اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی اصفهان:

فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه فراهم شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان گفت: فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه باید فراهم شود و تحقق این موضوع از انزوا و گوشه‌گیری این افراد جلوگیری می‌کند.

فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه فراهم شود
علیرضا ابراهیمیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اجرای طرح مناسب‌سازی اماکن عمومی در اصفهان اظهار داشت: این طرح از حدود سه سال گذشته تا کنون در اصفهان آغاز شده است اما از چند ماه گذشته مسئولان یک جایگاه قانونی برای دخالت معلولان در طرح‌های موجود در سطح شهر قائل شده‌اند.
وی با بیان اینکه حالت مطالبه حقوق شهروندی توسط این افراد در سطح شهر به صورت کلی تغییر یافته است، اضافه کرد: حالت و مدل مطالبه حقوق شهروندی توسط معلولان متفاوت شده است و هم‌اکنون معلولان از یک موضع قانونی حقوق خود را پیگیری می‌کنند.
مشاور مناسب‌سازی سازمان شهر‌سازی اصفهان با اشاره به پر‌رنگ بودن نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: به موثر بودن فعالیت رسانه‌ها به میزان بسیاری اعتقاد دارم و اصحاب رسانه و مطبوعات به اندازه بسیاری از مسئولان می‌توانند به قشر معلول جامعه کمک کنند.
وی با بیان اینکه انسان‌ها ناتوان به دنیا می‌آیند و کم‌توان نیز از دنیا می‌روند، تصریح کرد: تمام انسان‌ها در ابتدا و انتهای زندگی خود نا‌توانی و معلولیت را تجربه می‌کنند.
ابراهیمیان با بیان اینکه افراد باید از فرصت‌های زندگی خود به صورت کامل و مطلوب استفاده کنند، ادامه داد: معلولیت از موضوعاتی است که هیچ شخصی از آن گریزی ندارد و ضمانتی نیز در مقابل این موضوع وجود ندارد و به دلیل احتمال وجود این موضوع برای افراد، انسان باید دور‌اندیش باشد.
وی با اشاره به آمار‌های رسمی اعلام شده در راستای میزان معلولان موجود در جامعه تاکید کرد: بر اساس آمار‌های موجود در این زمینه حدود 10 درصد از افراد جامعه معلول هستند و مناسب‌سازی از ابعاد مختلف یکی از مقوله‌های گسترده موجود در جامعه محسوب می‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان با اشاره اینکه تمامی معلولان همانند افراد عادی از حقوق شهروندی برخوردار هستند، افزود: این افراد باید به عنوان یک شهروند در جامعه حضور داشته باشند و در صورت فراهم نبودن شرایط حضور این افراد در جامعه، تبعیض نسبت به آنها مشاهده می‌شود.
وی با بیان اینکه در این موارد تبعیض میان این افراد از لحاظ اجتماعی و به منظور استفاده از خدمات اجتماعی با افراد سالم موج می‌زند، گفت: زمانی که هر تبعیضی در جامعه ایجاد شود، عدالت به معنای حقیقی و واقعی آن نیز از بین می‌رود و عدالت به عنوان شاخصه حکومت اسلامی است.
ابراهیمیان به مشروعیت قانونی و شرعی مناسب‌سازی در حکومت اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: روح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر شش اصل استوار بوده که پنج اصل آن بر اساس اصول دینی ایجاد شده و اصل ششم نیز بر اساس کرامت انسانی است.
وی با بیان اینکه مناسب‌سازی نیز از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، اضافه کرد: برنامه‌ریزان، مدیران، مسئولان و تصمیم‌گیران جامعه باید معلولان را به عنوان یک شهروند بپذیرند و با قائل شدن حقوق شهروندی برای این افراد شرایط حضور آنها را در سطح جامعه فراهم کنند.
مشاور مناسب‌سازی سازمان شهر‌سازی اصفهان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در راستای کاهش مشکلات معلولان در سطح جامعه و تحقق مناسب‌سازی در سطح شهر‌ها به میزان بسیاری موثر است، تصریح کرد: هیچ اقدامی به غیر از فرهنگ‌سازی نمی‌تواند مسائل و مشکلات معلولان را در سطح جامعه برطرف کند.
وی با اشاره به اینکه برخورد با معلولان در سطح جامعه باید اصلاح شود، ادامه داد: باید فرهنگ پذیرش معلولان در جامعه فراهم شود و با تحقق این موضوع این افراد برای حضور در جامعه تشویق می‌شوند.
ابراهیمیان با بیان اینکه تمامی مردم باید به وظیفه قانونی خود در مقابل معلولان آگاهی داشته باشند، تاکید کرد: در صورت وجود این موضوع مسائل معلولان در سطح جامعه به سرعت و بدون ترحم نسبت به آنها انجام می‌شود و مناسب‌سازی بهترین راهکار برای تحقق این موضوع است.
وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه عدم فرهنگ‌‌سازی در این زمینه سبب نگاه‌های ترحم‌آمیز مردم نسبت به معلولان شده است، افزود: نگاه‌های ترحم‌آمیز مردم نسبت به این افراد به دلیل فراهم نبودن شرایط حضور آنها در جامعه است و افراد با مشاهده ناتوانی این افراد ترحم‌های خود را نسبت به معلولان آغاز می‌کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان بیان داشت: فراهم‌سازی شرایط حضور معلولان در سطح جامعه و استفاده از توانایی‌ها و تجربیات آنها در زمینه‌های مختلف سبب تغییر نگاه مردم نسبت به این افراد می‌شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول