اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی اعلام کرد:

کاهش 50 درصدی حوادث زلزله با استفاده از سازه مقاوم

خبرگزاری فارس: استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: می‌توان با کمی دقت در ساخت سازه، بیش از 50 درصد حوادث ناشی از زلزله را در کشور کاهش داد.

کاهش 50 درصدی حوادث زلزله با استفاده از سازه مقاوم
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد قزوین، فریبرز ناطقی الهی در همایش "اهمیت لزوم مقاوم‌سازی بناها در برابر زلزله" بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر تحقیقات بسیار خوبی در زمینه مهندسی زلزله در ایران صورت گرفته و این فعالیت‌ها مطابق با پیشرفت‌های روز دنیا است.
وی ادامه داد: در کنفرانس جهانی زلزله که هر چهار سال یک بار در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و در سال  آینده در کشور پرتغال برگزار خواهد شد 950 مقاله از سوی محققان ایرانی به کنفرانس جهانی ارسال شده و در حالی که از کشور ژاپن تنها 200 مقاله ارسال شده است و این امر نشان از جهش قابل توجه محققان کشورمان در خصوص زلزله است.
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی اضافه کرد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان ایرانی در رشته مهندسی زلزله به راحتی در دانشگاه‌های مطرح دنیا بورسیه تحصیلی می‌گیرند باید این روند رو به رشد را جدی گرفت تا بتوان شاهد پیشرفت بیشتری در این حوزه بود.
وی تصریح کرد: به طور کلی نتیجه کار مهندسی زلزله در جامعه مشهود است و مهندسان در قبال جامعه مسئولیت دارند و نباید طرح و سازه‌ای را بسازند که در برابر زلزله دچار تخریب شود.
ناطقی الهی یادآور شد: با رعایت مسائل دقیق مهندسی، استفاده از روش‌های جدید مقاومت سازه می‌توان با کمی دقت در ساخت سازه، بیش از 50 درصد حوادث ناشی از زلزله را در کشور کاهش داد.
وی توضیح داد: مطالعه آزمایشگاهی و تحلیلی، ارزیابی کمی آسیب پذیری لرزه‌ای دیوارهای آجری غیر مهندسی متداول در ایران، بسیار با اهمیت است و در مطالعات آزمایشگاهی با ایجاد شیار و ستونک در دیوارهای آجری به نتایج بسیار خوبی در کاهش اثرات ناشی از زلزله دست پیدا کردیم که این نتایج به دلیل اهمیت دادن به نقش آزمایش‌های مختلف در فضای آزمایشگاهی است.
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی گفت: متأسفانه در حال حاضر فضاهای آزمایشگاهی در ایران بسیار کم است و اگر بودجه‌های پژوهشی صرف خرید وسایل آزمایشگاهی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مجهز شود نتایج درخشان‌تری در زمینه کاهش اثرات ناشی از زلزله در سازه‌های موجود به دست خواهد آمد.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول