اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

پروژه‌های آب‌رسانی پلدختر تشنه اعتبار / کشاورزان تشنه آب

خبرگزاری فارس: چشم‌ها و دست‌های کشاورزان زحمتکش چم‌مهر و واشیان پلدختر باید روبه آسمان باشد تا با آمدن دولت یازدهم طرح‌های آب‌رسانی کشاورزی به پایان برسد چراکه پروژه‌های آب‌رسانی پلدختر تشنه اعتبار و کشاورزان تشنه آب هستند.

پروژه‌های آب‌رسانی پلدختر تشنه اعتبار / کشاورزان تشنه آب
به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، خبرنگار فارس پلدختر در نظر دارد با انعکاس طرح‌های آب‌رسانی کشاورزی شهرستان پلدختر طی سلسله گزارش‌هایی به بررسی این ایستگاه‌های پمپاژ بپردازد.
بخش کشاورزی و صنایع غذایی وابسته به آن ضمن نقش بسیار مهمی در اشتغال و تأمین نیازهای داخلی با توجه به الگوی جدید مصرف غذایی دارند و از حیث ایجاد درآمدها می‌تواند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن مناطق برخوردار باشند.
شهرستان پلدختر به لحاظ شرایط اقلیمی خاص دارای وضعیت متفاوتی نسبت به سایر شهرهای استان است و می‌طلبد تا مسئولان نگاه ویژه‌تری نسبت به وضعیت تأمین آب دشت‌های کشاورزی این شهرستان داشته باشند.
پلدختر با دارا بودن دشت‌های وسیع اما خشک زمینه مناسبی برای توسعه دارد، این منطقه محروم به لحاظ کشاورزی برای شکوفایی و تبدیل آن به یک قطب بزرگ کشاورزی استعداد و نیروی کافی لازم را دارد و تنها مشکل موجود فراهم نمودن آب این زمین‌های حاصلخیز است.
با کاهش آب‌های زیرزمینی، خشکی چاه‌های آب کشاورزی و تداوم خشکسالی‌ها در کنار سایر بحران‌های به وجود آمده پی‌خواهیم برد که پلدختر شرایط مساعدی را ندارد و مسئولان امر باید برای تأمین آب اراضی کشاورزی به فکر چاره اندیشی باشند.
در این زمینه در سال‌های گذشته عملیات اجرایی چند ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کشاورزی آغاز شد که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از آنها، به سهم خود نقش به‌سزایی می‌توانند در آبی نمودن اراضی دیم، رونق اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان محروم پلدختر داشته باشند.
مهم‌ترین ایستگاه‌های پمپاژ که در سال‌های گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده است ایستگاه پمپاژ دشت‌های بن بازه چم مهر واشیان، جایدر و رنگین بان است که به علت تخصیص اعتبارات قطره چگانی هنوز امیدی به راه‌اندازی و بهره‌برداری از آنها نیست.
گرمسیر بودن شهرستان پلدختر و بروز خشکسالی‌های متوالی چند سال اخیر و وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزی دیم منطقه، مهم‌ترین مطالبه کشاورزان پلدختری برای تکمیل و بهره‌برداری از ایستگاه‌های پمپاژ موصوف است، که هنوز این امر محقق نشده است.
در دهه مبارک فجر سال 81 و با حضور مسئولان وقت استانی و شهرستانی، کلنگ عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ دشت بان بازه چم مهر به کار فرمایی امور آب به دست حجت‌الاسلام سید محمد مهدی شاهرخی نماینده اسبق شهرستان در روستای چم مهر سفلی به زمین زده شد.
این پروژه آب‌رسانی با اراضی تحت پوشش یک‌هزار و 250 هکتار بعد از 10 سال از کلنگ زنی آن هنوز حدود 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. یعنی به طور متوسط هرسال حدود هفت درصد پیشرفت، با این وجود باید گفت، اگر روند عملیات اجرایی این پروژه به همین صورت ادامه پیدا کند و اتفاقی هم رخ ندهد، با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که این ایستگاه در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.
اما ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی دشت واشیان، کلنگ این ایستگاه هم در هفته دولت و در سال 83 با اراضی تحت پوشش یک‌هزار و 500 هکتار و با حضور مسئولان وقت استانی و شهرستانی از جمله مرتضی ولیپوریان فرماندار، توکلی مدیر کل امور آب لرستان و باز هم به دست حجت‌الاسلام شاهرخی نماینده اسبق مردم در مجلس شورای اسلامی کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده شد.
این پروژه تاکنون 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یعنی بعد از گذشت هفت سال به طور میانگین هر سال حدود 8,2 درصد پیشرفت داشته است و اگر روند عملیات اجرایی این پروژه مهم به همین شکل ادامه یابد می‌توان گفت، ایستگاه پمپاژ  آب‌رسانی واشیان در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس اداره منابع آب پلدختر در این خصوص به فارس گفت: با بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی دشت واشیان و بن بازه چم مهر برای حدود  1400نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
رضا میرضایی افزود: قسمت‌های مختلف این طرح شامل ساختمان بهره‌برداری و موتور خانه، تأسیسات آبگیر، برق، دایک حفاظتی، خط انتقال اصلی به طول 5 هزار و 300 متر با لوله یک‌هزار فولادی و ایستگاه ثانویه به اتمام رسیده است.
وی گفت: در سال جاری از محل اعتبارات توسعه خاص استانی مبلغ 5 میلیارد و 400 صد میلیون تومان  به پروژه آب‌رسانی واشیان اختصاص داده شده است.
میرزایی اعتبار لازم را برای تکمیل این ایستگاه 10 میلیارد تومان دیگر اعلام کرد و گفت: با تخصیص این مقدار اعتبار کارهای باقی مانده از جمله الکترو مکانیکال و شبکه سه و  چهار ساخته می‌شود. 
رئیس منابع آب پلدختر در مورد ایستگاه پمپاژ بان بازه اظهار داشت: تاکنون تأسیسات آبگیر، ساختمان‌های موتور خانه و بهره‌برداری، دایگ حفاظتی و خط انتقال اصلی به طول 3 هزار و 400 متر و الکترو مکانیکال آن اجرا شده است.
وی تصریح کرد: با تخصیص 800 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات توسعه خاص استانی در سال جاری برق این ایستگاه اجرا می‌شود.
این کارشناس ارشد اعتبار لازم را جهت اجرای شبکه و بهره‌برداری از طرح فوق معادل 65 میلیارد ریال اعلام کرد.
با این وجود کشاورزان منطقه، مردم و مسئولان همگی اتفاق نظر دارند، که علت این همه تأخیر و عقب‌ماندگی طرح‌های آب‌رسانی تخصیص اعتبارات قطره چکانی است.
حال با این وضعیت، چشم‌ها و دست‌های کشاورزان زحمتکش چم مهر و واشیان تا پنج سال دیگر باید روبه آسمان باشد تا با آمدن دولت یازدهم کار این ایستگاه‌ها هم به پایان برسد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول