اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏‎دهد؛

اعتبارات پژوهشی گرفتار بازی‎های غیرعلمی

خبرگزاری فارس: اعتبارات تخصیص یافته به پژوهش جوابگوی نیازها هست اما این اعتبارات در زمان توزیع و تخصیص اسیر بازی‌ها و هزینه‌های غیرضروری می‎شود، به طوری که پس از گذشت مدت زمانی دیگر بودجه­ای برای کار تحقیقی و پژوهشی باقی نمی‌ماند.

اعتبارات پژوهشی گرفتار بازی‎های غیرعلمی
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، انسان از نعمت بزرگی به نام نیروی عقل و اندیشه برخوردار است که این موهبت، او را از سایر موجودات، ممتاز کرده است.
هیچ صفحه‌ای از کتاب تاریخ حیات آدمی، خالی از تفکر و اندیشه نبوده است و آدمی از آغاز تا انجام، درحال اندیشه و تکاپوست، و در این میان گوناگونی‌ها و نوآوری‌های اندیشه، داستان زیبایی از حیات اندیشه آدمی است؛ البته باید گفت: ظاهرگرایی، جمود و پرهیز از تأمل و تعقل نیز قصه غم‌انگیز اندیشه است.
تفکر، تار و پود آدمی را رقم می‌زند و رستگاری او در پرتو همین اندیشه است که عامل سعادت و کامیابی او نیز به حساب می‌آید.
با توجه به اهمیت این موضوع هر ساله هفته­ای به نام هفته پژوهش نام­گذاری شده است تا به امر مهم پژوهش توجه­ای ویژه شود و پژوهشگران در این هفته فرصتی یافته تا به بیان مشکلات خود و موانع پیش روی پژوهش بپردازند.
از این رو این گزارش در راستای تحقق پیام مقام معظم رهبری مبنی بر نهضت تولید علم، جنبش نرم‌افزاری و آزاداندیشی و با تأکیدات ایشان در زمینه توجه به پرورش و شکوفایی استعدادها، تشویق ایده‌های خلاق و نو و تقویت توان علمی کشور و همچنین با هدف بررسی چالش‌ها و موانع فراروی بسط خلاقیت در جریان برنامه‌‌ها و چشم‌اندازهای توسعه کشور به بررسی مشکلات و موانع فراروی پژوهشگران به‌ویژه پژوهشگران عرصه سلامت پرداخته است تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های جامعه را در این زمینه مورد کنکاش قرار دهد.
 
 
*توسعه علمی زیربنای توسعه همه جانبه کشور است
نماینده مردم اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار داشت: در آستانه هزاره سوم میلادی، فرآیند تغییر و تحول مستمر و پرشتاب از عمده‌ترین جریان‌های حاکم بر حیات بشری و از مهم‌ترین مشخصات بارز آن به شمار می‌رود.
نورالله حیدری پرورش روحیه خلاق را اساس و بستر‌ساز تغییر، تحول و دگرگونی برشمرد و گفت: برای رویارویی با این شرایط پیچیده و نیز موقعیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده، نیازمند تقویت روح خلاق در بین اندیشمندان جامعه هستیم.
وی فرایند تولید علم و ایجاد توسعه علمی را زیربنای توسعه در سایر بخش‌ها دانست و گفت: تقویت تفکر خلاق می‌تواند از طریق تولید ایده‌های خام، چرخ تولید علم را به حرکت درآورد.
حیدری با بیان اینکه کشور ما نیازمند وجود نخبگان علمی است، گفت: باید در راستای دستیابی به توسعه در معنای عام و توسعه علمی در معنای خاص، به سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی از جمله آموزش عالی - به منظور تربیت نسلی خلاق و نوآور - توجه بیشتری کند.
 
*کمبود امکانات برابر با مرگ پروسه تحقیق
دانشجوی دکترای اپیدمولوژی و از پژوهشگران نمونه استان در سال 1387 تا کنون در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد از مشکلات پژوهشگران در زمینه­ پژوهش و تحقیق سخن می­گوید و مهم‌ترین موانع پژوهش را کمبود اعتبارات مالی برمی‎شمارد.
علی احمدی افزود: یک پژوهشگر زمانی که قصد دارد یک کار تحقیقی و یک پژوهش را آغاز کند در ابتدای کار هیچ­گونه اعتباری برای او درنظر گرفته نمی­شود، باید از هزینه شخصی خود این اهزینه‌ها را متقبل شود.
وی ادامه داد: چه بسا برای یافتن برخی مسایل علمی که کشفشان مساوی با هزینه­های سنگین است یا باید این هزینه سنگین را بپذیرد یا به طور کلی از انجام کار تحقیقی منصرف شود.
احمدی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که همواره دامنگیر اهل تحقیق و پژوهش است علاوه بر کمبود امکانات مالی، کمبود امکانات علمی و ابزار و وسایل تحقیق و پژوهش است به گونه­ای که یک پژوهشگر که در زمینه علوم پزشکی یا علوم پایه تحقیق می­کند باید از یک آزمایشگاه کاملاً مجهز نیز بهره ببرد.
 
*چهارمحال و بختیاری آزمایشگاه تخصصی و مجهز ندارد
این پژوهشگر نمونه با بیان اینکه دستیابی به این آزمایشگاه‌ها فعلاً برای اهل تحقیق در استان یا اصلاً فراهم نیست یا بعد از یک جریان کاغذبازی مفصل و پیچیده اداری به سختی فراهم می­شود، گفت: ضعف در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی  از دیگر مشکلات حوزه تحقیق و پژوهش است.
وی عدم هماهنگی بین محیط علمی دانشگاه و پژوهشگران را از دیگر این ضعف‌ها برشمرد و گفت: عدم برنامه­ریزی و کارآمد برای حوزه پژوهش توسط معاونت پژوهشی دانشگاه از دیگر مشکلات پیش روی پژوهشگران در استان چهارمحال و بختیاری است.
احمدی تأمین این امکانات را ضروری برشمرد و گفت: فناوری خلاقیت، دستاورد جمعی پژوهش‏ها و تجربه‏های دانشمندان و صاحبنظران مختلف در حوزه‏های علمی گوناگون نظیر علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم تجربی و دیگر شاخه‏های علمی است و به منزله یک زمینه‏ علمی تخصصی - کاربردی، دربرگیرنده مجموعه اصول، مبانی، روش‏ها و فنون برای رشد و توسعه فرایند‏های خلاقیت است.
 
*کمبود متخصص در استان‎ها از مشکلات جدی پژوهشگران است
کورش شافع­زاده یکی دیگر پژوهشگران حوزه سلامت و بهداشت استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این ارتباط اظهار داشت: یک پژوهشگر اگر بخواهد دست به یک کار آماری در حوزه درمان و سلامت بزند خود باید با چندین نوع نرم افزار به طور کامل آشنا باشد.
وی با بیان اینکه نرم افزارهای تخصصی که فقط مربوط به متخصصان آمار است برای انجام یک کار تحقیقی هرچند کوچک باید در تخصص پژوهشگر نیز باشد، گفت: به دلیل اینکه افرادی که توانایی لازم برای کار با نرم افزارهای تخصصی آمار را دارند در استان وجود ندارند.
شافع‌‌زاده خاطرنشان کرد: برهمین اساس یک پژوهشگر برای به پایان رساندن کار تحقیقی خود مجبور است چندین بار به تهران مراجعه کرده و کار محرمانه تحقیق خود را با چندین نفر از افرادی که توانایی لازم را برای تحلیل و آنالیز داده­های او دارند در میان بگذارد که خود به نوعی از مشکلات اساسی پژوهشگران در استان است.
 
*ایجاد مراکز مطالعات پژوهشی ضروری است
کورش شافع­زاده از دیگر مشکلات پیش روی حوزه تحقیق و سلامت در استان در زمینه علوم پزشکی را ناآشنایی خود پژوهشگران با زبان انگلیسی برشمرد و گفت: به گونه­ای که افرادی هم که مترجم زبان انگلیسی هستند از درک متون تخصصی پزشکی عاجزند و به ناچار ترجمه­های نادرستی را به پژوهشگران ارائه می­دهند که منجر به نتایج غیرقابل قبول در حوزه سلامت و درمان است.
این پژوهشگر عرصه سلامت ایجاد یک مرکز مخصوص مطالعات پژوهشی در حوزه بهداشت و سلامت را گام بسیار مهمی در راستای قطع وابستگی به ارگان‌های مربوطه عنوان کرد و گفت: تخصیص بودجه و اعتبارات لازم، احداث آزمایشگاه مجهز، بهره‌گیری از افراد متخصص، در اختیار گذاشتن وسایل حمل و نقل موجب خواهد شد تا پژوهشگر اسیر لیست بازی‌های موجود در حوزه سلامت نباشد.
وی از ایجاد یک کارگروه تخصصی از پژوهش در استانداری‌ها هم به شدت استقبال کرد و یادآور شد: بدون پژوهش و کنجکاوی، علم به حالت راکد می­ماند و کارآیی خود را از دست می­دهد.

*اعتبارات پژوهشی اسیر سیاست‌بازی می‎شود
یکی از مسئولان حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعتبارات لازم برای پژوهش را در استان کافی دانست و گفت: زمانی که این اعتبارات در عمل باید قرار گیرد و هزینه امر تحقیق و پژوهش کند، اسیر یک سری سیاست­بازی‌ها و هزینه­های غیرضروری می­شود و بعد از مدتی می‌بینیم که دیگر بودجه­ای برای کار تحقیقی و پژوهشی باقی نمانده است.
وی خاطر نشان کرد: البته برخی پژوهشگران در استان نیز با ترجمه برخی مقالات علمی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی سعی دارند موضوعی که قبلاً روی آن کار شده را به نام خود ثبت کنند که این کار از اخلاق پژوهشگری و فعالیت‌های سالم علمی به دور است.
این مسئول دانشگاه ادامه داد: در هر صورت انتقادات وارده را وارد می­بینیم و باید برای رفع مشکل پژوهش و پژوهشگران اندیشه­­ای دیگر کرد.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون پژوهش‌های به عمل آمده در زمینه­های اعتیاد، افزایش تصادفات، بیماری‌های غیرواگیر، افزایش سزارین و ... تاکنون به عمل آمده در کنترل این پیامدها به چه اندازه مؤثر بوده است؟ گفت: وجود مقالات علمی با درجه علمی- پژوهشی بسیار بالا از موارد مثبت انجام شده در این  استان است.
این مسئول خاطرنشان کرد: تقریباً دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، یکی از دانشگاه­های برتر علوم پزشکی در سطح کشور است که در مواردی که ذکر شد، کارهای تحقیقی خوبی تاکنون به عمل آمده است به گونه­ای که اگر این کارهای پژوهشی انجام نشده بود بود، اقدامات جدی برای مقابله با آن نیز به وجود نمی­آمد.
وی از یک کار پژوهشی در زمینه رضایت هم­استانی­ها از نحوه پوشش بیمه خبر داد و گفت: در این پژوهش خدمات درمانی بیمه و تأمین اجتماعی با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته بودند که نهایتاً این کار پژوهش ثابت کرد مردم تا جه اندازه از خدمات کدام نوع بیمه رضایت بیشتری را دارند و از افرادی که از رضایت کمتری برخوردار بود تلاش خود را برای بهبود سطح خدمات خود افزایش داد.
وی خاطرنشان کرد: اینجاست که واقعاً متوجه می‎شویم که یک کار پژوهشی چقدر می‌تواند در حوزه بهداشت و درمان تأثیرگذار باشد. 

 *علم و فناوری در جهان امروز بازیگر اصلی اقتصاد و سیاست جهانی است
امروزه تکنولوژی بیش از هر چیزی برای ادامه حیات و رشد و تحول خود نیاز به تحقیق و پژوهش دارد و لذا دولت با مکانیزم­های مؤثر باید موانع و مشکلات این حوزه را برطرف و راهکارهای لازم را در راستای ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه پیاده کند.
========================
گزارش از  وحید احمدی
========================
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول