اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اقدامی مردمی؛

اثر تاریخی بندعیار شوشتر پاکسازی شد

خبرگزاری فارس: مسئول خدمات‌شهری شهرداری شوشتر از پاک‌سازی اثر تاریخی بندعیار این شهرستان توسط دانش‌آموزان و مردم این شهرستان خبر داد.

اثر تاریخی بندعیار شوشتر پاکسازی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، محمود ملکی ظهر امروز در حاشیه برنامه پاکسازی اثر تاریخی بندعیار شوشتر اظهار داشت: اثر تاریخی بندعیار شهرستان شوشتر به ثبت جهانی رسیده است و دارای اهمیت بسیار زیادی است و به این دلیل باید پاکسازی این اثر تاریخی در دستور کار قرار می‌گرفت.
وی افزود: دانش‌آموزان مدرسه شاهد معراج شهرستان شوشتر در اقدامی مردمی برای پاک‌سازی این اثر تاریخی و خیابان‌های مجاور آن اقدام کردند و شهرداری شوشتر نیز در این باره همکاری لازم را انجام داد.
وی با اشاره به همکاری انجام شده برای این اقدام با دانش‌آموزان این مدرسه خاطر نشان کرد: برای تنظیف و جمع آوری زباله‌های موجود در این اثر تاریخی نایلون، دست‌کش و ... از طرف شهرداری تامین شد و در اختیار این دانش‌آموزان قرار گرفت.
ملکی با اشاره به اینکه ماشین‌آلات مورد نیاز برای این اقدام در اختیار قرار گرفته است، افزود: همه ماشین‌آلات مورد نیاز برای جمع آوری زباله‌های موجود در منطقه در اختیار این دانش‌آموزان قرار گرفته است.
همچنین مسئول روابط عمومی شهرداری شوشتر در این باره گفت: شهرداری شوشتر برای اطلاع رسانی این روز نمادین همه حمل‌ونقل عمومی را مجهز به بروشورهای تبلیغی در این باره کرده است و ارسال 200 هزار پیامک نیز در دستور کار روابط عمومی شهرداری قرار دارد.
سیدمهدی ایوبی با اشاره به اینکه بیلبورد‌ها و پرتابل‌های بسیار زیادی در سطح شهر شوشتر برای اطلاع رسانی نصب شده است، افزود: بیش از 500 متر بنر برای این چاپ و نصب شده است.
وی تاکید کرد: از همه مردم شهرستان شوشتر برای شرکت در این روز نمادین دعوت به عمل می‌آید تا همگام با شهرداری شوشتر در این برنامه شرکت کنند.
ایوبی خاطر نشان کرد: نصب بنرهای تبلیغاتی این روز روی خودروهای حمل‌ونقل عمومی شهرداری، چاپ و توزیع بروشور، در اختیار قرار دادن نایلون‌های جمع آوری زباله به صورت رایگان به مردم همراه با دست‌کش و... از اقدامات روابط عمومی شهرداری شوشتر در این روز است.
گفتنی است، پیشینه ساخت پل بند عیار را مانند دیگر سازهای آبی شوشتر مربوط به  دوران ساسانی دانسته‌اند.این بند بر روی شاخه گرگر و نزدیک بقعه مقام علی در نزدیکی پل کشتارگاه و پایین‌تر از محوطه آبشارها قرار دارد. این بند در محاذی دو محله دکان شمس و دکان شیخ می‌باشد.
در شرق بند برج عیار، بقایای اتاقک‌ها و کانالهایی به چشم می‌خورد که به شکل صلیب تعبیه شده‌اند. این محوطه قبلاً درون باغ بسیار بزرگی قرار داشت که در اواخر دوره قاجار متعلق به خانواده حکیم بوده و ظاهراً آب این مجموعه از تونلی بنام تونل باغ حکیم، از تونل بلیتی تأمین می‌شده و در دوره صفوی تا قاجار در این مکان توسط صائبین به عنوان نیایشگاه استفاده می‌شد، و تأسیسات مذکور عبادتگاه و محل اجرای مراسم مذهبی این قوم گردید.
این بند با نامهای صابئی کش و برج عیار معروف می‌باشد به نقل از تاریخ جغرافیای خوزستان نوشته سید محمد علی امام شوشتری: محدوده بند عیار را در حال حاضر صابی کش می‌نامند که احتمالا این نامگذاری حاصل یک واقعه مهم باشد می‌توان تصور نمود که در اثر یک توطئه ازپیش برنامه ریزی شده بوسیله متعصبین مذهبی شوشتر مردم بر سر صابئین ساکن در این محل ریخته و تعدادی از آن‌ها را کشته و مابقی به حال فرار به اهواز و محمره و دیگر جاها نقل مکان کردند. بنابراین این بند بنام صابئی کش معروف است.
برخی مانند نویسنده کتاب دیار شهریاران(احمد اقتداری) معتقدند برج عیار نام ظرفی بوده که در گذشته خانم‌ها زیور آلات خود را درون آن نگهداری می‌کرده‌اند و به گفته این نویسنده زنی گویا با ذخیره طلا آلات خود این برج را بازسازی کرد.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول