اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی جامعة المصطفی(ع) العالمیه در گفت‌وگو با فارس:

تولید اندیشه در علوم اسلامی نیازمند پژوهش است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ع) العالمیه گفت: تولید دانش و اندیشه و حتی نظریات جدید در حوزه علوم اسلامی، نیازمند توسعه فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در این مجموعه‌هاست.

تولید اندیشه در علوم اسلامی نیازمند پژوهش است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، از 22 تا 28 آذر ماه به نام هفته پژوهش نام‌گذاری شده است و هر ساله در این هفته برنامه‌های متعددی از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف کشور و استان برای ترویج این مهم و به نمایش در آوردن دستاوردهای پژوهشی سال‌های گذشته برگزار می‌شود. صحبت از امر پژوهش وجوه مختلف و متفاوتی را شامل شده که در حوزه‌های مختلف کاربردی می‌شوند. یکی از این حوزه‌ها، مجموعه‌های حوزوی دانشگاهی مانند جامعة المصطفی(ص) العالمیه است که مطمئنا نمی‌توان منکر تاثیرگذاری روز افزون این نهاد در ترویج فرهنگ شیعی و اسلامی در جهان شد.
بی‌شک ترویج روح پژوهش در چنین مجموعه‌هایی از ملزومات انجام ماموریت‌ها وظایف آن است. به همین مناسبت گفت‌وگویی داشته‌ایم با حجت‌الاسلام محمد‌جعفر علمی، معاون پژوهشی جامعة المصطفی(ع) العالمیه در تبیین اهمیت این موضوع و راه‌های ترویج هر چه بیشتر روحیه پژوهشگری در میان طلاب و اثر گذاری آن در مسائل مهمی مانند اسلامی سازی علوم انسانی که به نظر خوانندگان محترم می‌رسد.
 
* فارس: نقش پژوهش در پیشبرد اهداف مجموعه‏هایی نظیر جامعة المصطفی(ص) العالمیه را چگونه می‏بینید؟
ـ جامعة المصطفی(ص) العالمیه به عنوان یک نهاد بین‌المللی، پاسخگویی به نیاز تشنگان زلال معارف الهی و ایجاد خیزش جدید در توسعه‌ نظریه‌های اسلامی را سرلوحه‌ مجاهدت‌های علمی خویش قرارداده است.
امروزه جامعة المصطفی(ص) العالمیه، به مثابه یک نهاد علمی، تحقق اهدافی مانند تربیت مجتهدان، پژوهشگران، مدرسان و مبلغان پارسا و متعهد را بر اساس نیازهای پیش‌روی دنیای معاصر پیگیری می‌کند. همچنین تبیین و تعمیق اندیشه قرآنی و گسترش نظریه‌های اسلامی و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) مبتنی بر آموزه‌های اصیل اسلامی نیز از مهم‌ترین اهداف این مجموعه است که رابطه مستقیم با موضوع پژوهش و پژوهشگری در باب مسائل اسلامی و به ویژه‌ در حوزه پاسخگویی به شبهات دینی دنیای معاصر دارد. 
با نگاهی عمیق به این اهداف می‌توان به این مطلب رسید که نقش پژوهش در تحقق تمام این اهداف بی‌بدیل و غیرقابل چشم‌پوشی است. روی آوردن به کار پژوهشی از یک سو سبب تعمیق و توسعه موضوعاتی می‎شود که در طول روند آموزش به طلاب آموخته شده است و تربیت آموزشی طلاب را با پژوهش محوری تعمیق می‏کند و از سوی دیگر سبب باز شدن دریچه‎های جدیدی برای حرکت طلاب در مسیر گسترش آموزه‌های اصیل اسلامی می‌شود.
تاکید بر پژوهش و حرکت در این مسیر به صورت مداوم و ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز برای این موضوع، می‎تواند در تولید دانش و اندیشه و حتی نظریات جدید در حوزه علوم اسلامی تاثیرگذار باشد.
 
* فارس: تا به امروز چه فعالیت‏هایی برای ترویج روحیه پژوهشگری در میان دانش‏پژوهان جامعة المصطفی(ص) العالمیه انجام شده است؟
ـ فعالیت‌های زیادی در جامعة المصطفی(ص) العالمیه برای ترویج روحیه پژوهشگری در میان طلاب و پژوهشگران این نهاد علمی تا امروز انجام شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مواردی مانند برگزاری جشنواره‌های متعدد علمی پژوهشی مانند جشنواره شیخ طوسی، فراخوان مقاله برای برگزاری همایش‎های تجلیل از شخصیت‎های حوزوی غیرایرانی مانند علامه عبدالهادی الفضلی و علامه سید سعید اختر رضوی اشاره کرد.
همچنین برگزاری نشست‎های علمی مختلف با موضوعات روز، حمایت از طلاب و هیئت علمی جامعة المصطفی به منظور چاپ و نشر آثار پژوهشی، حمایت از طرح‎های پژوهشی طلاب و اساتید جامعة المصطفی(ص) و تشکیل انجمن‎‌ها و تشکل‎های علمی برای سازماندهی فعالیت‎‌های پژوهشی در جامعة المصطفی(ص) از دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط این مجموعه است.
جامعة المصطفی(ص) العالمیه سعی می‌کند با حمایت از اساتید و پژوهشگران برای شرکت درهمایش‎های ملی و بین‌المللی، تجهیز کتابخانه‎های صفوف مختلف، انعقاد قرارداد همکاری‏های پژوهشی با سایر نهادهای علمی پژوهشی و انتشار نشریات متعدد با موضوعات مختلف در صفوف داخل و خارج جامعة المصطفی(ص) العالمیه به زبان‎های مختلف، به حمایت مادی و معنوی از طلاب و دانش پژوهان این مجموعه در زمینه انجام پژوهش بپردازد.

* فارس: با توجه به فرارسیدن هفته پژوهش، در هفته پژوهش امسال به طور خاص، چه فعالیت‏هایی برای نیل به این اهداف انجام می‎شود؟

ـ برنامه‌هایی که در هفته پژوهش امسال و در راستای اهداف پژوهشی جامعة المصطفی پیش‌بینی شده است را می‌توان در پنج عنوان خلاصه کرد که تقدیر از اساتید و پژوهشگران برتر، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در صفوف جامعة المصطفی(ص) العالمیه، گردهمایی محققان با هدف تبادل تجربیات پژوهشی و برگزاری کارگاه‎های روش تحقیق برای طلاب و دانش پژوهان، از جمله این برنامه‌هاست.
همچنین در این هفته جلسات مشترک پژوهشگران با مدیران و کارشناسان پژوهش با هدف هم‎اندیشی و بررسی مسائل پژوهشی و ایجاد راهکارهای روزآمد و کارآمد ساختن این پژوهش‌ها برگزار خواهد شد.
 
* فارس: با توجه به اهمیت و ضرورت پژوهش در مجموعه حوزه علمیه و در میان طلاب، چه راه‌هایی برای ترویج روح پرسشگری در میان طلاب پیشنهاد می‏کنید؟
ـ نخستین گام برای ترویج روح پژوهشگری ایجاد باور عمومی در امر پژوهش است. طلاب باید به این باور برسند که پژوهش نه یک مسئله فرعی که یک ضرورت و اصل است و باید تلاش کرد نظام آموزشی به گونه‎ای حرکت کند که طلاب را به این خود باوری برساند که می‏توانند و باید در امر پژوهش قدم بردارند. طلاب باید بدانند که آموزش تنها مقدمه پژوهش است و حتی می‏توان گفت بدون پژوهش روند آموزشی نیز کامل نیست چرا که پیشرفت و کسب موفقیت‎ها در گرو پشتوانه علمی و پژوهشی است.
طلاب ما باید این مطلب را بدانند که فقدان پژوهش عیب و نقص است تا این باور ایجاد نشود، نمی‎توان به حرکت در مسیر پژوهش امید داشت.
مسئله بعدی استفاده از ظرفیت‏های نظام آموزشی حوزوی در ترویج روح پرسشگری است که از این میان می‎توان به مباحثه اشاره کرد که در نظام آموزشی حوزوی بر آن تاکید می‎شود. مباحثه علمی، ذهن طلبه را به تکاپوی علمی می‏اندازد. امروزه دانشگاه‌ها و مدارس ما به روش‌های کهنه غربی برای آموزش روی آورده­اند که این روش‌ها سبب از بین رفتن پرسشگری و روح جست‌وجو در آنها می‌شود از این رو امکان شکل‌گیری مسئله و سؤال در مباحثه‎های طلبگی بیشتر وجود دارد. مباحثه‌هایی که طلاب با هم با روش‌های سنتی انجام می‌دهند، روح پرسشگری را در آنها زنده کرده سبب دید نقادانه به مباحث علمی می‌شود که این دید، زمینه پژوهش‌ها و نظریه پردازی‌های مفید را به وجود می‌آورد.
از سوی دیگر نهادهای متولی پژوهش باید از پژوهشگران برای ارائه دستاورد‌های پژوهشی، آنان را در قالب‌های مختلف و از آن‌جمله سمینارها، کرسی‌های نظریه‌پردازی و چاپ و نشر محصولات پژوهشی حمایت کنند. آنچه پژوهشگران را به تلاش وامی‏دارد، کشش درونی آنها به دانش‎پژوهی و پرده برداشتن از چهره واقعیت است. با فراهم کردن امکان نشر آثار پژوهشی پژوهشگران، انگیزه آنها برای دست زدن به پژوهش مضاعف خواهد شد و از سوی دیگر زمینه‌ساز یک گفت‌وگو و تعامل علمی در سطح نخبگان در اشکال مختلف و از آن جمله نقد و بررسی این آرا می‌‌شود که این خود موجب تکامل نظریه‌های علمی خواهد بود.
 
* فارس: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از نخبگان عرصه فکر و اندیشه کشور، تحول در علوم انسانی است که امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و به طور خاص نیز واژه اسلامی سازی علوم انسانی در این زمینه توسط ایشان به‌کار برده می‌شود؛ از نظر جنابعالی پژوهشگری در مجموعه‏های حوزوی و دانشگاهی چه نقشی می‏تواند در اسلامی سازی علوم انسانی ایفا کند؟
ـ منظور از اسلامی کردن علوم انسانی بر اساس یک تعریف این است که این علوم را بر اساس مبانی و اصول اسلامی پی ریزی کنیم و آنچه می‎توان از کتاب و سنت در این علوم به کاربرد استخراج کنیم.
آنچه امروز با نام علوم اجتماعی و انسانی شناخته می‎شود بر اساس مبانی فرهنگ غرب است به این معنا که مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی و هستی شناختی این علوم براساس دیدگاه مادی‎‌گرا تدوین شده است.
با توجه به نکته فوق باید به این مسئله توجه کنیم که این مبانی در طرح مسائل و موضوعات علوم انسانی مؤثر بوده است پس باید در این مسیر گام برداریم که در گام اول نسبت به این مبانی و اصول براساس دیدگاه اسلامی بازنگری شود و از ظرفیت‎هایی که  در منابع اسلامی در این مسیر وجود دارد بهره گیریم تا بدین وسیله در راستای بومی‌سازی علوم انسانی و اسلامی سازی آن حرکت کنیم.
با توجه به آنچه گفته شد نقش پژوهش در تمام این مراحل، اساسی و غیر‌قابل جایگزین است. پژوهش و آثار پژوهشی عمیق و پرحوصله می‎تواند در تغییر این مبانی براساس منابع اسلامی راهگشا باشد. با توجه به پیچیدگی اسلامی سازی علوم انسانی نیاز به پروژه‎‏های پژوهشی بیش از هر موضوع دیگری احساس می‏شود. ضمن آنکه بیان این نکته ضروری است که با توجه به گستردگی کار در این موضوع باید از پژوهش‏های گروهی و استفاده از توان پژوهشی اساتید و پژوهشگران برجسته به‌ویژه در مجموعه‏های حوزوی دانشگاهی، بهره گرفت تا بتوان به نتیجه بخش بودن کار امیدوار بود.
 
===============
گفت‌وگو از زینب آخوندی
===============      
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول