اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی مازندران:

نیمی از زمین‌های مازندران به گندم اختصاص یافت/ کیفیت نان به زمان قبل از هدفمندی رسید

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در فصل زراعی جاری کمتر از 50 درصد زمین‌های کشاورزی در دشت به کشت گندم اختصاص یافت.

نیمی از زمین‌های مازندران به گندم اختصاص یافت/ کیفیت نان به زمان قبل از هدفمندی رسید
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، یحیی ابطالی ظهر امروز در جلسه شورای آرد و نان در استانداری مازندران اظهار داشت: به دلیل شدت بارندگی در آبان‌ ماه که فصل کشت گندم در دست بوده، کشت گندم در دشت با کاهش روبه‌رو بوده است.
وی با بیان اینکه بذری را که برای کشت گندم اختصاص یافته بود و پیش‌بینی ما این بود که با کاهش 6 هزار تنی بذر در فصل زراعی سال‌ جاری مواجه باشیم، ابراز داشت: با روندی که در بارندگی‌ها ایجاد شد فقط 3 هزار و 300 تن بذر مصرف شد.
ابطالی با اشاره به اینکه در مناطق کوهستانی مازندران 70 تا 75 درصد کشت گندم انجام شده، تصریح کرد: در این مناطق نیز به دلیل گران بودن بذر برای کشاورزان از بذر خود مصرفی استفاده شده که این مسئله ممکن است بر کیفیت گندم تولیدی اثرگذار باشد.
وی با اعلام اینکه در سال گذشته 25 درصد با افزایش خرید و تحویل گندم در استان مواجه بودیم، گفت: کیفت گندم تولیدی در مازندران براساس بررسی‌های انجام شده بالا است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران نیز در این جلسه گفت: 801 مورد پرونده به تعزیرات حکومتی مازندران در 9 ماه گذشته وارد شد که از این تعداد 776 پرونده مختومه شد.
مهدی عباسی با اشاره به اینکه 272 مورد از این پرونده‌ها مربوط به کم‌فروشی و تقلب بوده، تصریح کرد: 174 مورد عدم درج قیمت، 59 مورد گران‌فروشی و 283 مورد مربوط به عدم رعایت مقررات بهداشتی بوده است.
یکی از نمایندگان واحدهای خبازی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ذائقه مردم به استفاده از نان سفید گرایش پیدا کرده، گفت: این در حالی است که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، واحدهای نانوایی که به طور میانگین هشت کیسه آرد مصرف می‌کردند مصرفی آنها به دو کیسه کاهش یافته است.
محمدحسین شریفی با بیان اینکه 4 هزار واحد نانوایی در شهرها و روستاهای مازندران در کنار 500 واحد خبازی که به آزادپز معروف بودند در استان فعالیت دارند، تصریح کرد: این واحدها به دلیل آزادسازی قیمت آرد بعد از هدفمندی یارانه‌ها متضرر شدند.
نوروزی یکی از متولیان امور نانوایی نیز گفت: ما به عنوان متولی امور نانواها نگران هستیم که تعیین قیمت نان به صورت استانی و خرید آرد به صورت شهرستانی با کرایه حمل متفاوت در هر شهرستان مقرون به صرفه نیست.
وی با بیان اینکه قیمت آرد آزاد شده است اما قیمت نان در دست دولت است، ابراز داشت: بعضی از واحدهای نانوایی نیز در شهرستان‌ها تعطیل شده است.
رئیس سازمان اقتصادی و دارایی مازندران نیز با بیان اینکه براساس ماده شش قانون هدفمندی یارانه‌ها باید با تشکیل تعاونی‌های خبازی تولید نان باکیفیت را در استان شاهد باشیم، گفت: کیفیت نان در حال حاضر به زمان قبل از هدفمندی یارانه‌ها رسیده و شاید کمتر شده است.
محمود شعبانزاده در ادامه تصریح کرد: 142 میلیارد و 830 میلیون تومان یارانه از سوی دولت در آذر ماه سال‌ جاری به حساب مردم واریز شده است.
وی گفت: این در حالی است که یارانه اختصاص یافته بخش عمران حدود 30 میلیارد تومان بوده است.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی مازندران نیز گفت: گندم داخلی در کشور مشمول قانون استاندارد نیست.
جواد اعتماد با بیان اینکه گندم وارداتی از نظر مایکتوکسین و سموم مورد بررسی استاندارد قرار می‌گیرد، ابراز داشت: بعد از ورود گندم به بندر، استاندارد با گواهی‌هایی که از خارج برای واردات ارائه می‌شود وارد عمل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه نان مشمول قانون استاندارد اجباری نیست، تصریح کرد: آرد مشمول قانون استاندارد است و تمام کارخانه‌های آرد استان دارای پروانه استاندارد هستند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان مازندران 2 هزار 984 واحد بربری‌پز در مازندران فعال است، ابراز داشت: 620 واحد نانوایی به پخت نان لواش، 138 واحد سنگگ و پنج درصد نیز سایر واحدهای نانوایی را شامل می‌شود.
حسین اصغرزاده با اشاره به اینکه در مازندران به ازای هر 760 نفر یک واحد نانوایی وجود دارد، اذعان داشت: این در حالی است که در کشور به ازای هر یک هزار و 200 نفر یک واحد نانوایی فعالیت دارد.
وی درباره مقرون به صرفه نبودن کار در نانوایی‌ها نیز متذکر شد: یکی از علت‌ها تراکم بیش از حد واحدهای نانوایی در استان متناسب با استاندارد جمعیتی است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول