اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفظ نباتات خبر داد:

اختصاص یک میلیارد تومان برای پیشگیری از آفت مینوز در بوشهر

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در استان بوشهر مبلغ یک میلیارد تومان برای کنترل و پیشگیری از آفت مینوز اختصاص داده‌ایم، زیرا بوشهر به عنوان یکی از نخستین استان‌های گوجه خیز کشور محسوب می‌شود.

اختصاص یک میلیارد تومان برای پیشگیری از آفت مینوز در بوشهر
رضا فتوحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتی اظهار داشت: هدف ما بحث پیشگیری از آفت و کنترل امراض بیماری‌هاست.
وی از آفت شب پره مینوز که در کمین مزارع کشاورزی بخش کاکی و محصولات گوجه فرنگی استان بوشهر قرارگرفته خبر داد و افزود: این آفت دارای چندین نسل است و هر حشره ماده حدود 250 عدد تخم می‌گذارد.
وی ادامه داد: آفت شب پره مینوز به تمام مراحل رشدی گیاه حمله و بین 50 تا 100 درصد خسارت وارد می‌کند که خسارت آن به صورت کاهش رشد گیاه میزبان، ایجاد مینوز در برگ، خسارت به محصول گوجه و در آخر موجب کاهش بازارپسندی آن می‌شود.
فتوحی یادآورشد: این آفت سال گذشته دراستان بوشهر توسط کارشناسان مشاهده و در سازمان حفظ نباتات در مراجع تحقیقاتی و موسسه آموزشی تائید شد.
مسئول کانون بسیج کشاورزی تهران بزرگ ادامه داد: این آفت در کشورهایی مثل ترکیه خسارت‌های فراوانی وارد کرده و با توجه به اهمیت خسارت‌زایی آن در لیست آفات قرنطینه‌ای بسیاری از کشورها قرار دارد.
این مقام مسئول گفت: این آفت آبان ماه سال 89 برای نخستین‌بار در  آذربایجان غربی مشاهده و خسارات فراوانی وارد آورد و ما باید اکنون از بروز مجدد این آفت پیشگیری کنیم تا به کشاورزان خسارت وارد نشود.
فتوحی خاطرنشان کرد: وقتی این آفت پیشگیری، پیش آگاهی و کنترل نشود خسارت بیش از حدی به کشت گوجه و سیب زمینی وارد خواهد آورد و محصول را از درجه اقتصادی می‌اندازد و موجب خساراتی به کشاورزان می‌شود.
عضو شورای راهبردی بسیج گفت: ما بحث پیشگیری را به روش غیر شیمیایی انجام می‌دهیم و با این روش به راحتی می‌توانیم آن را کنترل کنیم.
فتوحی گفت: در استان بوشهر مبلغ یک میلیارد تومان برای کنترل و پیشگیری از آفت مینوز اختصاص داده‌ایم، زیرا بوشهر به عنوان یکی از نخستین استان‌های گوجه خیز کشور محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف سازمان حفظ نباتات کشور پیشگیری و کنترل آفات و امراض بیماری‌ها است که در سطح کشور حدود 4 هزار و 500 نفر دربخش خصوصی توسط 900 کلینیک گیاه پزشکی کشور مشغول فعالیت هستند.
فتوحی افزود: آینده روشنی برای بخش کشاورزی به ویژه در بحث کنترل آفات و امراض بیماری پیش روست تا بتوانیم کشاورزی را به سمت اقتصادی  و توسعه به پیش ببریم و بتوانیم روز به روز منبع درآمد مردم و روستاها را افزایش دهیم.
وی افزود: امروز به اتفاق 30 نفر از مسئولان حفظ نباتات جهاد کشاورزی سراسر استان‌های کشور در این سفر به منظور کنترل کردن و آگاه شدن کشاورزان نسبت به موضوع آفات به بوشهر سفر کرده‌ایم.
فتوحی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال جهاد اقتصادی هستیم و یکی از برنامه‌های ما هم کنترل خسارت درجهت افزایش درآمد کشاورزان است، وقتی جلو خسارت را بگیریم افزایش درآمد داریم و افزایش درآمد که داشته باشیم تولید پایدار موجب امنیت غذایی  می‌شود و نهایتا استقلال اقتصادی خودکفایی را در بخش کشاورزی در پی دارد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول