اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار خدابنده:

خدابنده بیشترین سهم تولید گندم زنجان را دارد

خبرگزاری فارس: فرماندار خدابنده گفت: بیشترین سهم تولید گندم استان زنجان مربوط به شهرستان خدابنده است.

خدابنده بیشترین سهم تولید گندم زنجان را دارد
نورالدین رفیعی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، با بیان اینکه ظرفیت آب‌های زیر زمینی شهرستان خدابنده برابر با 390 میلیون مترمکعب در سال است، اظهار داشت: بهره‌برداری از این منابع برابر 355 میلیون مترمکعب در سال است.
وی با بیان اینکه در حالی که ورودی آب‌های سطحی به شهرستان سالانه حدود 951.9 میلیون مترمکعب است، گفت: خروجی این آب‌ها از شهرستان برابر یک هزار و 251 میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است‌.
فرماندار خدابنده با اشاره به اینکه تأسیسات مدرن مهار و استفاده از آب‌های سطحی در شهرستان وجود دارد، افزود: سد خاکی بزرگ با حجم مخزن 500 میلیون مترمکعب که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و 13 بند انحرافی در مجموع با استحصال آب 26.7 میلیون متر مکعب در راستای بهره‌برداری از آب‌های سطحی شهرستان احداث می‌شود.
وی ادامه داد: در شهرستان خدابنده برداشت با استفاده از تأسیسات مختلف پمپاژ و سد مخزنی امکانپذیر است که این امر نشانگر قابلیت توسعه آب‌های سطحی در این شهرستان است.
رفیعی ادامه داد: به جز دشت سجاس‌رود که به علت بیلان منفی آب زیر زمینی ممنوعه اعلام شده است، بقیه دشت‌های شهرستان خدابنده دارای قابلیت بهره‌برداری هستند.
وی یادآور شد: وجود دشت کوترنری قیدار و رشته کوه‌های کارستی در این شهرستان نشانگر وجود منابع آب زیر زمینی است، همچنان که وجود منابع استراتژیک کارستی و وجود آب‌های زیرزمینی در حفره‌های تشکیلات آهکی توان بالقوه خوبی را برای توسعه کشاورزی در شهرستان خدابنده فراهم کرده است‌.
فرماندار خدابنده یادآور شد: منطقه خدابنده با وجود وسعت اراضی‌، تنوع آب وهوایی، نیروهای بالقوه و ارزان‌، غنای آب‌های سطح‌الارضی و تحت‌الارضی و بالا بودن متوسط بارندگی برای توسعه کشاورزی بسیار مستعد است که موفق بودن کشت محصولات نیمه صنعتی همچون چغندر قند، ذرت علوفه‌ای و آفتابگردان روغنی در مدتی کوتاه، شاهد بسیار خوبی بر این ادعا است‌.
وی با بیان اینکه 36.5 درصد کل اراضی استان زنجان در شهرستان خدابنده واقع شده است، گفت: مزارع یکپارچه‌، وسیع‌، منظم و عاری از علف‌های هرز حکایت از استعداد منطقه و علاقه‌مندی کشاورزان دارد‌، که با توجه به آب و هوا و خاک منطقه‌، زراعت غلات در این شهرستان از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است به طوری که بیشترین سهم تولید گندم استان مربوط به این شهرستان است.
رفیعی بیان داشت: برای خارج کردن کشاورزی منطقه از کشت تک محصولی امکان کشت محصولات استراتژیک مانند سویا‌، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای‌، آفتابگردان روغنی‌، چغندر قند‌، کلزا‌، بادام زمینی‌، گلرنگ‌، سبزیجات صادراتی همچون گشنیز‌، رازیانه و زیره، بادام‌، گردو‌، سیب و گیلاس‌، هلو و انگور وجود دارد که در این زمینه حرکت‌های بسیار مؤثری انجام شده است‌.
وی یادآور شد: در سال‌های اخیر با فعالیت‌هایی که در زمینه‌های مختلف آموزشی و ترویجی صورت گرفته‌، همچنین با افزایش حمایت مالی دولت از کشاورزان‌، کشاورزی منطقه نیز رونق فراوانی پیدا کرده و کم کم از شکل سنتی خارج و به سوی کشت و پرورش مکانیزه پیش می‌رود.
فرماندار خدابنده ادامه داد: همچنین کشت محصولات جدید از جمله زعفران‌، چغندر قند‌، آفتابگردان روغنی و گلایل در منطقه با موفقیت انجام شده و توسعه کشت این محصولات از برنامه‌های آتی شهرستان است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این فعالیت‌ها افزایش دامداری‌های صنعتی و ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت در سطح شهرستان شکوفایی این منطقه در بخش کشاورزی  و دامداری را نوید می‌دهد.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول