اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2400 عمل جراحی قلب در کردکوی

خبرگزاری فارس: وقتی هشت سال پیش گروه پزشکان بین‌المللی جراحی قلب باز "کاردیو استارت"به صورت رایگان و با تجیهزات پیشرفته در بیمارستان امیرالمومنین کردکوی چند عمل جراحی قلب باز را انجام دادند، هیچ کس گمان نمی‌کرد که این گروه خیریه سنگ بنای مرکزی پیشرفته در این زمینه را بنا نهادند.

2400 عمل جراحی قلب در کردکوی
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هدیه بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات پیشرفته پزشکی به این بیمارستان مسئولان وقت را بر آن داشت که مرکز تخصصی و فوق تخصصی جراحی قلب استان گلستان را در این بیمارستان که 70 درصد ظرفیت آن خالی بود پایه‌گذاری کنند.
اکنون پس از گذشت هشت سال از آن اتفاق، این مرکز به عنوان یکی از فوق تخصصی‌ترین مراکز جراحی قلب ایران مشغول به فعالیت است و با همکاری برجسته‌ترین جراحان قلب خدمات شایانی به مردم گلستان و استان‌های همجوار ارائه می‌کند.
اما وجود تنگناهای مالی باعث شده که دست‌اندرکاران این بیمارستان با مشکلاتی در زمینه افزایش تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه، خرید تجهیزات جدید و نیز راه‌اندازی اورژانس پیشرفته قلب مواجه باشند.
البته محدودیت‌های مالی و کمبود برخی امکانات موجب نشده که کیفیت خدمات کاهش یابد و یا درصد ریسک عمل جراحی بالا برود و موجبات افزایش مرگ و میر این بیماران شود.
از مزیت‌های مهم مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی جراحی قلب باز کردکوی، دولتی بودن آن و به تبع آن مناسب بودن تعرفه عمل جراحی برای بیماران می‌باشد که این مسئله در کنار توان علمی بالای کادر درمانی موجب مراجعه بیشتر بیماران به آن شده است.
در این میان رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کردکوی از افزایش اعتماد شهروندان گلستانی و استان‌های همجوار به مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی قلب استان گلستان در شهرستان کردکوی خبر داد و افزود: در پنج سال گذشته بیش از 2 هزار و 400 عمل جراحی قلب اعم از باز، استند و بالون در این مرکز انجام شده است.
شعبان جمالزاده با اشاره به افزایش اعتماد عمومی به متخصصان بومی مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی قلب گلستان، تصریح کرد: ریسک عمل جراحی قلب باز در این مرکز بسیار پایین‌تر از درصد ریسک جهانی است به طوری که میزان مرگ میر در شاخص جهانی بین سه تا پنج درصد بوده در حالی که این شاخص در مرکز قلب گلستان زیر نیم درصد می‌باشد.
به گفته وی، در پنج سال گذشته از بین 2 هزار و 400عمل جراحی تنها 9 مورد موجب مرگ بیمار شده است که در بین مراکز قلب کشور و حتی در مقایسه با استانداردهای جهانی از درصد ریسک پایین‌تری برخوردار است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کردکوی حضور مدام پزشک متخصص و فوق‌تخصص پس از عمل جراحی و رصد وضعیت بالینی بیمار را از جمله دلایل پایین بودن ریسک عمل جراحی قلب باز در این مرکز عنوان کرد.
جمالزاده با بیان اینکه مرکز تخصصی و فوق تخصصی قلب بیمارستان امیرالمومنین شهرستان کردکوی به بیماران چهار استان گلستان مازندران، سمنان و خراسان شمالی خدمات ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته حدود 20 هزار انژیوگرافی و آنژیوپلاستی در این مرکز انجام شده است.
این مقام مسئول با اشاره به حضور  20 فوق‌تخصص و متخصص مرتبط با قلب و در این مرکز، بهره‌گیری از دستیاران ارشد و پرستاران حرفه‌ای و آموزش‌دیده در مراکز معتبر فوق‌تخصصی قلب ایران را از دیگر ویژگی‌های مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی قلب گلستان عنوان کرد.
جمالزاده سکونت دو متخصص قلب و عروق در محوطه بیمارستان امیر المومنین (ع) کردکوی را از دیگر دلایلی دانست که موجب ارائه خدمات درمانی به هنگام به بیماران قلبی دانست و تاکید کرد: همه پزشکان متخصص و فوق‌تخصص قلب و یا سایر تخصصها در صورت نیاز در چند دقیقه بر بالین بیمار حاضر خواهند شد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کردکوی پایین بودن هزینه درمان را یکی از مهمترین مزایای این مرکز خواند و افزود: با توجه به بیمه تکمیلی اکثر بیماران هزینه عمل جراحی در این مرکز حداکثر به 15 میلیون ریال می‌رسد.
وی اظهار امیدواری کرد با اختصاص اعتبارات بیشتر به بیمارستان امیر المومنین کردکوی، علاوه بر افزایش تعداد تخت مراقبت‌های ویژه بخش اورژانس قلب نیز راه‌اندازی شود تا بتواند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد.
وی همچنین از خیرین منطقه خواست که با کمک‌های خویش به تجهیز و تقویت این مرکز یاری رسانند.
براساس آمار اعلام شده دانشگاه علوم پزشکی گلستان 42 درصد علت مرگ و میر در گلستان بیماری‌های قلبی و عروقی است و سوانح و سرطان‌ها در رتبه بعدی قرار دارند.
در سال گذشته 2 هزار و 754 نفر از شهروندان گلستانی بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی فوت شدند.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول