اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

مشاوره‌های پزشکی بیماران به کدام حق حذف شد

خبرگزاری فارس: بر اساس قانون نظام پزشکی ایران، بیماران حق دارند مشاوره پزشکی از پزشک معالج خود دریافت کنند و حق قانونی هر بیمار محسوب می‌شود مگر اینکه خود بیمار نیاز به این مشاوره نداشته باشد یا به دنبال آن نباشد.

مشاوره‌های پزشکی بیماران به کدام حق حذف شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دریافت مشاوره‌های پزشکی که به طور اصولی در ویزیت اولیه بیشتر مد نظر است برای یک متخصص حداقل 20 و حداکثر 30 دقیقه و برای یک پزشک عمومی 15 دقیقه در نظر گرفته شده و هر چند دریافت مشاوره پزشکی در هر بار ویزیت از حقوق بیمار محسوب می‌شود.
اگر چه در حال حاضر مشاوره‌های پزشکی کم و بیش به بیماران داده می‌شود، اما نه پزشکی خود را ملزم به اجرای آن می‌داند نه بیماری آگاه به دریافت این مشاوره‌ها است که این عدم آگاهی در بسیاری از مواقع سبب شده که برخی از پزشکان بدون اینکه شرح کامل از وضعیت بیمار داشته باشند یا خود را ملزم به این امر کنند در عرض 30 دقیقه به ویزیت هشت تا 10 بیمار بپردازند و بیشتر اقدام نسخه‌پیچی بیمار می‌کنند تا معالجه بیماری.
مشاوره‌ پزشکی به بیماران در مدت زمان معلوم شده آنقدر به ندرت و در معدود موارد از سوی عده‌ کمی از پزشکان اجرا می‌شود که قابل ذکر نیست.
در بررسی اولیه موضوع، مسئولان بهداشت و درمان کثرت مراجعه‌کنندگان به متخصصان و ویزیت تمام آنها در مدت زمان محدود و کمبود زمان کافی را دلیل کم‌رنگ شدن قانون مذکور اعلام کردند و این در حالی است که امروزه با کمبود متخصص روبرو نیستیم.
برخی از مسئولان که 30 دقیقه وقت گذاشتن برای مشاوره پزشکی به بیماران را در ویزیت اولیه که پزشک شرح حال بیمار را دریافت می‌کند لازم می‌دانند و در ویزیت‌های بعدی سخنی برای گفتن بین بیمار و پزشک وجود ندارد و پنج دقیقه معاینه کافی است.
این گفته پزشکان در صورتی است که در بسیاری از موارد بیمار در مطب پزشک متخصص در حال دریافت درمان است و پزشک بدون توجه به اینکه آیا سوالی برای بیمار به وجود آمده و باید پاسخگوی آن باشد یا ارائه توضیح به نحوه درمان با صدای زنگ، بیمار بعدی را برای ویزیت آماده می‌کند.
یک پزشک متخصص در حالت خوش‌بینانه ساعت 16 یا 17 برای ویزیت حداقل 30 بیمار به مطب خود می‌رود و تا ساعت 24 که ختم ساعت کاری مطب‌ها را فرض کنیم، می‌ماند.
بر اساس 30 دقیقه مشاوره پزشکی به بیمار یک پزشک در طول مدت 9 ساعت قادر است حداقل 18 بیمار را ویزیت کند یعنی هر ساعت دو بیمار تا حق قانونی بیمار رعایت شود و اگر بر 20 دقیقه فرض کنیم در هر ساعت لازم است سه بیمار ویزیت شوند که در مجموع حداقل 27بیمار باید ویزیت شوند و هنوز امکان رسیدگی به 30 بیمار وجود ندارد، اما اینکه چطور یک پزشک با حضور سه تا چهار ساعت خود در مطب به ویزیت 50 بیمار می‌پردازد جای سوال دارد؟
به طور قطع ویزیت تعداد زیاد بیماران اگر چه درآمدزایی بالایی برای پزشکان به همراه دارد، اما از سوی دیگر سبب افزایش میزان خستگی پزشکان، پایین آمدن سطح ارائه خدمات درمانی به بیماران و بالا رفتن خطای کاری در آنها می‌شود.
رعایت نکردن زمان واقعی مشاوره پزشکی به بیماران و حتی حذف کامل این سرویس درمانی به بیماران تنها منحصر به مطب پزشکان متخصص و غیر متخصص نمی‌شود و در بیمارستان‌ها نیز شاهد آن هستیم.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده در صورتی که پزشکان وقت کافی برای بیمار بگذارند و شرح کامل از وضعیت بیمار دریافت کنند و حتی یک گفت و شنود ساده‌ای بین پزشک و بیمار شکل بگیرد به گونه‌ای که بیمار نسبت به بیماری خود آگاهی صحیح پیدا کند و نحوه درمان برای بیمار توضیح داده شود تأثیر درمان بیشتر و بیمار با آرامش بهتری پذیرای درمان می‌شود که این موضوع اهمیت مشاوره‌های پزشکی را نشان می‌دهد.
در درمان‌های که با مشاوره‌های پزشکی همراه است عوارض درمان کمتر می‌شود و هزینه کمتری را به سیستم سلامت کشور به خاطر درمان‌های مکرر که به دلیل پاسخ مناسب نگرفتن از درمان‌های قبلی انجام می‌شود، وارد می‌سازد.
در طب سنتی مشاوره‌های پزشکی و گرفتن شرح کامل از وضعیت بیمار به خوبی رعایت می‌شد زیرا معتقدند که سیستم بدنی و دفاعی بیماران متفاوت است و در شرایط زندگی مختلف قرار دارند و دلایل ایجاد کننده بیماری که اگر سرماخوردگی در نظر بگیریم فرق دارد و به همین خاطر بیماران بر اساس مزاج‌های مختلف دسته‌بندی و درمان می‌شدند که این موضوع در طب نوین و روی آوردن به داروهای شیمیایی به فراموشی سپرده شده است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول