اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غرویان:

تحول در متون شرط تحقق وحدت است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: تا در متون درسی حوزه و دانشگاه تحولی ایجاد نشود، مباحث دیگر، گفتار و شعاری بیش نخواهد بود.

تحول در متون شرط تحقق وحدت است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه، تعبیر رسایی نیست به دلیل آنکه هر کدام مسیر و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.
وی افزود: به نظر می‌رسد وحدت حوزه و دانشگاه باید بازتعریف شده و به معنای همراهی، همدلی یا تفاهم حوزویان و دانشگاهیان تفسیر شود به این معنا که حوزویان به جایگاه، دروس و ضرورت وجود دانشگاهیان پی ببرند و دانشگاهیان نیز جایگاه حوزویان و ضرورت وجود آن در جامعه را درک کنند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه این تفاهم و درک متقابل آن وحدت را به وجود می‌آورد، گفت: در حال حاضر این تفاهم نیست و به تبع آن هم، وحدت مطلوب و مورد انتظار وجود ندارد.
وی تصریح کرد: دانشگاهیان گمان می‌کنند علم آن چیزی است که تنها آنها دنبال می‌کنند و در واقع تفکر علم‌گرایی دارند و حوزویان هم گمان می‌کنند علم آن چیزی است که نزد آنهاست و دانشگاه محل غرب‌زدگی است.
غرویان تاکید کرد: باید ابتدا به آن نقطه از تفاهم برسیم تا وحدت مطلوب حاصل شود در عین حال در اهداف کلی نیز باید با یکدیگر اشتراک داشته باشیم چرا که سعادت جامعه در گرو دو مقوله علم و دین است.
وی بحث و گفت‌وگوی متقابل حوزویان و دانشگاهیان، تجدید نظر در متون درسی حوزه و دانشگاه را از جمله راهکارهای رسیدن به وحدت ذکر کرد و گفت: چه اشکالی دارد در درس‌های حوزه، فلسفه مضاف و در دروس دانشگاهی، مباحث دینی و ضرورت و جایگاه دین مطرح شود.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: تا در متون درسی حوزه و دانشگاه، تحولی ایجاد نشود، مباحث دیگر، گفتارها و شعارهایی بیش نخواهد بود.
وی با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) که سعادت و شقاوت یک ملت را در گرو حوزه و دانشگاه می‌دانست، ابراز داشت: بر اساس تئوری جامعه شناختی که می‌گوید مردم به دنبال نخبگان جامعه حرکت می‌کنند، وقتی نخبگان حوزوی و دانشگاهی به تفاهم و همدلی برسند می‌توانند کل جامعه را به دنبال خود بکشانند.
غرویان ادامه داد: مردم به طور غریزی و فکری به دنبال این دو گروه حوزوی و دانشگاهی هستند بنابراین هرگونه همفکری و تعادل بین حوزه و دانشگاه به کل جامعه سرایت کرده و وحدت این دو پایگاه علمی و فکری در کل جامعه بسیار تاثیرگذار است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نخبگان حوزوی و دانشگاهی باید اندیشه‌های شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی و علامه طباطبایی را سرمشق خود قرار داده و در آن مسیر حرکت کنند تا به وحدت مطلوب نزدیک‌تر شوند.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول