اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

تونل بهشت‌آباد تالاب‌های خوزستان را دچار بحران می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: احداث تونل بهشت‌آباد در این استان تالاب‌های استان خوزستان را نیز دچار بحران می‌کند.

تونل بهشت‌آباد تالاب‌های خوزستان را دچار بحران می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سعید یوسف‌پور عصر امروز در نشست هم‌اندیشی آب در بام ایران، چالش‌ها و فرصت‌ها، اظهار داشت: هرگونه دخل و تصرف به دست انسان‌ها، اثرات مخرب طولانی مدت بر حیات محیط زیست دارد.
وی آب را اصلی‌ترین ظرفیت چهارمحال و بختیاری و به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند بیان و تأکید کرد: در گذشته مدیریت صحیحی بر منابع آب این استان انجام نشده است.
یوسف‌پور افزود: به‌علت استفاده فراوان و بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و استفاده نکردن از آب‌های سطحی چهارمحال و بختیاری در گذشته، اکنون بسیاری از دشت‌های استان ممنوعه و یا با بیلان منفی مواجه، برخی قنوات و چشمه‌ها خشک، تولید آبزیان کاهش و مشکلات اجتماعی به وجود آمده است.
وی تصریح کرد: تغییر بارش و خشکسالی‌های پی در پی باعث وجود چالش‌های مربوط به آب در چهارمحال و بختیاری شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری انتقال‌های آب بین حوضه‌ای بدون حساب و کتاب، غیر علمی و غیرکارشناسی در این استان از سوی استان همجوار را باعث پدیدار شدن بسیاری مشکلات برشمرد.
وی ایجاد نیازهای آبی براساس وجود آب در سال‌های پر بارش، از سوی استان یاد شده را علت اصلی به وجود آمدن بسیاری مشکلات در چهارمحال و بختیاری بیان و خاطرنشان کرد: در این انتقال‌های بین حوضه‌ای مانند تونل‌های سه‌گانه کوهرنگ، بهشت آباد و غیره نیازهای حوضه مبدأ لحاظ نشده است.
یوسف‌پور رعایت و توجه به معیارهای یونسکو در طرح‌ها و پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای را ضروری دانست و گفت: براساس این معیارها، باید حوضه مقصد، منابع جایگزین آب را مشخص و زمینه کاهش تقاضای آب در حوضه مقصد را فراهم کند.
وی نیاز به آب در صورت رعایت معیارهای یاد شده را باعث اجرایی شدن این گونه طرح‌ها بیان و تأکید کرد: با اجرای این طرح‌ها، نباید توسعه آینده حوضه مبدأ به خاطر کمبود آب با محدودیت جدی مواجه شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری مشخص بودن انجام ارزیابی‌های جامع پیامدهای زیست محیطی برای جلوگیری از تخریب کیفیت زیست محیطی حوضه مبدأ در اجرای طرح‌های انتقال آب را ضروری برشمرد و افزود: ارزیابی جامع پیامدهای اجتماعی – فرهنگی، باید نشان دهد که این طرح باعث اختلالات اجتماعی – فرهنگی در حوضه‌های مبدأ و مقصد نشود.
وی تقسیم عادلانه منافع خالص ناشی از اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد در حوضه‌های مبدأ و مقصد را ضروری بیان و تصریح کرد: با کلیات اجرای این طرح موافق هستیم، اما شیوه انتقال باید کم‌ترین لطمه را در زمینه‌های سکونت گاهی، محیط زیست انسانی و جانوری و غیره داشته باشد.
یوسف پور ساختار زمین شناسی چهارمحال و بختیاری را رسوبی و آهکی دانست و گفت: انتقال آب بهشت آباد از طریق حفر تونل 65 کیلومتری با شش متر قطر و در عمق 300 تا 2 هزار متری زمین، سفره‌های آب زیرزمینی را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.
وی خاطرنشان کرد: انجام و ارائه مطالعات زیست محیطی برای اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد ضروری و مهم است.
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت انتقال آب طرح یاد شده به صورت غیرکارشناسی حتی تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در استان خوزستان هم با بحران مواجه می‌شود.
وی در ادامه احیای تالاب گندمان در چهارمحال و بختیاری را نیازمند حمایت جدی شرکت آب منطقه‌ای استان بیان و تأکید کرد: تداخل سازه تونل سوم کوهرنگ هم علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان در منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ، حیات منطقه حفاظت شده قیصری را به خطر انداخته است.
یوسف پور انتقال آب از طریق تونل گلاب و حتی طرح بهشت آباد را نیازمند مطالعات علمی دقیق برای وارد شدن کمترین خسارت زیست محیطی در چهارمحال و بختیاری برشمرد و افزود: در اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها باید حقابه استان نیز تعیین و پرداخت شود.
نشست هم اندیشی "آب در بام ایران، چالش‌ها و فرصت‌ها" به همت گروه مشاوران جوان استانداری چهارمحال و بختیاری و با حضور مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، حفاظت محیط زیست و مشاوران جوان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول