اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

محیط زیست در جانمایی سایت دفن زباله کهک بازنگری کند

خبرگزاری فارس: با توجه به دلایل کارشناسی و همچنین در نظر نگرفته شدن صلاح مردم روستاهای منطقه محیط زیست باید نسبت به بازنگری در جانمایی سایت دفن زباله در بخش کهک اقدام کنند.

محیط زیست در جانمایی سایت دفن زباله کهک بازنگری کند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، انجام مشورت موجب رشد و تعالی کارها و هرچه بهتر انجام شدن کار مورد نظر می‌شود و خطر جدی که در انجام کارهای اجرایی وجود دارد نبود روحیه مشورت خواهی در انجام این کارها است. بدون هماهنگی و همدلی مردم هیچ کاری قابل انجام نیست پس مسئولین باید تا حد توان برای انجام بهتر امور در کنار مردم باشند. یکی از اساسی‏ترین پایه‏های استواری نظام حکومت در اسلام، گسترش دامنه مشورت در تمام ابعاد زندگی از جمله شئون سیاسی -اجتماعی است. مسئولین امر و دست اندرکاران سیاسی و اداری در نظام اسلامی شرعا موظفند تا در تمامی شئون سیاسی-اداری، در کنار مردم باشند و آنان را کاملا در جریان بگذارند و همواره رای اعتماد مردم را پشتوانه اقدامات خود قرار دهند و این خود، مجال دادن به مردم است تا پیوسته در صحنه سیاست‏ حضور فعال داشته باشند. علاوه که این کار، بها دادن به جایگاه مردم و حرکت در راستای خواسته‏های مشروع امت‏ خواهد بود و بدین سان مردم همواره خود را در حکومت ‏سهیم می‏دانند و حکومت مردمی به معنای درست کلمه نیز همین است و بس.
با توجه به سفارش‌های موکدی که از پیامبر اکرم و اوصیای اطهار درباره مشورت آمده یا آیه مبارکه که مؤمنان را در مشورت کرده مورد ستایش قرار داده و ترغیب کرده، این سئوال پیش می‌آید که آیا مشورت مخصوص عامه مردم است، یا آن که به اولویت قطعی شامل اولیای امور و مسئولان نیز می‏گردد؟ پاسخ، قطعا مثبت است. به همین دلیل است که امام جعفر بن محمد صادق علیه السلام می‏فرماید «هرگز کسی که پیشینه آزمودگی ندارد و شیفته رای خویشتن است، در پی عهده‏داری ریاست و رهبری نباشد». اما به نظر می‌آید که گاهی برخی از تصمیم گیری‌ها در نهادهای استان بدون مشورت مردم است.
اخیرا سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به جانمایی سایتی برای دفن زباله در بخش کهک کرده که قرار است زباله‌های تمام روستاها و دهستان‌های بخش به صورت متمرکز در این منطقه دفن شود. به گفته مسئولین این طرح به لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و تمام جوانب کار از جمله پائین بودن سطح آب‌های زیرزمینی، دور بودن از منظر دید و ... در آن اندیشیده شده است. اما نکته‌ای که در این تصمیم به هیچ عنوان مد نظر قرار نگرفته است رضایت مردم روستاهای اطراف این سایت است.
سایت مذکور حدفاصل روستای صرم و روستای ورجان جانمایی شده است، محلی که تقریبا می‌توان گفت به عنوان ورودی بخش کهک محسوب می‌شود. این جانمایی از چند نظر مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. اول اینکه اهالی روستاهای صرم و ورجان به دلیل تبعاتی که وجود این سایت به همراه خواهد داشت از جمله مشکلات زیست محیطی، بوی نامطبوع و... به هیچ عنوان زیر بار احداث این محل نخواهند رفت. دوم اینکه از چندین روستای بخش کهک تنها دو روستا نزدیک به این محل هستند و به هیچ عنوان حمل زباله از روستاهای بالادستی همچون وشنوه، فردو، بیدهند، کرمجگان و... به این سایت دارای صرفه اقتصادی نیست.
مشکل دیگری که باید مدنظر گرفته شود این است که در حین انتقال زباله‌ها به این سایت به دلیل بعد مسافت زیادی که روستاهای بخش تا این منطقه دارند، احتمال آلودگی حاصل از انتقال زباله‌ها برای دیگر مناطق نیز وجود دارد که مسئولین باید این نکته را نیز مد نظر قرار دهند.
مسئله بعدی که به نظر می‌رسد در تصمیم‌گیری مسئولین مد نظر قرار گرفته نشده این است که تجمیع زباله‌های تمام روستاهای بخش در یک منطقه به هیچ عنوان کارشناسی نیست و این کار موجب می‌شود که در حق اهالی روستاهایی که نزدیک به سایت هستند اجحاف شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولین محلی، اداره محیط زیست به جای اینکه یک منطقه را برای دفن زباله‌های بخش کهک در نظر بگیرد، بهتر است برای هر دهستان یک محل را جانمایی کرده تا هم به لحاظ اقتصادی انتقال زباله‌های دهستان به آن منطقه مقرون به صرفه باشد هم تنش‌های حاصل از این تصمیم‌گیری کاهش پیدا کند.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که مناطق دیگری نیز در بخش کهک وجود دارد که هم سطح آب‌های زیرزمینی در آنجا بسیار پائین است، هم مرکزیت بیشتری نسبت به مکان فعلی دارد و هم اینکه تقریبا نزدیک هیچ روستایی نیست. اگر مسئولین مربوطه قبل از اتخاذ تصمیمی که به قول خود کارشناسی شده هم هست، کمی هم مردم را بازی می‌گرفتند و با آنان مشورت می‌کردند می‌توانستند مکان بسیار مناسب تری را برای دفن زباله‌های بخش پیدا کنند.
البته هنوز هم دیر نشده است و مدیران محیط زیست استان باید با مشورت با مردم و نماینده‌های آنان بهترین مکان را برای دفن زباله‌های بخش در نظر بگیرند و اعتبار مورد نیاز را هم اخذ کرده و سایت مذکور را احداث کنند. مسئولین باید در تصمیم سازی‌های خود بیشتر با مردم و نمایندگان آنان مشورت کنند، پر واضح است که مردم هر بخش اطلاعات بیشتر و بهتری از مناطق خود در مقایسه با مسئولین دارند و به طور یقین می‌توانند آنان را در گرفتن بهترین تصمیم یاری کنند.
یادداشت: «ج - قاسمی»
انتهای پیام/ص02
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول