اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌ علمی‌ ـ کاربردی رشت:

خیرالکلام نخستین روزنامه گیلان بود

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه علمی ـ کاربردی رشت گفت: نخستین روزنامه‌ای که در گیلان به چاپ رسید «خیرالکلام» بود که برای جذب مخاطب 50 شماره آرم اختصاصی خود را به هفت آرم تغییر داد.

خیرالکلام نخستین روزنامه گیلان بود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محسن حسینی سه‌شنبه‌شب در مراسم نگاهی به تاریخچه گرافیک در گیلان در سالن اجتماعات حوزه هنری این استان، اظهار داشت: اگر اجرای بهتر این برنامه با اطلاع‌رسانی همراه شود به فرهنگ گیلان بیشتر کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی، تاریخی و سیاسی، تکنولوژی و لوازم آن بسیار زودتر از جاهای دیگر وارد استان شد، تصریح کرد: گیلان بعد از تبریز جزو رده‌های نخست ورود تکنولوژی بوده است.
استاد دانشگاه علمی ـ ‌کاربردی رشت با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع چاپ برای آغاز فعالیت‌های گرافیکی مناسب نیست، بیان داشت: نخستین چاپخانه‌ای که وارد گیلان شد از نوع سنگی بود و این چاپخانه‌ها نیازی به تخصص خاصی نداشت.
وی، ادامه داد: در دوران مشروطه انجمن‌هایی وجود داشت که مجموعه‌های شب‌نامه را با استفاده از چاپخانه‌های سنگی منتشر می‌کردند.
حسینی با اشاره به اینکه نخستین چاپخانه سربی در سال 1286 شمسی در بندرانزلی افتتاح شد، گفت: پس از گذشت چند ماه در همان سال چاپخانه‌ای با نام عروه‌الوثقی در رشت افتتاح شد.
به گفته وی، نخستین روزنامه‌ای که در گیلان به چاپ رسید روزنامه خیرالکلام بود که این روزنامه پس از منتشر کردن 50 شماره آرم اختصاصی خود را به هفت آرم دیگر تغییر داد که نشان از سلیقه این روزنامه برای جذب مخاطب بود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی رامسر و تنکابن ابراز داشت: دومین روزنامه‌ای که در گیلان فعالیت می‌کرد با نام انجمن ملی ولایتی گیلان و سومین روزنامه نسیم شمال بود که این روزنامه یکی از معروف‌ترین روزنامه‌های گیلان بود و در حدود 20 سال فعالیت کرد و در چاپ این روزنامه بحث جذاب سازی تصاویر با استفاده از گرافیک به خوبی نشان داده شد.
وی، سال 1286 شمسی را یکی از پر رونق‌ترین سال‌های چاپ روزنامه در گیلان نامید و تصریح کرد: گیلان یکی از درخشان‌ترین استان‌های کشور در حوزه‌های مختلف است.
حسینی، روزنامه‌ها و نشریات صدای رشت، حبل‌المتین، کنکاش، جنگل، افلاطون و ... را از جمله مطبوعات فعال در گیلان عنوان کرد.
به گفته وی، بین سال‌های 1330 تا 1350 در کشور فعالیت نشریه‌ها به دلیل وجود فضای حکومتی رونق چندانی نداشت.
انتهای پیام/صا20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول