اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

اقدام برای کشف رابطه قرآن و طب قابل تقدیر است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: این مسئله که دانشگاه‌های پزشکی در پیدا کردن رابطه قرآن‌پژوهی و طب پیشقدم شدند اقدامی شایسته و قابل قدردانی است.

اقدام برای کشف رابطه قرآن و طب قابل تقدیر است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، ظهر امروز در نخستین همایش ملی قرآن پژوهی و طب که در سالن مفتح دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش در هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: این برنامه، اقدامی بسیار خوب و با فکر و سلیقه خوبی بوده است.
وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) از همه بهتر قرآن را شناخت و بیان کرد، گفت: اگر سخنان آن حضرت راجع به قرآن کریم را جمع‌آوری کنیم خود کتاب مفصلی در این زمینه خواهد شد.
این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امیر مومنان(ع) گفت: ایشان می‌فرماید قرآن بهار دل‌ها و چشمه‌های جوشان علم و دانش و جلا دهنده قلب است.
وی عنوان کرد: هر کس در کنار قرآن بنشیند چیزی بر هدایتش افزوده و از اشتباهاتش کاسته می‌شود پس اگر در جلسه قرآن نشستیم و چیزی کم و اضافه نشد مشخص می‌شود که جلوس ما، جلوس صحیح قرآنی نبوده است.
مکارم شیرازی با بیان اینکه قرآن همواره اطلاعات جدیدی فراروی ما قرار می‌دهد، گفت: اگر تا آخر عمر هم قرآن را تکرار کنیم باز هم مسئله تازه‌ای از قرآن را تشخیص داده و درک می‌کنیم.
وی تصریح کرد: قرآن کتاب طبی یا کتاب ریاضیات و یا روانشناسی نیست اما مطالبی در آن است که اشارات مهمی به مسائل مختلف علمی دارد.
استاد حوزه علمیه قم به‌عنوان نمونه به سوره یس اشاره کرد و بیان داشت: این سوره در آیات ابتدایی خود نشانه‌های خداوند در این عالم را بیان می‌کند و در حالی که هیئت بطلمیوس در آن زمان حاکم بود، تصریح کرد که ماه و خورشید شناور هستند و این مسئله بعد از چند 100 سال توسط اندیشمندان عنوان شد.
وی ادامه داد: قرآن کریم سه بخش متون، اشارات و بطون دارد که متون قرآن به متن قرآن کریم، اشارات به نکات و بطون به چیزهایی که در اختیار ائمه(ع) است و آنها پرده از آن بر می‌دارند و بیان می‌کنند اشاره دارد.
مکارم شیرازی با بیان اینکه مسائل ریاضی ممکن است در متون نباشد ولی در اشارات وجود دارد به تعداد سال‌هایی که اصحاب کهف در خواب بودند اشاره کرد و گفت: قرآن کریم در این خصوص 300 به علاوه 9 را بیان می‌کند که نشان از تفاوت سال قمری و شمسی است.
وی همچنین به ذکر پنج میوه بهشتی در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: این میوه‌ها که شامل خرما، انار، انگور، انجیر و زیتون است که در کتاب‌های تغذیه داستان‌هایی در مورد آنها و نقش این میوه‌ها در صحت و سلامتی بدن می‌بینیم.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: قرآن کتاب هدایت بشر است ولی به اندازه‌ای اشارات در آن است که احساس می‌شود همه‌ چیز در این کتاب آسمانی است.
وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) گفت: اگر ارتباط خود با قرآن کریم را محکم کنیم و برنامه‌های این کتاب آسمانی را کشف کنیم همه چیز خواهیم داشت.
مکارم شیرازی با اشاره به برگزاری این همایش اذعان کرد: این مسئله که دانشگاه‌های پزشکی در پیدا کردن رابطه قرآن‌پژوهی و طب پیشقدم شدند را به فال نیک می‌گیریم.
وی با اشاره به گزارش معاون وزارت بهداشت از میزان مقالات ارائه شده به این همایش گفت: این نشان دهنده استعداد و آمادگی و هوش سرشار در جوانان کشور است که وقتی وارد عرصه‌های مختلف می‌شوند می‌توانند آثار زیادی به جای بگذارند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه جوانان امروز ما گمان می‌کنند علم از غرب به شرق آمده و ما مصرف کننده هستیم، ابراز کرد: سابقا علم و دانش از شرق به غرب رفته است و این مسئله در کتاب گوستاولوبون به خوبی گفته شده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: زمانی برسد که وضع گذشته احیا شده و از جمله صادرکنندگان علم به دنیا باشیم.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول