اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف حفظ آئین‌ها؛

نخستین سوگواره نوحه‌های محلی در میناب برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین سوگواره نوحه‌های محلی نشسته صبح امروز در میناب برگزار شد.

نخستین سوگواره نوحه‌های محلی در میناب برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از میناب، نخستین سوگواره نوحه‌های محلی نشسته با حضور 24 گروه از حسینیه‌های سطح شهر میناب در حسینیه روستای نصیرایی این شهر برگزار شد.
شهریار عبداللهی مدیر اجرایی این سوگواره در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در میناب هدف از این برنامه را حفظ آئین‌های کهن و احیا فرهنگ بومی و نوحه‌های محلی عنوان کرد.
وی افزود: این سوگواره به همت حسینیه نصیرایی و با همکاری ادارات اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشداری بخش مرکزی میناب برگزار می‌شود.
عبداللهی با بیان اینکه این سوگواره دو روز به طول می‌انجامد، ادامه داد: در طول برگزاری این سوگواره 360 نفر در قالب 24 گروه 15 نفره نوحه می‌خوانند.
وی افزود: هر گروه دارای یک نفر نوحه خوان و 14 نفر ذاکر است و در سوگواره یک نوحه را به انتخاب گروه می‌خوانند.
مدیر اجرایی این سوگواره بیان داشت: سبک‌هایی نظیر "فراقی، شیونی، حسینی، حسینی کهنه، قلندری، سرکوهی، ظهیری (زِهری) از سبک‌های قدیمی و مرسوم و ویژه میناب برای خواندن نوحه‌های محلی نشسته است که متاسفانه در آستانه فراموشی قرار دارند.
غلام سلمانی‌پور از مداحان و نوحه‌خوانان محلی میناب نیز به خبرنگار فارس گفت: فرهنگ بومی به نحوی اسناد، هویت و شناسنامه هر ملت و منطقه به شمار می‌آیند که برای حفظ و انتقال آن به نسل امروزی باید تلاش کرد.
وی اظهار داشت: مرحوم حاجی شهریار مکی‌زاده از نصیرایی، مرحوم مشهدی عبدالعلی ذاکری از گورزانگ، آقا ابراهیم امیری از باغگلان، مرحوم کربلایی قنبر جعفری از منبر لب رودخانه میناب و مرحوم ملا اسحق جهانگیری از پولاد قاسمی همه از نوحه خوانان شهیر و معروف عصر حاضر در میناب بودند.
این فعال مذهبی افزود: بیشترین نوحه‌های نشسته در میناب متعلق به مرحوم ملاحسین مسیحا و مرحوم حسینعلی قضایی است.
سلمانی‌پور افزود: خاستگاه نوحه‌های محلی نشسته روستاهای نصیرایی و کریان هستند و از نسخه‌های موجود مرحوم قضایی آنچه وجود دارد وقف حسینیه‌های این دو روستا کرده است.
غلامعلی ذاکری از دیگر نوحه خوانان میناب به خبرنگار فارس گفت: در جنوب کشور عزاداری برای سالار شهیدان با آهنگ‌ها و سبک‌های پر مغز و متعدد و فراوانی صورت می‌گیرد اما سبک نوحه‌های نشسته میناب منحصر به همین شهر است.
وی افزود: قدمت نوحه‌های محلی نشسته در میناب به 200 سال پیش باز می‌گردد.
ذاکری اضافه کرد: نوحه‌های محلی به گونه‌ای سروده شده‌اند که خواندن طولانی‌ ترین آنها 12 دقیقه و کوتاه‌ترین آن هفت دقیقه به طول می‌انجامد.
روستای نصیرایی در سه کیلومتری شهر میناب واقع شده و هم اکنون 15 نفر نوحه خوان شاخص دارد.
یادآور می‌شود ملاحسین مسیحا که پیش از قضایی می‌زیسته اهل روستای نصیرایی است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول