اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قطره‌های بی‌مثال و جبران کمبود باران بهار در مازندران

خبرگزاری فارس: با بارندگی‌‌های مناسب در فصل تابستان و دو ماه اول فصل پاییز 90 علاوه بر جبران کمبود بارش فصل بهار، به طور متوسط در هشت ماه گذشته امسال حدود 34 درصد بیش از نرمال در سطح استان بارش را شاهد بودیم.

قطره‌های بی‌مثال و جبران کمبود باران بهار در مازندران
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، هر چند در فصل بهار به طور متوسط در سطح استان حدود 53 درصد کاهش بارندگی را نسبت به حد نرمال شاهد بودیم اما با بارندگی‌‌های مناسب در فصل تابستان و دو ماه اول فصل پاییز 90، علاوه بر جبران کمبود بارش فصل بهار، به طور متوسط در هشت ماه گذشته امسال حدود 34 درصد بیش از نرمال در سطح استان بارش را شاهد بودیم اما با کاهش بارندگی در متوسط بارش به 22 درصد افزایش در 9 ماه اول سال 90 کاهش یافت.
در سه ماه نخست سال زراعی امسال که مهر و آبان را شامل می‌شود نیز حدود 32 درصد افزایش بارندگی را شاهد بودیم.
مدیرکل هواشنایی مازندران در مورد بارندگی‌های آذرماه امسال به خبرنگار فارس گفت: میانگین بارندگی آذر 90 در مازندران حدود 50 میلی‌متر بوده که در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود 40 درصد کاهش داشته است به طوری که همه ایستگاه‌ها با کاهش بارش روبه‌رو است.
مسیب رضایی اظهار داشت: میانگین بارندگی آذرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 89 حدود 158 درصد افزایش داشته است به طوری که تمام بخش‌هایی از ارتفاعات مانند پل سفید و بلده با کاهش بارش روبه رو بوده‌ایم.
وی با اعلام اینکه میانگین بارندگی در 9 ماه امسال در مازندران حدود 602میلی‌متر بوده است، یادآور شد: این میزان در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود 22 درصد افزایش داشته به‌ طوری که بخش‌هایی از ارتفاعات مانند پل سفید و بلده بارش کمتر از نرمال بوده است.
مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: میزان بارندگی در 9 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال 89 حدود 12 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: این افزایش در تمام ایستگاه‌ها اتفاق افتاده است.
رضایی با اشاره به اینکه میانگین بارش در پاییز امسال نیز حدود 352 میلی‌متر بوده است، تصریح کرد: این میزان در مقایسه با نرمال بلندمدت حدود 32 درصد افزایش داشته است و در همه ایستگاه‌ها با بارش بیشتر از نرمال مواجه بوده است.
وی گفت: میانگین بارندگی سه ماه اول سال زراعی 90 و 91 استان مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال 89 حدود 183 درصد افزایش داشته است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول