اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ششم بهمن‌ماه امسال؛

جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از برگزاری دومین جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس در ششم بهمن امسال در این استان خبر داد.

جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان برگزار می‌شود
اسماعیل محمدپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برگزاری سومین جلسه «آیه‌های ایثار» از زیر مجموعه برنامه‌های انجمن زنان رزمنده و ایثارگر دفاع مقدس در گیلان، اظهار داشت: این جلسه در قالب برگزاری همایش خاطره‌گویی زنان رزمنده ویژه بانوان در 30 آذر جاری در رشت برگزار می‌شود.
وی افزود: در این همایش بانوان رزمنده‌ای که به طور مستقیم در جبهه حضور داشتند و یا همسر رزمنده هستند خاطرات خود را ذکر می‌کنند.
این مسئول، با بیان اینکه بررسی نقش بانوان در دفاع مقدس یکی از عمده‌ترین اهداف برگزاری این همایش است، اذعان داشت: در گذشته روال خاطره‌گویی ویژه مردان رزمنده بوده که این فرصت امروز در اختیار بانوان رزمنده نیز قرار گرفته است.
وی به تقویت این برنامه برای تداوم آن در استان تاکید کرد و گفت: چنین برنامه‌ای در استان‌های دیگر دیده نشده است.

* انتشار خاطرات بانوان رزمنده گیلان

محمدپور، از انتشار خاطرات بانوان رزمنده به صورت کتاب در گیلان خبر داد و افزود: دی ماه امسال کنگره کشوری خاطره‌نگاری نخستین جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس در تهران برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: دومین جشنواره خاطره‌نگاری گیلان در ششم بهمن امسال در رشت برگزار می‌شود و در این روز از ماحصل آثار ارسالی سال گذشته که به صورت سه جلد کتاب منتشر می‌شود رونمایی خواهد شد.
مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، «در باران بخوان» تالیف رحمت حقی‌پور، «نامه‌های پست نشده» تالیف احمد امین‌فرد و شیوا آب‌آذر و «زبان مادری صبر» از حنانه سفرگرد را از جمله آثار خاطره‌نگاری جشنواره سال گذشته عنوان کرد و ابراز داشت: حداکثر مهلت ارسال آثار 15 دی امسال است.
وی، درباره شرایط ارسال آثار عنوان داشت: خاطرات ارسالی می‌تواند خودنوشت (راوی و نویسنده هر دو یک شخص) و یا دیگر نوشت (راوی و نویسنده متفاوت)، باشد و همچنین خاطرات ارسالی می‌تواند شامل تمام موضوعات و رخدادهای جبهه، پشت جبهه و دوران اسارت باشد.
محمدپور، برای کمک به ذهن نویسندگان آثار موضوعاتی مانند خاطراتی از شیوه اعزام به جبهه، انجام عملیات‌ها، خطوط پدافندی، مجروحیت‌ها، لحظه شهادت و غیره را پیشنهاد کرد و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به آدرس رشت، بلوار شهید بهشتی‌، نرسیده به فلکه گاز، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان دبیرخانه دومین جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان ارسال کنند.
 
* شاعران و نویسندگان فارسی زبان از تحولات منطقه تاثیر می‌گیرند

وی با بیان اینکه تحولات منطقه‌ای و جهانی بر ادبیات فارسی تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: این تاثیر دوسویه است زیرا در گذشته در این حوزه‌ها حرکتی دیده نمی‌شد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با روشنگری امام راحل نسبت به موضوع لبنان و فلسطین و اهمیت قدس بسیاری از شاعران به این حوزه روی آورده‌اند.
این مسئول، تحولات منطقه را موجب به وجود آمدن موضوعات تازه‌ای در حوزه زبان و ادب فارسی دانست و گفت: شاعران متعهد ورود به این حوزه‌ها را برای خود یک رسالت تلقی می‌کنند.
وی اظهار داشت: بحث مقاومت‌های جهانی ظرفیت‌های نوینی را در ادبیات ایران شکل داده است.
محمدپور با تصریح بر اینکه نشر اینگونه آثار در تبادل فرهنگی دو کشور مسلمان و دارای یک ایدئولوژی از نکات مثبت است، متذکر شد: موج بیداری در ادبیات کشورهای مسلمان زودتر از موج بیداری در منطقه اتفاق افتاده بود.
وی اذعان داشت: نشر هرگونه اثر با موضوع بیداری اسلامی در راستای تقویت جبهه حق نیز تاثیر دارد.
مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع م قدس گیلان، با اشاره به اینکه حمایت و پشتیبانی دولت‌ها و سیاست‌ها از آثار جنبش اسلامی تاثیر جداگانه در این حوزه دارد، یادآور شد: در بخش هنرهای اسلامی مانند شعر، داستان، نقاشی و غیره نیز می‌توان آثار تاثیرگذاری خلق کرد.
وی بر ضرورت توجه دانشگاه‌ها به حوزه ادبیات و پایداری تاکید کرد و اظهار داشت: نویسندگان با توجه بیشتری مسائل روز منطقه را رصد کنند تا بتوانند در این حوزه آثار تاثیرگذاری بیافرینند.
 انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول