اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گوی فارس با اعضای خانه مطبوعات عنوان شد؛

قانون توزیع آگهی‌های دولتی در خراسان شمالی اجرا نمی‌شود‌

خبرگزاری فارس: مدیران، سرپرستان مطبوعات و نشریات در خراسان شمالی از اجرا نشدن قانون توزیع آگهی‌های دولتی انتقاد داشته و معتقدند به خاطر سلیقه‌ای عمل کردن دستگاه‌ها این قانون اکنون به درستی اجرا نمی‌شود.

قانون توزیع آگهی‌های دولتی در خراسان شمالی اجرا نمی‌شود‌
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، مدیران مطبوعات خراسان شمالی با اشاره به اینکه ادارات برای انتشار آگهی موظف بوده تا آن را به ارشاد ببرند، تاکید دارند با این وجود، این دسته از ادارات راسا اقدام به سفارش آگهی با قیمت آزاد و خارج از تعرفه دولتی کرده که این شیوه باعث تضییع بیت‌المال و حق سایر رسانه‌ها شده است.
مدیر مسئول روزنامه اتفاقیه خراسان شمالی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه نشریات نسبت به این رویه معترض هستند، تصریح کرد: با وجود گذشت شش ماه از ابلاغ بخشنامه از سوی استانداری خراسان شمالی به دستگاه‌ها برای انتشار آگهی دولتی صرفاً از طریق ارشاد، اما برخی ادارات از اجرای این کار سر باز می‌زنند.
حبیب یزدان‌پناه با بیان اینکه این رویکرد ناصواب دستگاه‌ها موجب وارد شدن خسارات به برخی از نشریات استان شده است، افزود: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از آگهی‌های دولتی در یک رسانه خاص انتشار یافته و روزنامه اتفاقیه که نخستین روزنامه مردمی خراسان شمالی محسوب شده از این حیث مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
وی توزیع سلیقه‌ای دستگاه‌ها در توزیع آگهی‌های دولتی را بی عدالتی و موجب تضییع حقوق سایر نشریات برشمرد و گفت: از این رو از دستگاه‌ها انتظار می‌رود تا صرفاً در چارچوب قانونی و از مسیر ارشاد اقدام به سفارش آگهی کنند.
یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه حیات نشریات در گرو آگهی‌ها است، تصریح کرد: ‌توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی در بین نشریات یقیناً سبب افزایش انگیزه و کاهش دغدغه‌های هزینه‌های جاری می‌شود.
وی اضافه کرد: باید از اجرای سلیقه‌ای توزیع آگهی‌ها در استان جلوگیری شده و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با قاطعیت موضوع را پیگیری و دستگاه‌ها و رسانه‌ها را مکلف کرده تا تنها از طریق واحد تقسیم آگهی آن اداره متبوع اقدام به سفارش و انتشار آگهی کنند.
یزدان‌پناه با اشاره به اینکه روزنامه اتفاقیه طی 10 ماه از انتشار با وجود مشکلات تلاش کرده تا به رسالت خود عمل کند، گفت: این روزنامه متعلق به همه مردم بوده و به هیچ گروه یا حزبی وابسته نیست.
سرپرست روزنامه‌های کثیرالانتشار در خراسان شمالی نیز با انتقاد از وضعیت سفارش آگهی‌های دستگاه‌ها به مطبوعات محلی و سراسری اظهار داشت: ادارات با وجود تکلیف قانونی آگهی‌ها را برای توزیع بین نشریات به ارشاد نبرده و خود راسا اقدام به سفارش آگهی خارج از ضوابط قانونی می‌کنند.
سهراب ابراهیمی با بیان اینکه این قبیل ادارات باعث تضییع حق سایر رسانه‌ها می‌شوند، افزود: اگر دستگاه‌ها این آگهی‌ها را به ارشاد تحویل دهد،‌ یقیناً با تعرفه دولتی در مطبوعات انتشار و از تضییع حقوق سایر مطبوعات جلوگیری خواهد شد.
مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده از مجموع آگهی‌های انتشار یافته در مطبوعات، صرفاً یکی از نشریات خاص در استان به خاطر توزیع ناعادلانه آگهی‌ها از سوی ادارات 64 درصد آگهی‌ها را جذب کرده که این با اصل عدالت و شعار حمایت از مطبوعات استان که نقش بسزایی را در توسعه فرهنگی داشته، مغایرت دارد.
مدیر نشریه نسیم خراسان شمالی به عنوان نخستین هفته نامه این استان نیز با بیان اینکه برخی از نشریات بدون توجه به بخشنامه‌های ارشاد مستقیم آگهی‌های ادارات را پذیرش و اقدام به انتشار آن می‌کنند، گفت: در قانون توزیع آگهی‌ها که وزارت ارشاد ابلاغ کرده است، باید توزیع بر اساس ریالی باشد نه صرفاً بر اساس تعداد آگهی‌ها، این در حالی بوده که این قانون از سوی دستگاه متولی رعایت نمی‌شود.
علی خادمی اظهار داشت: ‌اخیراً شش آگهی از سوی تقسیم آگهی مستقر در ارشاد به عنوان سهم این هفته نامه داده شده که مبلغ هر یک از این آگهی‌ها کمتر از 100 هزار ریال بوده که پاسخگوی حتی گوشه‌ای از هزینه‌های چاپ هم نیست.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی به نشریات به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض شده است، گفت: موضوع آگهی‌ها از لحاظ اقتصادی برای نشریات محلی و مطبوعات استان اهمیت بسزایی دارد.
حسین فرخنده آگهی را یکی از مؤلفه‌های مهم برای پیشبرد فعالیت‌های مطبوعات استان برشمرد و اظهار داشت:‌ برای توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی بین نشریات استان تاکنون جلسات مختلفی برگزار و دستورالعمل سفارش آگهی دولتی به صورت دستورالعمل به دستگاه‌ها و مطبوعات استان ارسال تا توزیع عادلانه آگهی‌ها در خراسان شمالی محقق شود.
وی با تاکید بر اینکه نقش روابط عمومی ادارات در اجرای برنامه توزیع عادلانه آگهی‌ها مهم است، تصریح کرد: دستگاه‌ها باید صرفاً از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه آگهی خود را تحویل دهند.
فرخنده با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها نیز این موضوع به ادارات ارشاد تفویض شده است، افزود: تاکنون چند بار دستورالعمل توزیع آگهی‌های دولتی به دستگاه های استان ارسال شده است تا این موضوع را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق این موضوع همچنین چندین نشست با مطبوعات استان برگزار شده است، گفت: طی این نشست‌ها نشریات محلی و مطبوعات کثیرالانتشار در این نشست‌ها خواسته شده تا از پذیرش آگهی بدون داشتن مهر " م.الف " خودداری کرده که با  اقدامات انجام شده موضوع اکنون به صورت مطلوب پیش می‌رود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در عین حال تحقق دستورالعمل توزیع عادلانه آگهی‌ها را نیازمند مشارکت نشریات محلی، مطبوعات و دستگاه‌های استان برشمرد و اظهار داشت: نباید به گونه‌ای عمل کرده تا در حق نشریات اجحاف شود.
وی یادآور شد: همچنین از ذی‌حسابان دستگاه‌ها خواسته شده تا از پذیرش صورتحساب‌های مربوط به آگهی‌های فاقد مهر " م.الف " خودداری کنند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول