اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد مهندسی آب:

آفت‌کش عامل آلودگی آب است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد مهندسی آب گفت: مصرف بی‌رویه آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی و سم‌‌ها در کشاورزی عامل آلودگی آب و بیماری‌های مزمن هستند.

آفت‌کش عامل آلودگی آب است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهران یعقوبی عصر امروز در همایش «آب سالم دغدغه هزاره سوم» اثرات ناشی از فاضلاب را موجب کاهش اکسیژن محلول در آب دانست و اظهار داشت: نتیجه این امر، مرگ و میر موجودات آبزی است.
وی با اشاره به پساب‌های صنعتی بیان داشت: پساب‌ها با ایجاد یک لایه‌ای از مواد معلق بر سطح آب از عملیات فتوسنتز جلوگیری می‌کند و موجب فرآیندهای هوازی و پیدایش بوهای نامطبوع می‌شود.
کارشناس ارشد مهندسی آب، ورود پساب‌های صنعتی را موجب مشکلات دیگری نیز بر سطح آب دانست و تصریح کرد: پساب‌ها می‌توانند مواد غلظت را افزایش دهند و ورود فلزات سنگین از طریق این پساب‌ها به منابع از جمله معضلات است.
وی افزود: با توجه به غلظت بسیار پایین فلز سنگین که موجب مسمومیت می‌شود، پساب‌های صنعتی در برخی موارد سبب ورود مواد رادیواکتیو در آب شده و میکروب‌هایی را وارد آب می‌کند که مشکلاتی دارد.
یعقوبی، آلودگی ناشی از پساب‌های کشاورزی را بحث جدی در گیلان نامید و تصریح کرد: آلودگی این نوع پساب‌ها به دو بخش عمده تقسیم می‌شود و آلودگی ناشی از آفت‌کش‌ها به آب و نیز آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی است.
وی با بیان اینکه بیماری‌های مختلف ناقل حشرات هستند، افزود: سالانه محصولات زیادی به دلیل آفت از بین می‌روند و استفاده از آفت‌کش‌ها اجتناب‌ناپذیر است.
کارشناس ارشد آب اظهار داشت: از حدود سه میلیون حشره شناخته شده تنها یک درصد مضر هستند و با استفاده از آفت‌کش‌ها تمام حشرات مفید و مضر را از بین می‌بریم بنابراین باید از روش‌های مناسب و سازگار در مبارزه با آفات استفاده و از به‌کارگیری بی‌رویه از آفت‌کش‌ها خودداری کنیم.
وی با اشاره به اینکه آفت‌کش‌ها می‌توانند از طریق‌های مختلف وارد آب شوند، اذعان داشت: ورود آفت‌کش‌ها به آب می‌تواند با انتقال حشره‌کش‌ها از سطح زمین توسط آب باران یا آب‌های سطح جاری صورت گیرد.
یعقوبی اضافه کرد: همچنین جذب آفت‌کش‌ها توسط خاک و انتقال آن به آب‌ها از طریق فرسایش خاک نیز می‌تواند اتفاق بیفتد و یا اینکه آفت‌کش‌ها به طور مستقیم در جریان‌های آبی پاشیده شوند و تخلیه پساب مراکز تولید آفت‌کش در آب‌ها نیز می‌تواند مورد نظر قرار گیرد.
وی، تخلیه پساب شستشوی میوه‌جات سم‌پاشی شده را موجب ورود آفت‌کش آن وارد آب دانست و تصریح کرد: انتقال حشره‌کش‌ها به وسیله آب در دوردست و ورود آنها به جریان‌های آب نیز از چرخش‌های آفت‌کش‌هاست.
کارشناس ارشد مهندسی آب، با بیان اینکه از آفت‌کش‌ها به عنوان داروهای گیاهان استفاده می‌کنند، یادآور شد: آفت‌کش‌ها به عنوان سمی است که جذب بدن ما می‌شود.
وی افزود: آفت‌کش می‌تواند به طریق مختلف وارد آب زیرزمینی شده و موقع استحصال وارد بدن انسان شود و نیز به صورت مستقیم از طریق مصرف غذا وارد بدن انسان شود که مشکلات جدی از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن و مسمومیت‌های حاد را ایجاد می‌کند.
یعقوبی، استفاده از کودهای شیمیایی را نیز موجب آلودگی آب دانست.
انتهای پیام/ص20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول