اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

با برگزاری نماز استسقاء؛ دستان کویرنشینان طلب باران می‌کند

خبرگزاری فارس: دستان مردم کویرنشین خراسان جنوبی برای طلب باران رو به آسمان می‌رود تا برگزاری نماز استسقاء یا همان نماز طلب باران درهای رحمت الهی را به سوی خود باز کنند تا یک بار دیگر سینه عطشان کویر سیراب شود.

با برگزاری نماز استسقاء؛ دستان کویرنشینان طلب باران می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بنا به اعلام دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی قرار است فردا نماز استسقاء با حضور مردم ولایت‌مدار شهرستان بیرجند در محل مصلی این شهر برگزار شود تا باز هم لطف و رحمت الهی شامل حال این مردم قدرشناس شود.
اقامه نماز طلب باران از زمان انبیای الهی مرسوم بوده است به گونه‌ای که هر وقت خشکسالی بر منطقه‌ای حاکم می‌شده است و چشمه‌ها خشکیده می‌شد نماز طلب باران اقامه‌ می‌شد تا خداوند قادر لطف خود را بر سر مردم بپراکند و باران این رحمت الهی نازل شود.
بر اساس روایتی از رسول خدا (ص) یکی از دلایل کم شدن نزولات آسمانی افزایش معاصی مردم است که بر اساس همین اعتقاد این نماز به جماعت برگزار می‌شود تا فرصتی باشد تا مردم از گناهان خود استغفار کنند و درهای رحمت الهی گشوده شود.
همانطور که در قرآن نیز آمده است که اگر مردم ایمان بیاورند و تقوای الهی را پیشه کنند خداوند برکات خود را از آسمان و زمین بر آنها نازل می‌کند.
اما در مورد کیفیت برگزاری نماز باران نیز نقل شده است که بهتر است سه روز اول هفته را مومنان روزه بگیرند و روز دوشنبه با دهان روزه به برگزاری این نماز زیر سقف آسمان همت کنند و با حالت تضرع و خشوع از خداوند درخواست طلب باران کنند.
یکی از امور مستحبی در برگزاری نماز طلب باران همراه بردن کودکان و خردسالان است تا خداوند به واسطه پاکی وجود این نونهالان از گناه بزرگان نیز درگذرد و جان‌های پاک و بی‌آلایش آنها بهانه‌ای برای نزول باران شود.
هر چند خطه توس نماز باران جاودانی را در دل تاریخ خود به یادگار دارد آن زمان که امام رضا (ع) این نماز را اقامه کرد و ابرهای رحمت الهی تمامی آسمان را فرا گرفت و امروز نیز بر اساس همین سنت الهی مردمان دیاری که بیش از 14 سال رنج خشکسالی را تحمل کرده‌اند دست به سوی آسمان بلند می‌کنند تا طلب کنند آن چیزی را که مایه حیات آنها است.
بیش از 14 سال است که مردمان قانع این خطه کویری با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی هر سال به رحمت الهی امیدوارتر هستند و می‌دانند که اگر حتی باران هم نبارد باز هم حکمتی دارد.
------------------------------
یادداشت از مژگان حمیدی
------------------------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول