اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر معماری و شهرسازی:

لازمه رسیدن به هویت شهری همکاری شهرداری‌ها و دانشگاه‌هاست

خبرگزاری فارس: یکی از پژوهشگران معماری و شهرسازی لازمه رسیدن به هویت شهری در سطح بالا را همکاری شهرداری‌ها و دانشگاه‌ها دانست.

لازمه رسیدن به هویت شهری همکاری شهرداری‌ها و دانشگاه‌هاست
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید مهدی مجابی ظهر امروز در همایش هویت شهری قزوین که در سالن اجتماعات مرکز علمی و کاربردی شهرداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: سال‌هاست که ما از هویت شهری در کشور صحبت می‌کنیم ولی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی موفق نشدند نمونه‌هایی را در این زمینه ارائه دهند.
وی ادامه داد: دلیل این عدم موفقیت این است که به این مقولات با نگاه علمی به معنای واقعی نمی‌پردازیم در نتیجه وقتی پایه‌های علمی ضعیف شد دانش فناوری و به دنبال آن تکنولوژی اجرایی و فنی کار وجود ندارد بنابراین ما می‌مانیم با یکسری آرزو که این کاش چنین و چنان بودیم.
این پژوهشگر معماری و شهرسازی اضافه کرد: شهرداری‌ها به عنوان ارگان اجرایی وظایفی دارند که مشخص است و حداکثر تلاشی که باید کنند در ایجاد و تولید محصولات است، برای نمونه اگر محصول شهر است باید این شهر با هویت ساخته شود و این دانشگاه‌ها هستند که باید به مبانی علمی بپردازند و باید شهرداری و دانشگاه به هم پیوسته شود که اینجا این اتفاق افتاده است.
وی افزود: مأموریت علم رفع مشکل است و به این ترتیب این موسسات علمی برپا شده و دانشجویان جوان آمده و تحقیق می‌کنند تا ان‌شاالله در آینده به این مبانی و دانش فنی و روش‌های اجرایی برسیم.
مجابی توضیح داد: هویت شهری به صورت کامل قابل مشاهده است و هویتی که دینی و قابل لمس و تعریف نباشد، نداریم، در خصوص اینکه چگونه هویت در شهر منعکس می‌شود؟ آیا ما هویت برای شهر ایجاد می‌کنیم و یا اینکه این هویت وجود دارد و اگر وجود دارد چگونه می‌شود ارتقا یابد، تغییر کند و اصلاح شود و در نهایت در سیما و مهماری شهر منعکس شود، باید گفت این اتفاقات اکنون پیرامون ما صورت می‌گیرد و شهرهای ما دارای زندگی هویتی هستند.
وی عنوان کرد: نظریاتی راجع به هویت وجود دارد که متنوع و مختلف است که شامل نظریات تاریخی، جامعه‌شناسی، دینامیکی، روانشناختی و غیره است و اگر از طریق چند نظریه به هویت بپردازیم ممکن است در هویت شهری به نتیجه نرسیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: شهر ظرفی است که قسمت اعظم زندگی انسان در این ظرف است و روز به روز محتوای ظرف بیشتر می‌شود؛ روند شهرنشینی و زندگی شهری روز به روز تشدید می‌شود بنابراین طبیعی است که هویت انسان در شهر منعکس شود بنابراین شهر کلیتی است که دارای خصوصیت سیستمی و ناهمگن است و پراکنده نیست و هویت مثبت و یا منفی دارد.
وی یادآور شد: شهر جایی است که انسان‌ها به صورت اجتماعی با هم زندگی می‌کنند و این نخستین مشخصه شهر است و برترین نوع سیستم، سیستم اجتماعی و فرهنگی است که مختص انسان است و هویت انسانی دارد و در ذیل سیستم فرهنگی و اجتماعی، سیستم‌های نمادین داریم که انسان ایجاد کرده است.
مجابی گفت: شهر ضمن اینکه دنیای فرهنگی و اجتماعی است یک ماشین نیز هست و سیستم مکانیکی و دینامیکی دارد و با محیط خود تبادل انرژی داشته و در سیستم‌های اجتماعی و فرهنگی علاوه بر تبادل انرژی، تبادل اطلاعات و فرهنگ نیز وجود دارد و شما باید ببینید در شهر الگوی مصرف انرژی چگونه است.
وی افزود: شهرهای ما در گذشته مدل‌های طبیعی نیز داشتند، امروز شهرهای ما شباهتی به مدل‌های طبیعی ندارد.
این پژوهشگر معماری و شهرسازی در استان گفت: ساختار موضوع مهمی است که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، ساختار امروز شهرها که مشاهده می‌شود هویتی متفاوت با ساختار دیروز دارد و معماری شهری به دنبال ساختار شکل می‌گیرد و در واقع معماری شهری از شکل ساختار تبعیت می‌کند.
وی ادامه داد: هیچ شهری نداریم که در گذشته ساخته شده باشد و ساختار مصنوعی با طبیعی آن ترکیب نشده باشد بنابراین موضوع ساختار در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و غیره بسیار مهم است از طرفی نیز باید به سمت استفاده از دانش فنی برویم و از این دانش نتابج اجرایی و عملی بگیریم.
مجابی تأکید کرد: امروز در هویت شهری ما از میان تمام سیستم‌ها، یک سیستم تعیین کننده است و آن نیز سیستم مکانیکی و ترافیکی است و فقط هدف این است که از نقطه آ به نقطه ب برسیم و هدف در آن ارزشی ندارد و هدفمند نیست و سطح انسانی حذف شده است.
وی اعلام کرد:  بالاترین سطح سیستمی شهر، سطح اجتماعی و فرهنگی است، سطح فرهنگی و اجتماعی که تاریخ در آن است بالاترین سطحی است که در شهرها باید به آن بپردازیم و هویت ما در بالاترین سطح به هویت فرهنگی و اجتماعی ختم می‌شود که آثار و بافت تاریخی شهر نتیجه بخشی از این سیستم اجتماعی و فرهنگی است بنابراین اگر بخواهیم به عالی‌ترین سطح هویتی دست یابیم باید متوجه این سیستم شویم و باید بیشتر در این خصوص کار شود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: امیدواریم شهرداری‌ها و دستگاه‌ها بدانند می‌شود به هویت رسید و به آن نزدیک شد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد و باید توجه داشت که به سادگی این امر میسر نیست بلکه باید با کمک دانشگاه‌ها کار را پیش برد و امیدواریم دانشگاه‌ها وارد صحنه عمل شوند و مشکلات کشور با دیدگاه‌های علمی حل شود.
انتهای پیام/و ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول