اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

صدور پرونده سلامت به مراجعه کنندگان مراکز درمانی لرستان

خبرگزاری فارس: در آینده صدور پرونده سلامت الکترونیک به مراجعه کنندگان مراکز درمانی لرستان صورت می‌گیرد.

صدور پرونده سلامت به مراجعه کنندگان مراکز درمانی لرستان
به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، خانواده به عنوان نخستین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت زیاد و توجهی خاص است، زیرا پایه‌گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.
در این زمینه در بحث سلامت افراد خانواده، دسترسی عادلانه همه مردم به سلامت مهم‌ترین هدف مسئولان حوزه سلامت کشور است که با ایجاد طرح پزشک خانواده تمهیدات لازم در آینده نزدیک در سراسر کشور محقق می‌شود.
طرح پزشک خانواده تاکنون در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری اجرایی شده است و قرار است، این طرح  در سال ۹۰ نیز در همه شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر و تا پایان سال ۹۱ در همه کشور اجرایی شود.
با توجه به اینکه مسئولان امر اعلام کرده‌اند در اجرای طرح پزشک خانواده مشکل نیروی انسانی ندارند و مشکل عمده تأمین اعتبار و هماهنگی‌های لازم است.
خبرنگار فارس لرستان طی یک گزارش با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این استان پیرامون اجرای این طرح در استان لرستان و چگونگی اجرای آن گفت‌وگوهایی انجام داده‌ است.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه هدف اصلی خانواده دسترسی راحت و مناسب به خدمات سلامت برای مناطق مختلف شهری و روستایی است، به خبرنگار فارس لرستان گفت: هدف طرح بیمه روستایی تحقق عدالت در سلامت و دسترسی آسان جمعیت روستایی همانند جمعیت شهری به خدمات سلامت است.
رضا سالاری کل جمعیت روستایی و شهری زیر 20 هزار نفر در لرستان را 790 هزار و 428 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 750 هزار و 719 نفر داری دفترچه روستایی هستند.
وی گفت: این طرح در حال حاضر در همه روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر استان در حال اجرا است.
سالاری تیم پزشک خانواده را شامل پزشک، ماما، بهورز، کاردان بهداشت خانواده، کاردان مبارزه با بیماری‌ها، کاردان آزمایشگاه، کاردان بهداشت محیط و بهیار یا پرستار برای تزریقات و دارویار هستند، نام برد.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خدمات پزشک خانواده را در سه سطح اعلام کرد و گفت: سطح اول خدمات شامل مرکز بهداشتی در مانی یا شهری روستایی و خانه بهداشت است.
وی افزود: سطح دوم خدمات درمان تخصصی سرپایی یا بستری که توسط ارجاع پزشک از سطح یک، بیماران به آن دسترسی می‌یابند.
سالاری اضافه کرد: سطح سوم خدمات، فوق تخصصی و سرپایی یا بستری است.
وی با اعلام اینکه داروخانه طرف قرارداد به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، تاکید کرد: تیم سلامت که همان پرسنل مجری طرح پزشک خانواده است هرروز ده‌گردشی را از خانه‌های بهداشت و جمعیت تحت پوشش خود انجام می‌دهند.
معاون فنی معاونت بهداشتی لرستان تعرفه عمومی در طرح پزشک خانواده را یک‌هزار و 100 تومان اعلام کرد و گفت: داروخانه‌ها 30 درصد از بیمار اخذ و به جای حق فنی که در داروخانه‌های شهری گرفته می‌شود، فقط 150 تومان بابت نسخه پیچی از بیمار دریافت می‌کنند.
وی افزود: تعرفه آزمایشگاهی و رادیولوژی را هم 30 درصد و مانند سایر دفترچه‌ها از بیمار دریافت می‌شود.
سالاری با عنوان اینکه حقوق پزشک، ماما و کاردان آزمایشگاه از طریق اداره کل بیمه خدمات درمانی تأمین می‌شود، گفت: 80 درصد این مبالغ در پایان هرماه و 20 درصد بعد از پایان هر فصل و ارزیابی عملکرد آن‌ها پرداخت می‌شود.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از سازمان‌های که در طرح پزشک خانواده شرکت دارند اداره کل بیمه خدمات درمانی را نام برد و اظهار داشت: در واقع طرح پزشک خانواده تفاهم و همکاری بین اداره موصوف و دانشگاه علوم پزشکی لرستان است و اداره کل بیمه خدمات درمانی نیز بر کار پرسنل مجری طرح نظارت دارد.
وی تعداد مراکزی که طرح پزشک خانواده را در استان اجرا می‌کنند را 108 مرکز اعلام کرد و گفت: این مراکز بهداشتی درمانی ماهیانه آمار مراجعه کنندگان را به مرکز استان تحویل می‌دهند.
سالاری سرانه اجرای طرح را به ازای هر نفر بیمه شده  در سال 89 را 150 هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت: پزشک خانواده هر ماه با شرکت در جلسات هیئت امنای مراکز که متشکل از دهیار، شورای اسلامی شهر یا روستا، مدیر یا معلم مدرسه روستا، دو نفر از معتمدان  و... مشکلات منطقه را بررسی و اولویت‌بندی می‌کنند و راهکارهایی برای ارائه مشکلات مطرح و در جلسات بعدی بررسی می‌کنند.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از اجرایی شدن طرح پرونده الکترونیک در استان خبر داد و افزود: در این طرح تمام اقدامات انجام شده جهت بیمار در پرونده الکترونیک ثبت و موارد نیاز به پیگیری به اطلاع بهورز رسانده می‌شود.
وی در مورد مزیت پرونده الکترونیک در لرستان گفت: در صورت ارجاع بیمار به متخصص یا بیمارستان پیگیری از طریق این پرونده به راحتی انجام می‌شود.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده شهری در سال آینده در 636 خانه بهداشت شهری  استان لرستان خبر داد و افزود: این طرح مانند طرح پزشک خانواده روستایی است، که در شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرا می‌شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول