اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان:

مطالعه یک امر بنیادی در توسعه کشور است

خبرگزاری فارس: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان گفت: مطالعه امری بنیادی در توسعه کشور است که تا به آن رسیدگی نشود، باقی مسائل حل نمی‌شوند.

مطالعه یک امر بنیادی در توسعه کشور است
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، رحیم فضیلت‌پور ظهر امروز در جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی که با هدف معرفی سند توسعه نهضت مطالعه در آبادان در محل سالن اجتماعات فرمانداری ویژه این شهرستان با حضور فرماندار و دیگر مسئولان شهری برگزار شد، اظهار داشت: سند مطالعه مفید کشور با تأکید مقام معظم رهبری به منظور ورود کتاب به سبد کالای خانواده تنظیم شده‌است و اعضای آن مسئولان ادارات مختلف شهری از جمله آموزش‌ و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره ورزش و جوانان، انجمن کتابخانه‌های عمومی، صدا و سیما و غیره هستند که هر یک از این ادارات باید در حیطه فعالیت خود نسبت به ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی اقدام کنند.
وی با اشاره به کمبود در زمینه تبلیغات صورت گرفته در خصوص کتابخوانی در آموزش و پرورش و همچنین رسانه‌ها که ارتباط نزدیکی را با اقشار مردم دارند، گفت: جایگاه کتاب و کتابخوانی در توسعه و تولید علم جایگاهی بسیار مهم و ارزشمند است و در همین راستا سند نهضت مطالعه مفید از سوی دولت تصویب و به استانداری‌های کشور ابلاغ شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه عضویت اعضا در این نهضت باید از روی تکلیف باشد خاطرنشان کرد: هدف اصلی این سند دستیابی به جایگاهی ممتاز در جهان و کسب جایگاه اول منطقه در زمینه کتابخوانی و مطالعه است که این هدف جز با تلاش و کوشش به دست نخواهد آمد.
فضیلت‌پور با اشاره به اینکه آبادان در زمینه شاخص‌های تعیین شده برای محاسبه میزان رشد مطالعه در یک شهرستان کمبودهای زیادی دارد افزود: فضای مطالعه استاندارد در ازای هر 100 نفر باید هشت متر باشد که آبادان در این زمینه با دو متر برای هر 100 نفر راه زیادی را برای رسیدن به استاندارد مطلوب دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر آبادان با 3/0 جلد کتاب در ازای هر 100 نفر فاصله زیادی با استاندارد چهار کتاب برای هر 100 نفر دارد که این امر نیز به توجه زیاد در زمینه برنامه‌های آموزشی نیاز دارد که باید مطالعه را به عنوان یک برنامه‌ اصلی در دستور کار آموزش و پرورش قرار دهد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین با بیان این مطلب که به کار بردن تعبیر نهضت برای این اقدام فرهنگی به این دلیل است که قدم‌هایی فراتر از کارها و اقدامات معمولی برای آن برداریم اظهار داشت: کمیته‌ای به عنوان کمیته دائمی نظارت بر سند مطالعه در استان و در کنار آن کمیته‌ای در شهرستان‌ها ایجاد خواهد شد که اعضای آن را اعضای ستاد نهضت مطالعه تشکیل می‌دهند.
فضیلت‌پور اضافه کرد: بحث توسعه مطالعه تنها به نهاد کتابخانه‌های عمومی اختصاص ندارد و همه اعضای کمیته تکلیف قانونی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با اشاعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند و باید به طور مرتب در جلسات حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به نقش صدا و سیما در این زمینه تصریح کرد: باید تفاهم‌نامه‌ای را بین ستاد نهضت مطالعه مفید و مراکز صدا و سیما منعقد شود تا بتوانند برنامه‌هایی را با حضور فرهیختگان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی تولید کنند.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان افزود: بار مسئولیت گسترش مطالعه تنها به دوش این نهاد نیست و همه اعضا رسالت دارند تا در این حوزه با توجه به توانایی‌های خود در اجرای برنامه‌ها فعالیت کنند.
فضیلت‌پور در ادامه با اشاره به لزوم احداث یک کتابخانه مرکزی در آبادان گفت: یک کتابخانه مرکزی باید زیربنایی در حدود 5 هزار و 500 متر داشته باشد و معمولا قشر خاصی به آن مراجعه می‌کنند زیرا چنین کتابخانه‌ای در هر شهرستان به عنوان سمبل و نماد آنجا شناخته می‌شود.
وی با بیان اینکه طرح احداث کتابخانه‌های مرکزی در شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و دزفول به تصویب رسیده‌است خاطرنشان کرد: برای احداث این کتابخانه‌ها اعتبارات کافی موردنیاز است اما ما تاکنون تنها یک‌ سوم مطالبات خود از مجموع 2میلیارد تومان از شهرداری‌های استان را وصول کرده‌ایم و در کنار آن 150 میلیون تومان نیز به عنوان اعتبار استانی نگهداری از کتابخانه‌ها به این نهاد اختصاص یافته‌است.
مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان با بیان اینکه شهرداری‌های استان تاکنون همکاری قابل‌توجهی را در زمینه مسائل فرهنگی صورت‌ داده‌اند اظهار داشت: استان خوزستان در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد که برای دستیابی به اهداف مورد نظر باید روی موضوعات خاص تمرکز کرده  و در قالب جلسات این نهضت این موضوعات را مطرح کرده و به آنها پردازیم.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول