال 1315 موضوع سوادآموزی در دستور کار کشور تحت نام آموزش اکابر قرار گرفته بود و تا سال 1357 این روند ادامه داشت.
وی ادامه داد: سواد‌آموزی در کشور تا پیروزی انقلاب اسلامی با تبعیض جنسیتی و اختلاف گذاشتن بین آموزش شهر و روستا پیش‌ می‌رفت؛ به طوری که جمعیت باسواد شش سال به بالای آن زمان بنابر سرشماری نفوس و مسکن سال 55، 3/42 در استان کرمانشاه و 5/47 در کل کشور بوده است.
جعفری افزود: ‌این در حالی است که اکنون 13/82 درصد جمعیت بالای شش سال در استان کرمانشاه باسواد هستند.
این مقام مسئول تاکید کرد: تا زمان به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی تنها 53 درصد جمعیت 10 تا 29 سال استان باسواد بودند در حالی که اکنون 22/97 درصد جمعیت این گروه سنی در استان کرمانشاه باسواد هستند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به جمعیت باسواد 10 تا 49 سال اشاره کرد و گفت: در سال 55 باسوادان این گروه 1/42 درصد بودند و اکنون در گروه سنی 10 تا 49 سال بیش 6/90 درصد باسواد در استان کرمانشاه وجود دارد.
جعفری جمعیت شهرنشینان باسواد در سال 55 را 31 درصد بیشتر از روستاییان اعلام و تصریح کرد: اختلاف گذاشتن‌ها باعث این اختلاف جمعیت باسواد در شهر و روستا در پیش از پیروزی انقلاب بوده و اکنون به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی این اختلاف به 10 درصد تقلیل پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: در زمان حکومت طاغوت اختلاف مردان و زنان باسواد حدود 24 درصد بود و اکنون این اختلاف به عدد 10 کاهش پیدا کرده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: برآورد معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اکنون این است که 99 درصد جمعیت گروه سنی 10 تا 29 سال در استان و بیش از 95 درصد جمعیت گروه سنی 10 تا 49 سال از نعمت سواد برخوردارند.
معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش ادغام شده و بخشی از فرصت‌های سال 90 مصروف موضوع ادغام، جا افتادن ساختار جدید و اجرایی شدن ساختار آموزشی جدید شده است.
جعفری خاطرنشان کرد: یک‌هزار و 234 نفر از آموزشیاران از طریق ماده پنج مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شدند که حدود یک‌هزار نفر آن‌ها به استخدام آموزش و پرورش در‌آمده‌اند و یا به صورت حق‌التدریس و یا قرارداد معین اشتغال یافته‌‌اند.
وی افزود: در حال حاضر آموزشیاران فعال نهضت سواد‌آموزی 260 نفر هستند که 24 نفر به دلیل اشتغال به تحصیل یا نداشتن مدرک دانشگاهی در مرخصی به سر می‌برند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در 9 ماه نخست سال جاری، 12هزار و 93 نفر زیر‌پوشش سواد‌آموزی قرار گرفتند و با توجه به اینکه تا پنج بهمن‌ماه فرصت کلاس‌گذاری تمدید شده است، این مسئله را می‌توان پیش‌بینی کرد که به این آمار افرادی اضافه شوند.
معاون سواد‌آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان گفت: تا 30 آذر‌ماه سال جاری 2هزار و 400 بی‌سواد توسط داوطلبان آموزش دیده‌اند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول